سنگ آهن و ذغال سنگ

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد

واگذاری برخی معادن و آزادسازی قیمت سنگ آهن

واگذاری برخی معادن و آزادسازی قیمت سنگ آهن
پایگاه خبری معدن نیوز-خبر واگذاری معادن سنگ آهن ۲ و ۳ گل گهر به سازمان تأمین اجتماعی در حالی طی روزهای گذشته از سوی مدیر کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد که در مدت زمانی کوتاه این خبر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تکذیب شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-خبر واگذاری معادن سنگ آهن 2 و 3 گل گهر به سازمان تأمین اجتماعی در حالی طی روزهای گذشته از سوی مدیر کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد که در مدت زمانی کوتاه این خبر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تکذیب شد.
به گزارش معدن نیوز از نظر فعالان گروه معدنی با توجه به مصوبه دریافت عوارض از شرکت های این گروه، به طور قطع آزادسازی قیمت های سنگ آهن باید صورت پذیرد و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران نیز کمیته ای از کارشناسان را تشکیل داده تا تصمیمات لازم پیرامون چگونگی اجرا و نحوه این رشد قیمت ها اتخاذ شود. بنابراین باید منتظر ماند تا تلاش های این کمیته به نتیجه رسیده و تصمیمات نهایی اعلام شود.
در همین ارتباط مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد: توده های شش گانه معادن سنگ آهن گل گهر یک مجموعه معادن یکپارچه بوده که واگذاری و یا تفکیک کردن آنها امری خلاف قانون بوده و سوال برانگیز است، از همین رو به نظر می رسد به میان آمدن بحث واگذاری معادن 2 و 3 گل گهر به سازمان تأمین اجتماعی چه از نظر قانونی و چه از منظر فنی چندان قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت.
اکبر نوروزی ادامه داد: از نظر قانونی پروانه بهره برداری کلیه معادن مذکور تحت اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده و حتی اگر قرار باشد واگذاری مالکیت در این معادن رخ دهد، به طور منطقی به صورت یکجا انتقال خواهند یافت، نه به شکل تفکیک شده و جدا جدا!
وی در خصوص ایرادات فنی واگذاری این معادن به صورت جداگانه نیز عنوان کرد: واگذاری معادن مذکور مصداق بارز سپردن مدیریت از یک سازمان تخصصی به سازمانی است که شاید تجربه و آشنایی کمتری با حوزه معدن و چالش های آن خواهد داشت.
نوروزی با اشاره به تلاش های ایمیدرو جهت جلوگیری از تصویب چنین طرح هایی گفت: سابق بر این نیز بحث واگذاری معادن 5 و 6 گل گهر به صندوق بازنشستگی فولاد به میان آمده بوده و اکنون نیز نوبت به معادن 2 و 3 این مجموعه رسیده، از همین رو سازمان ایمیدرو در تلاش است تا اقدامات لازم جهت عدم اجرای چنین طرح هایی را انجام دهد. چراکه مجموعه معادنی همچون گل گهر در زمره سرمایه های برگشت ناپذیر این کشور محسوب شده و پروانه بهره برداری از آنها می بایست تنها در اختیار دولت باشد.
این مقام مسئول پیرامون طرح آزادسازی قیمت سنگ آهن و نتایج نهایی آن اظهار داشت: از نظر فعالان گروه معدنی با توجه به مصوبه دریافت عوارض از شرکت های این گروه، به طور قطع آزادسازی قیمت های سنگ آهن باید صورت پذیرد و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران نیز کمیته ای از کارشناسان را تشکیل داده تا تصمیمات لازم پیرامون چگونگی اجرا و نحوه این رشد قیمت ها اتخاذ شود. بنابراین باید منتظر ماند تا تلاش های این کمیته به نتیجه رسیده و تصمیمات نهایی اعلام شود.
در خاتمه این گزارش می افزاید، یک مقام مسئول در شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز در تشریح وضعیت معادن گل گهر عنوان کرد: معادن گل گهر از شش توده معدنی تشکیل شده که پروانه بهره برداری کلیه آنها در اختیار ایمیدرو می باشد.
وی ادامه داد: امتیاز بهره برداری از معدن شماره یک گل گهر در حال حاضر در اختیار شرکت صنعتی و معدنی گل گهر است و معادن 2 و 4 نیز توسط خود سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به بهره برداری می رسد.
این منبع آگاه پیرامون معادن 3، 5 و 6 گل گهر نیز اظهار داشت: براساس برنامه های عنوان شده مقرر گردید تا امتیاز بهره برداری از معدن شماره 3 گل گهر به شرکت گوهر زمین و امتیاز بهره برداری از معادن 5 و 6 این مجموعه به سازمان تأمین اجتماعی داده شود تا این سازمان نیز حق بهره برداری از آن را به صندوق بازنشستگی فولاد انتقال دهد.
وی در خاتمه عنوان کرد: با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد موضوع واگذاری پروانه بهره برداری معادن گل گهر موضوعی مبهم و غیر قابل اجراست، حال آنکه واگذاری امتیاز بهره برداری از آنها می تواند امری منطقی تر و با قابلیت اجرای بیشتر باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد