سنگ آهن و ذغال سنگ

همزمان با کاهش ذخیره سنگ آهن و میلگرد در چین؛ قیمت میلگرد و سنگ آهن افزایش یافته است

همزمان با کاهش ذخیره سنگ آهن و میلگرد در چین؛ قیمت میلگرد و سنگ آهن افزایش یافته است
پایگاه خبری معدن نیوز-هفته پیش همزمان با اعلام برنامه دولت چین درباره افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه راه آهن و به دلیل افزایش قیمت سنگ آهن، قیمت میلگرد در بورس شانگهای افزایش یافت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-هفته پیش همزمان با اعلام برنامه دولت چین درباره افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه راه آهن و به دلیل افزایش قیمت سنگ آهن، قیمت میلگرد در بورس شانگهای افزایش یافت.
به گزارش معدن نیوز اخیراً قیمت هر تن از این ماده خام با 5/0 درصد افزایش به 617 دلار رسیده است و در مجموع طی هفته پیش قیمت میلگرد 8/1 درصد افزایش یافت، اما به رغم رشد قیمت سنگ آهن و میلگرد در هفته‌های اخیر، تحلیلگران دیدگاهی جدید در باره وضعیت بازار سنگ آهن و میلگرد مطرح کرده‌اند. از دید آنها رشد قیمت‌ها ادامه پیدا نخواهد کرد، زیرا امسال اقتصاد چین در بهترین حالت رشدی 5/7 درصدی خواهد داشت که 3/0 درصد پایین تر از نرخ رشد سال پیش است. دولت چین اخیرا وعده داده همزمان با اجرای اصلاحات اقتصادی، ترتیبی اتخاذ خواهد کرد تا نرخ رشد تثبیت شود، اما هیچ وعده‌ای درباره بالا بردن نرخ رشد داده نشده است.
اقتصاد چین در سه ماهه اول و دوم سال جاری میلادی به ترتیب 7/7 و 5/7 درصد رشد کرده و بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران تداوم یافتن روند کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور بوده‌اند. پیش‌بینی شده اقتصاد چین امسال در مجموع 5/7 درصد رشد کند. بنابراین با این نرخ رشد، تقاضا برای سنگ آهن آنقدر افزایش نخواهد یافت که بتوان نسبت به رشد قابل ملاحظه قیمت ها امیدوار بود.
قیمت هر تن سنگ آهن امروز با 3/1 درصد افزایش به 1/133 دلار رسیده است. در ماه گذشته میلادی واردات سنگ آهن چین به رقم بی سابقه 1/73 میلیون تن رسید که نسبت به ژوییه سال پیش 26 درصد و نسبت به ژوئن امسال 17 درصد افزایش بالاتر بود. قیمت سنگ آهن در هفته‌های اخیر افزایش یافته و نسبت به اوایل ماه ژوین 20 درصد بالاتر است. یکی از عوامل این رشد کاهش ذخیره این ماده خام در بنادر چین بوده است. ذخیره سنگ آهن در بنادر چین که سال پیش 100 میلیون تن بود به 73 میلیون تن کاهش یافته است.
اما دلیل دیگر رشد قیمت سنگ آهن پیش‌بینی هایی است که درباره رشد تولید فولاد در چین مطرح شده است. تولید فولاد خام در چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیش 4/7 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی شده امسال این کشور 770 میلیون تن فولاد تولید کند. همچنین شرکت آرسلورمیتال پیش‌بینی خود درباره رشد مصرف فولاد در چین در سال جاری میلادی را به 8/5 درصد افزایش داده است.
ذخیره میلگرد در چین هفته پیش برای هجدهمین هفته پی در پی کاهش یافت و به 67/6 میلیون تن رسید که پایین ترین میزان از ماه ژانویه است. از دید کارشناسان رشد هزینه تولید و پیش‌بینی افزایش تقاضا سبب شده بازار میلگرد وارد فاز رونق شود اما در باره پایا بودن این رونق تردیدهایی وجود دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد