صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک:

پذیرش ریسک اعتباری صنایع کوچک در فرآیندهای تامین، تولید ، فروش ، پیمانکاری و تعهدات مالی

پذیرش ریسک اعتباری صنایع کوچک در فرآیندهای تامین، تولید ، فروش ، پیمانکاری و تعهدات مالی
پایگاه خبری معدن نیوز-مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران گفت: با توجه به مشکلات صنایع کوچک در زمینه تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز، این صندوق آمادگی خود را برای پذیریش ریسک اعتباری این صنایع اعلام می کند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران گفت: با توجه به مشکلات صنایع کوچک در زمینه تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز، این صندوق آمادگی خود را برای پذیریش ریسک اعتباری این صنایع اعلام می کند.
به گزارش معدن نیوز« علی تعقلی» با اشاره به ماهیت ذاتی این صندوق  که در سال 1383 توسط قانون تاسیس و در سال 1386 به بهره برداری رسید افزود: این صندوق یک نهاد حمایتی، تضمین و تسهیل کننده انجام سرمایه گذاریهای صنایع کوچک در کشور است و براساس اساسنامه می تواند توثیق 70 درصد  و در مناطق کمتر توسعه یافته تا 85 درصد انواع تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات مالی و اعتباری به طرحهای اشتغال زا و دارای توجیه اقتصادی صنایع کوچک را بر عهده بگیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات مالی صنایع کوچک که در بخش راه اندازی و توسعه عمدتا با آن مواجه اند به نظر می رسد در حال حاضر افزایش پوشش حمایتی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
تعقلی ادامه داد: صنایع کوچک به جهت سختی نظارت در اعطای تسهیلات و ریسک مورد توجه تامین کنندگان مالی نمی باشد لذا در تمامی دنیا حتی کشورهای مبتنی بر نظام بازار، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک متولی حل مشکل تامین و پذیریش ریسک صنایع کوچک  است.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا منابع تامین مالی متعددی همچون Private Fund, Capital Market, Venture Capital, Government, Incubation Fund, Investment Company, Bank  وجود دارد  در حالیکه در ایران عمده فشار در نظام تامین مالی بر روی بانکهاست از این رو صندوق می تواند جهت رفع مشکلات تامین مالی صنایع کوچک اقدام کند.
به گفته تعقلی ، صندوق با صدور ضمانت نامه به نفع بانک ها  و موسسات تسهیلات دهنده برای تولیدکنندگان، بستر را برای توسعه و تسهیل همکاری بانکها و موسسات مالی و اعتباری با صنایع کوچک فراهم و نسبت به ارائه ضمانت نامه اقدام می کند که این امر در شرایط حاضر که بسیاری از صنایع کوچک با مشکل تامین نقدینگی و چالشهای عدیده مالی روبرو هستند می تواند به عنوان فرصتی مغتنم محسوب شود.
وی تصریح کرد: با توجه به ماهیت وجودی صندوق و رسالت آن در حمایت از صنایع کوچک که بیش از 90 درصد کل واحدهای صنعتی کشور را تشکیل می دهد، گسترش فعالیت صندوق می تواند نمود زیادی در شکوفایی صنایع کوچک به همراه داشته باشد.
تعقلی در ادامه با تاکید بر نقشی که صنایع کوچک در ایجاد اشتغالزایی ایفاء می کنند تصریح کرد:  سهم 24 درصدی سرمایه گذاری صنایع کوچک در صنعت و داشتن 40 درصد اشتغال بخش صنعتی به طور متوسط، جایگاه این صنایع را به عنوان یکی از  موثرترین و سریعترین شیوه های اشتغالزایی نمایان می کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 هزار بنگاه اقتصادی کوچک(Labor Intensive) و دارای مجوز در حال فعالیتند افزود: این میزان به تنهایی 90 درصد واحدهای اقتصادی، تولیدی و صنعتی کشور را تشکیل می دهند از این رو تلاش در جهت رفع نیازهای آنان یکی از الزاماتی است که حضور پر رنگ صندوق های حمایتی از جمله صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را به خوبی نشان می دهد.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران  در ادامه اظهار کرد: در سبد طرحهای صندوق هر شغل با حداکثر 500 میلیون ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است در حالیکه در صنایع بزرگ (Capital Intensive) مانند فولاد و پتروشیمی و سیمان این رقم به دهها برابر می رسد.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران همچنین اظهار کرد:  مشکل همیشگی و قدیمی صنعتگران با بانکها در تامین وثایق مورد قبول آنها و نبود توان تولید با ظرفیت کامل حدود 70 درصد صنایع کوچک به دلیل کمبود نقدینگی، نقش استراتژیک صندوق را در بعد ارائه تسهیلات و ابعاد اقتصاد کلان و اطمینان بخشی به بانک ها  برجسته تر می کند.
وی افزود: ظرفیت بالقوه بهره برداری از درآمدهای بادآورده ناشی از وام کم بهره، دلار ارزان و مواد اولیه یارانه ای در صنایع سرمایه بر، موجب تضعیف ایجاد اشتغال در کشور می شود.
تعقلی ادامه داد: در حال حاضر حجم بسیاری از سرمایه گذاریها در صنایع کوچک به دلیل نبود نقدینگی به تولید کامل منتهی نمی شود از این رو صندوق می تواند به عنوان بازوی محرک در چرخه اقتصادی تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه با اشاره به سرمایه 500 میلیارد ریالی صندوق افزود:  تاکنون 400 ضمانت نامه برای 31 استان کشور صادر شده که این  ایجاد و استمرار حدود ده هزار شغل را به همراه داشته است.
تعقلی با بیان اینکه به حداقل رساندن نسبت مطالبات مشکوک الوصول در حوزه صنایع کوچک مورد ضمانت به کل مطالبات  از جمله توفیقات صندوق به شمار می آید یادآور شد: این صندوق با تشکیلات اداری در سطح 31 استان کشور که همان شرکت شهرک های صنعتی استانها هستند آمادگی دارد تا پاسخگوی تمامی متقاضیان از طریق نمایندگان صندوق  باشد.
عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند برای دریافت تسهیلات یا ضمانت نامه  با مراجعه به شرکت شهرکهای صنعتی استان خود، نسبت به دریافت لیست مدارک اولیه و تشکیل پرونده اقدام و برای طی سایر مراحل به بانکها و صندوق مراجعه کنند.
به گفته وی ، در حال حاضر سقف ریالی ضمانت نامه صندوق، 10 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است وصاحبان صنایع کوچک باید مابقی وثایق را به بانک ارائه کنند

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد