فولاد و آهن

صرفه جویی ۴۰ میلیارد ریالی در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه

صرفه جویی ۴۰ میلیارد ریالی در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه
پایگاه خبری معدن نیوز- با اجرای پروژه جلوگیری از افزایش میزان نیتروژن در تاندیش‌‌های ریخته گری و در نتیجه کاهش ضایعات در فولاد مذاب، سالانه بیش از ۴۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی حاصل شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- با اجرای پروژه جلوگیری از افزایش میزان نیتروژن در تاندیش‌‌های ریخته گری و در نتیجه کاهش ضایعات در فولاد مذاب، سالانه بیش از 40 میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی حاصل شد.
به گزارش معدن نیوز رئیس تولید و تعمیرات مدول B واحد ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه ضمن تایید این خبر گفت: با اجرای این پروژه (TQ کاهش میزان PicKUP) و رسیدن پیک آپ نیتروژن به کمتر از 7  PPM علاوه بر مزایای اقتصادی که به آن اشاره شد، مزیّتهای دیگری از قبیل ارتقاء رضایتمندی مشتریان و اعتبار فولاد مبارکه، افزایش سود حاصل از افزایش تولید مطابق با سفارش مشتری، کاهش مصارف و حذف دوباره‌کاریها حاصل شد.
مظفر مختاریان در همین رابطه افزود: پس از تخلیه فولاد مذاب از کوره به پاتیل،‌ عملیات متالوژی ثانویه با اضافه کردن افزودنی‌ها روی مذاب در کوره پاتیلی شروع می‌شود و با اتمام فعالیت به کمک جرثقیل، پاتیل مذاب به روی برج ریخته‌گری قرار می‌گیرد و در ادامه با شروع فرآیند ریخته گری، فولاد مذاب از پاتیل به تاندیش منتقل می‌شود و از طریق نازلهایی که معمولاً‌ از جنس آلومینا ـ گرافیت هستند، و پس از آن وارد قالب‌های مسی می‌شود و پس ازطی خط ریخته‌گری (طول متالوژی) شمش یا تختال به طولهای مشخص (9 تا 10 متر) برش و محصول تختال بدست می‌آید.
ایشان خاطرنشان کرد: طی این فرآیند اگر فولاد مذاب به هر دلیلی با هوا تماس داشته باشد سبب ورود اکسیژن به ذوب و بوجود آمدن ناخالصی‌ها می‌شود. بنابراین کاهش میزان پیک آپ نیتروژن نشان دهنده کاهش ورود اکسیژن به ذوب و در نتیجه کاهش انواع ناخالصی‌هاست.
رئیس تولید وتعمیرات مدول شماره B واحد ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در بخش بعدی سخنان خود تصریح کرد: با انجام پروژه مذکور میزان پیک آپ از PPM7 و 10 به PPM 8/7 تا پایان شش ماهه اول سال 92 به  PPM 5/7 کاهش یافته است.
مختاریان اجرای موفقیت آمیز این پروژه را حاصل اراده و تلاش جمعی کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم خواند و از همه این عزیزان که مجدانه در این رابطه تلاش نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد