آلومینیوم و مس

صرفه جویی ۱۰ میلیون یورویی در توسعه مس سرچشمه

صرفه جویی ۱۰ میلیون یورویی در توسعه مس سرچشمه
پایگاه خبری معدن نیوز- مجری پروژه بازسازی و نوسازی ذوب و پالایش سرچشمه گفت: برآورد و پیش‌بینی بودجه اولیه برای پروژه اصلاح و توسعه کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه ۲۲ میلیون یورو بود اما با در پیش گرفتن استراتژی ها هزینه طرح را به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو رساندیم که در مجموع موفق به صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی شدیم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مجری پروژه بازسازی و نوسازی ذوب و پالایش سرچشمه گفت: برآورد و پیش‌بینی بودجه اولیه برای پروژه اصلاح و توسعه کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه 22 میلیون یورو بود اما با در پیش گرفتن استراتژی ها هزینه طرح را به 12 میلیون و 700 هزار یورو رساندیم که در مجموع موفق به صرفه‌جویی 10 میلیون یورویی شدیم.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز ، مجید عاشوری در تشریح دلایل تحقق این صرفه‌جویی گفت: برآورد و پیش‌بینی بودجه اولیه برای پروژه اصلاح و توسعه کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه جهت افزایش ظرفیت کارخانه موجود با همکاری شرکت‌های خارجی 22 میلیون یورو بوده است؛ اما با توجه به سیاست کلان مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران مبنی بر حمایت از شرکت‌ها و سازندگان داخلی، این پروژه با در پیش گرفتن استراتژی استفاده از امکانات و توانمندی‌های داخلی در زمینه طراحی و مهندسی، مدیریت طرح، تأمین کنندگان داخلی در ساخت و تأمین تجهیزات هزینه طرح را به 12 میلیون و 700 هزار یورو کاهش داد.
وی با اشاره به اقدامات و پروژه‌های در حال اجرا که مربوط به بازسازی و نوسازی کارخانه ذوب است، اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه بازسازی و نوسازی در کارخانه ذوب سرچشمه اصلاح و توسعه کارخانه اسید موجود و افزایش ظرفیت از 100 هزار تن به 300 هزار تن بر اساس اجرای پروژه تغییر سیستم انتقال گاز کنورترهای امور ذوب است.
عاشوری با بیان اینکه سیستم فعلی تنها قابلیت جمع‌آوری گاز So2 به غلظت 2/2 درصد را دارد، گفت: با اجرای طرح سیستم هودهای آبگرد کنورترها غلظت گاز خروجی بین 6 تا 10 درصد می‌رسد که در همین راستا تصمیم گرفته شد اصلاحاتی در کارخانه اسید موجود به‌منظور بازیابی گاز خروجی صورت پذیرد. بنابراین پروژه اصلاح و توسعه کارخانه از Single Absorption (تک جذبی) به Double Absorption (دو جذبی) جهت ارتقای سیستم در دستور کار این امور قرار گرفت.
مجری پروژه نوسازی ذوب و پالایش سرچشمه در خصوص پیشرفت فعلی طرح و زمان بهره‌برداری آن گفت: این پروژه در سال 93 در حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال 94 با وجود همه مشکلات فنی، تأمین تجهیزات خارجی و به خصوص کمبود نقدینگی که با آن مواجه بودیم، توانستیم پیشرفت طرح را به حدود 60 درصد برسانیم.
وی تأکید کرد: در حقیقت ما از طریق تغییر استراتژی در انتخاب پیمانکاران داخلی و انتخاب مشاور خارجی که شناخت کاملی به کارخانه اسید دارد موفق شدیم کاهش هزینه بسیار خوبی در احداث کارخانه به وجود آوریم.
مجری پروژه بازسازی و نوسازی ذوب و پالایش سرچشمه در خصوص دیگر بخش‌هایی که نیاز به اصلاحات دارند، گفت: تأمین و افزایش روشنایی سالن تولید کارخانه ذوب، تأمین و نصب ترمومترهای کوره‌های کنورتر و آند، تأمین و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ویبره بر روی شوت‌های خط آهک، ساخت و نصب مخازن هوای فشرده خطوط اصلی و عیب‌یابی و راه‌اندازی سیستم حفاظت آندیک طرح سینگل کارخانه اسید از جمله مواردی است که در سال 95 نیاز به اصلاح و نوسازی خواهند داشت.
عاشوری تأکید کرد: هدف از واحد بازسازی و نوسازی کارخانه ذوب سرچشمه بررسی و پایش دستگاه‌های ذوب و پالایشگاه برای جلوگیری از فرسودگی، ارتقای فناوری به‌منظور افزایش راندمان تجهیزات، بهره‌وری نیروی انسانی و کاهش مصرف حامل‌های انرژی است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد