فولاد و آهن

ضرورت دو خطه شدن خط ریلی سنگان با هدف پشتیبانی از طرح جامع فولاد

ضرورت دو خطه شدن خط ریلی سنگان با هدف پشتیبانی از طرح جامع فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز- ناحیه معدنی سنگان برای پشتیبانی و تحقق اهداف طرح جامع فولاد، نیاز به سرمایه‌گذاری برای دو خطه شدن خط ریلی این منطقه دارد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- ناحیه معدنی سنگان برای پشتیبانی و تحقق اهداف طرح جامع فولاد، نیاز به سرمایه‌گذاری برای دو خطه شدن خط ریلی این منطقه دارد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، در جلسه مشترک مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و ‌روسای سازمان بنادر و دریانوردی و هیات عامل ایمیدرو،‌ اهمیت حیاتی حمل و نقل مواد معدنی به ویژه توسعه خط ریلی این منطقه برای طرح جامع فولاد بررسی شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت:‌ در حال حاضر طرح‌هایی برای دستیابی به ظرفیت تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن در معادن سنگان در حال اجرا است که از سال آینده(با احتساب 2.6 میلیون تن ظرفیت فعلی کنسانتره) تلاش می‌شود حدود 10 میلیون تن آن وارد مدار تولید شود که انتقال محصولات تولید شده به کارخانه‌های تولید فولاد در سواحل جنوبی و مرکز کشور،‌ نیازمند افزایش ظرفیت خط ریلی سنگان است.
معادن سنگ ‌آهن سنگان که در نقطه شرقی استان خراسان رضوی واقع شده‌اند تا 2سال گذشته از حدود 800 میلیون تن ذخایر قطعی برخوردار بود اما با مشخص شدن نتیجه اکتشافات ایمیدرو در آن ناحیه،‌ هم اکنون به ذخایر قطعی 1.2 میلیارد تنی دست یافته‌اند. این معادن در طرح جامع فولاد برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی،‌ بار اصلی تامین خوراک کارخانه‌های فولاد را برعهده دارند.
مهدی کرباسیان در این باره اظهار کرد:‌ دو خطه شدن مسیر سنگان- تربت حیدریه و رفع نارسایی‌های مسیر تربت حیدریه به جنوب کشور می‌تواند در گام نخست، چالش حمل بار کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن را کاهش دهد که در این میان باید کاهش هزینه تمام شده محصول در اولویت کشور قرار گیرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود:‌ پیش بینی می‌شود تا افق چشم انداز 4 میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره و 1.8 میلیون تن نیز به ظرفیت تولید گندله در ناحیه سنگان افزوده شود به عبارتی در بخش کنسانتره به ظرفیت 21.5 میلیون تنی و گندله به ظرفیت 16.8 میلیون تنی در این منطقه دست پیدا می‌کنیم.
وی تصریح کرد:‌ نشست چند جانبه با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزرای «صنعت معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» به همراه مدیران شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند به طور منسجمی به اجرای اهداف توسعه‌ای طرح جامع فولاد کمک کند.
اهمیت توسعه خطوط ریلی در برنامه ششم
به اعتقاد کرباسیان،‌ روشن شدن برنامه اجرایی توسعه خطوط ریلی و رفع چالش حمل و نقل که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده محصول فولاد دارد،‌ باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو به برنامه توسعه فولاد در سواحل جنوبی اشاره کرد و افزود: در منطقه آزاد چابهار برنامه 6 میلیون تن ظرفیت فولاد و در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس (بندرعباس)،‌ 10 میلیون تن ظرفیت جدید فولاد در نظر گرفته شده است که بخش اعظم مواد اولیه آن طرح، از طریق خطوط ریلی جا به جا می‌شود.
کرباسیان تاکید کرد:‌ افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله‌های کشور نیز برای صادرات فولاد از اولویت‌های طرح جامع فولاد است.
وی ادامه داد: با توجه به اکتشاف 12هزار کیلومتر مربعی در این ناحیه و نتایج ارزشمندی که به دست آمده،‌ در سال‌های آینده شاهد افزایش ذخایر سنگ آهن در این منطقه از کشور خواهیم بود که این امر نشان از جایگاه این ناحیه معدنی در تامین مواد اولیه صنعت فولاد می‌دهد.
پیشنهاد راه آهن
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح های نیمه تمام بخش راه آهن به 35هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. محسن پورسید آقایی افزود: با توجه به برنامه‌های دولت و مشکلات مالی،‌ باید راهکارهای دیگری برای تامین منابع مالی توسعه خطوط ریلی برای معادن سنگان و طرح جامع فولاد در نظر گرفته شود.
وی پیشنهاد داد که برای تامین بخشی از منابع مالی طرح های خطوط ریلی،‌ مالیاتی از مصرف فولاد اخذ شود و همزمان برای جلوگیری از ورود فولاد ارزان خارجی،‌ میزان تعرفه واردات را افزایش داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ ارزان ترین نرخ حمل و نقل جاده ای مربوط به امریکا است که در این کشور برای جا به جایی هر تن / کیلومتر کالا،‌ 20 سنت دریافت می شود اما در ایران به سبب ارزانی سوخت،‌ رقمی کمتر از 20 سنت پرداخت می شود.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: در بندر چابهار با وجود اینکه ظرفیت 4 میلیون تنی حمل و بارگیری وجود دارد تنها از 400هزار تن آن در سال استفاده می شود در حالی که می توان از ظرفیت خالی این منطقه برای صادرات استفاده کرد.
محمد سعیدنژاد خاطر نشان کرد: از 2 سال دیگر بندر شهید رجایی  امکان صدور سنگ آهن را ندارد به این دلیل که تجهیزات آن در حال نصب برای صادرات و واردات محصولات غیرفولادی (و معدنی) است.
در خاتمه این نشست مقرر شد که موضوع توسعه حمل و نقل در این حوزه از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به طور مستمر پیگیری تا این مهم در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد