سنگ آهن و ذغال سنگ

پیش‌بینی راهکارهایی با هدف کاهش اثرات افت قیمت سنگ آهن

پیش‌بینی راهکارهایی با هدف کاهش اثرات افت قیمت سنگ آهن
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیران شرکت های سنگ آهنی در جلسه مشترک با رییس هیات عامل ایمیدرو راهکارهای داخلی برون رفت از چالش فعلی بازار سنگ آهن را ارایه کردند.
  بزرگنمايي:



پایگاه خبری معدن نیوز- مدیران شرکت های سنگ آهنی در جلسه مشترک با رییس هیات عامل ایمیدرو راهکارهای داخلی برون رفت از چالش فعلی بازار سنگ آهن را ارایه کردند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در این نشست که در چارچوب دیدارهای ادواری رییس هیات عامل ایمیدرو با ذینفعان بخش معادن انجام شد ابتدا با برشمردن شرایط افت تقاضا و کاهش قیمت های جهانی در بازار سنگ آهن و همچنین نبود چشم اندازی روشن برای افزایش قابل توجه نرخ تولیدات معدنی،‌ خواستار توجه وزارت صنعت معدن و تجارت به پیشنهادهای خود شدند.
این پیشنهادها شامل دو دسته اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت است که با مساعدت بخش‌های دولتی زمینه افزایش توان شرکت های خصوصی برای مقابله با شرایط فعلی را فراهم و همچنین ادامه حیات تولید،‌ اشتغال و سوددهی شرکت های سنگ آهنی را تضمین می کند. حذف یا کاهش حقوق دولتی معادن،‌ استمهال مناسب حقوق دولتی سال 93 و قبل،‌ دریافت نکردن حقوق دولتی مواد معدنی کم عیار حمل نشده و غیرقابل فروش،‌ قطع نشدن خدمات دولتی برای معادن بدهکار، آزادسازی قیمت گذاری کنسانتره و گندله سنگ آهن،‌ حذف عوارض صادراتی کنسانتره، اتخاذ سیاستی مشخص توسط معدن کاران در جهت مشارکت پیمانکاران در سود یا زیان فعالیت ها،‌ کاهش هزینه مواد آتشزا و هزینه های مرتبط با آن، کاهش هزینه و بخشودگی اضافه برداشت معادن و همکاری سازمان امور مالیاتی با تولیدکنندگان و تامین کنندگان سنگ آهن از برنامه هایی است که به اعتقاد روسای شرکت های سنگ آهنی در کوتاه مدت قابلیت اجرایی دارد.
مدیران ارشد حوزه سنگ آهن همچنین پیشنهادهای بلند مدتی برای همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی ارایه کردند. این پیشنهادها شامل تاسیس شرکتهای صادرات محور سنگ آهن با هدف برندسازی و بازاریابی و توسعه بازارهای جدید صادراتی، تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن در کشور از طریق مشارکت بخش های خصوصی و ایمیدرو، جذب سرمایه گذار در معدن با عنایت به افزایش انگیزه سرمایه گذاران خارجی، ادغام عمودی معادن سنگ آهن با صنعت فولاد و کاهش بیشتر هزینه های لجستیک (حمل و نقل ریلی و جاده/بندری) است.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به راهکارهای فوق که برای ارتقای توان شرکت های خصوصی ارایه شده گفت:‌ کاهش مصرف و تقاضا برای سنگ آهن،‌ کاهش نقدینگی و سوددهی شرکت های داخلی را به همراه داشته و در این شرایط به شرکت های کوچک فشار بیشتری وارد آمده است.
به گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ،‌ دیون معوق،‌ بالارفتن هزینه های تولید و نبود سیستم منسجمی برای تولید، مشکلات شرکت های سنگ آهن در داخل را مضاعف کرده است. وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام دولت و ملت و همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: گفت و گوی بخش خصوصی با دولت و بررسی چشم اندازها می تواند به راهکارهای موثری جهت حل مشکلات بینجامد.
در این نشست علی رضا سیاسی راد عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: امروزه میزان هزینه های شرکت های سنگ آهنی بیش از درآمد آنان شده است که نتیجه آن، تعطیلی شرکت های خصوصی این حوزه است و این وضعیت در کرمان،‌آذربایجان غربی،‌ خرسان رضوی،‌ زنجان و برخی استان های دیگر مشهود است.
وی یافتن بازارهای جدید صادراتی را یکی از روش های برطرف شدن مشکلات فعلی دانست و یادآور شد: در گذشته تنها به بازار چین محدود شده بودیم و بازار جایگزینی برای آن باز نشده بود. سیاسی راد فروش تولیدات خام شرکت های کوچک به شرکت های بزرگ و تولیدکنندگان کنسانتره و گندله سنگ آهن را نیز راهکاری مناسب در شرایط فعلی دانست.
وی با بیان اینکه حقوق دولتی بین 5 تا 20درصد در افزایش هزینه تولید سنگ آهن موثر است گفت: در شرایطی که قیمت های جهانی رو به کاهش است در ایران حقوق دولتی و بهره مالکانه بالایی از معدنکاران طلب می شود در شرایطی که در کشورهای معدنی با توجه به شرایط روز، تغییراتی برای حفظ تولید ایجاد شده است.
بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و انجمن فولاد گفت: باید شرایط سودده شدن تولیدات معدنی فراهم شود به این دلیل که در زمان افزایش قیمت های جهانی با موانع صادراتی مواجه بودیم. سجاد غرقی عضو دیگر انجمن سنگ آهن خواهان کاهش حقوق دولتی از معدنکاران شد و از ایمیدرو خواست مذاکرات معدنی را با دولت انجام دهد.
همچنین پروا سلطانی عضو هیات مدیر انجمن، بالابودن هزینه های حمل و نقل را یکی از چالش های شرکت های سنگ آهنی دانست. وی همچنین خواستار توسعه زیرساخت ها برای بخش معدن شد. کیوان جعفری تهرانی مدیر امور بین الملل و دیگر عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: در ماه های اخیر شرایط صادراتی سنگ آهن ایران در منطقه خلیج فارس از بین رفته این در حالی است که کشورهای دیگر با توجه به برنامه چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد در ایران در حال برنامه ریزی برای بهره گیری از این فرصت هستند. وی اظهار داشت: شرکت واله برزیل سفارش ساخت 50 فروند کشتی داده که 20 فروند آن برای پهلوگیری در بندر عمان است.
مهرداد اکبریان عضو هیات مدیره این انجمن نیز گفت: شرایط بازار سنگ آهن دیگر به قیمت های سال های قبل باز نخواهد گشت از همین رو باید با اجرای سیاست های داخلی شرایط سوددهی شرکت های خصوصی فراهم شود.
عبدالرضا قاسمی معاون اداری و مالی ایمیدرو نیز در این نشست اظهار داشت: باید حقوق دولتی و عوارض صادراتی به گونه ای معقول پیشنهاد داده شود که مانعی در دولت و برنامه های کلان ایجاد نشود.
وی کاهش پلکانی حقوق دولتی و عوارض صادراتی را روشی مناسب برای کمک به تولیدات معادن ذکر کرد. قاسمی همچنین فراهم کردن امکان خرید تجهیزات جدید و به روز را روشی برای کاهش هزینه های تولید دانست.
در پایان این جلسه رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: مشکلات و پیشنهادات مطرح شده در این نشست جمع بندی و به وزیر صنعت معدن و تجارت ارایه خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: برگزاری جلسه مشترک سنگ آهنی ها و فولادی ها با وزیر صنعت معدن و تجارت می تواند به عملی شدن برنامه های کوتاه مدت بخش معدن و صنایع معدنی از جمله فولاد کمک کند.
در این نشست مدیران عامل شرکت های بزرگ سنگ اهن از جمله چادرملو،‌ سنگان و سنگ آهن مرکزی نیز حضور داشتند و سخنانی درباره چالش های موجود بازار سنگ آهن ارایه کردند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد