سایر

با امضای تفاهم‌نامه ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت از رکود ۲۰ ساله خارج شد

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت از رکود ۲۰ ساله خارج شد
پایگاه خبری معدن نیوز- قرارداد «طراحی پایه و انتقال دانش فنی» تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت معتبر آلمانی اتوتک امروز به امضا رسید.
  بزرگنمايي:



پایگاه خبری معدن نیوز- قرارداد «طراحی پایه و انتقال دانش فنی» تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت معتبر آلمانی اتوتک امروز به امضا رسید.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، این طرح پیشتر به مدت حدود 20 سال معطل مانده بود اما امروز با حضور وزیر صنعت معدن وتجارت، رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیر بخش خاورمیانه شرکت آلمانی اتوتک، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مردم شهرستان سراب جان دوباره‌ای یافت. پیش از این چینی‌ها و روس‌ها در این طرح حضور داشتند اما فعالیت‌های آنان در پیشبرد طرح به نتیجه مطلوب نرسید. با امضای قرارداد جدید پروژه فوق، 30 امین طرح معطل مانده بخش معدنی و صنایع معدنی کشور نیز از رکود خارج شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد طراحی پایه و انتقال دانش فنی طرح با اشاره به طولانی شدن روند اجرایی طرح نفلین سینیت تصریح کرد: دانش فنی و به روز این پروژه یکی از نکات کلیدی این قرارداد محسوب می‌شود از همین رو تاکید داشتیم که پیش از امضای قرارداد، کار در مسیر صحیح انجام شود.
به گفته محمدرضا نعمت‌زاده این طرح با هدف تولید 200هزار تن پودر آلومینا که ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم است به اجرا در می‌آید که قادر است بخشی از نیاز کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم را تامین کند. نیاز سالانه کارخانه تولید شمش آلومینیوم درحال‌حاضر سالانه معادل 800هزار تن است.
وی در عین حال به فعالیت‌های برون مرزی این وزارتخانه و ایمیدرو اشاره کرد و گفت: در حال فعال‌سازی طرح هایی هستیم که به صورت تاریخی دچار وقفه شده بودند به طوری که طرحی همچون معدن بوکسیت گینه کوناکری یکی از اولویت‌های مهم ما است.
وزیر صنعت معدن و تجارت مذاکره برای فعالیت در معادن کشورهای همسایه را یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه برای تامین نیاز مواد معدنی صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم و... ذکر کرد.
نعمت‌زاده به انجام مزایده برای واگذاری معادن بزرگ از سوی ایمیدرو اشاره کرد و افزود: تا انتهای امسال مزایده بیش از نیمی از معادنی که در انتظار تعیین تکلیف بودند برگزار می‌شود در این میان معادن تعدادی از استان‌ها همچون آذربایجان شرقی، ‌زنجان و اردبیل در اولویت قرار دارند.
نفلین سینیت سرمایه 400 میلیون دلاری نیاز دارد
رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: طراحی پایه و دانش فنی طرح تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت در مدت 8 ماه انجام خواهد شد و همزمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران نسبت به آماده‌سازی زیرساخت پروژه اقدام خواهد کرد.
مهدی کرباسیان که پیش از امضای قرارداد «طراحی و انتقال دانش فنی» طرح تولید آلومینیا از نفلین سینیت سخن می‌گفت، تصریح کرد: تاکنون این سازمان 65میلیارد تومان برای امور زیرساخت طرح هزینه کرده است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ارزش قرارداد طراحی را 9.3 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: ارزش کل قرارداد برای اجرا و ساخت به 400 میلیون دلار می‌رسد.
کرباسیان یکی از ویژگی‌های این طرح را مربوط به امور زیست محیطی دانست و اظهار کرد: هیچ ماده‌ای به عنوان پسماند در این فرآیند تولید آلومینا از نفلین وجود ندارد به طوری که گِل بیلت کارخانه تولید آلومینا، ‌ماده اولیه تولید سیمان خواهد شد.
به گفته کرباسیان به سبب آنکه ساختار زمین شناسی ایران به گونه‌ای است که ذخایر چندانی از ماده معدنی بوکسیت – که متداول‌ترین ماده تولید آلومینا است- در اختیار ندارد، استفاده از فن آوری نوین برای استحصال آلومینا از نفلین سینیت شرایط مناسبی را برای تولید آلومینا در اختیار ایران قرار داده است به ویژه آنکه ایران از ذخایر میلیارد تنی نفلین سینیت در مناطق مختلف همچون آذربایجان شرقی و اردبیل برخوردار است.
وی اشتغال مستقیم طرح را 2هزار نفر و میزان اشتغال غیرمستقیم آن را 10هزار نفر اعلام کرد.
مدیر بخش خاورمیانه شرکت اتوتک نیز اظهار امیدواری کرد که فرآیند طراحی جدید طرح به زودی به تمام برسد تا شرایط برای اجرا و ساخت مهیا شود. مانفرد تاپفر (Manfred Tapfer) اطمینان داد که حتی در شرایط فعلی که تحریم‌ها مشکلاتی را برای پیمانکاران خارجی ایجاد کرده نهایت همکاری را با طرف ایرانی انجام خواهد داد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد