فولاد و آهن

ظرفیت‌های بالای ایران در زمینه فولادسازی

ظرفیت‌های بالای ایران در زمینه فولادسازی
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: فعالان حوزه فولاد بر این باورند که ظرفیت‌های زیادی در فولادسازی ایران وجود دارد که باید به آنها اهمیت داده شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: فعالان حوزه فولاد بر این باورند که ظرفیت‌های زیادی در فولادسازی ایران وجود دارد که باید به آنها اهمیت داده شود.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، بهرام سبحانی درباره فضای بعد از تحریم و برجام در صنعت فولاد ایران گفت: پس از برجام باید به فکر ایجاد کارخانه‌ها و صنایعی باشیم که در این سال‌ها به دلیل تحریم ها، محدودیت هایی در تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی آنها وجود داشته است.
وی تصریح کرد: فولاد؛ صنعت پرهزینه‌ای است که نمیتوان واحدهای آن را با وام‌های یک تا 3 میلیاردی بانکی احداث کرد بلکه برای این صنعت حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین، این رقم از طریق وام بانکی قابل تامین نیست حتی اگر امکان دریافت چنین وامی وجود داشته باشد با بهره‌های بانکی 27 درصدی، دریافت آن به صرفه نخواهد بود.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: بر همین اساس ناگزیر هستیم با فاینانس و وام‌های خارجی کار را پیش ببریم که امیدواریم پس از رفع تحریم ها، فضای مناسبی ایجاد شده و پای سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باز شود.
وی درباره اینکه با توجه به رکود بازار جهانی فولاد آیا افزایش تولید توجیه منطقی دارد، گفت: رکود فعلی مقطعی است و به طور تقریبی در هر دهه یکبار چنین رکودی در بازار رخ می‌دهد. در سال‌های 1381 و1382 نیز دقیقا برای مدتی چنین وضعیتی حاکم شد و قیمت فولاد از حدود 450 به 170 دلار رسید.
سبحانی تاکید کرد: بر همین اساس میتوان گفت که این رکود به نوعی یک منحنی سینوسی دارد اما نکته مهم آنکه مصرف فولاد در دنیا با وجود تمام این افت و خیزها همیشه سیر صعودی دارد کما اینکه این رقم از حدود یک میلیارد تن تولید 10 سال پیش به حدود یک میلیارد و 860 میلیون تن رسیده که رشدی 60 درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که در 10 سال آینده این ظرفیت به 2میلیارد تن خواهد رسید.
وی با تاکید بر این که پیش‌بینی می‌شود پس از برجام شرایط برای تولیدکنندگان فولاد بهتر شود و اهداف و انگیزه‌های بیشتری در این حوزه به وجود آید، ‌ادامه داد: برای تولید فولاد دسترسی به منابع سنگ‌آهن و انرژی از موضوعات مهم خواهد بود و با توجه به بهره‌مندی ایران از منابع غنی در این بخش‌ها میتوان گفت کشور ما ازجمله کشورهایی است که برای تولید فولاد ظرفیت‌های مناسبی دارد و اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه گذاری‌ها در زمان پیک مصرف وارد فاز تولید شوند، به طور قطع موفق خواهیم بود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد