گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت و گو با معدن نیوز:

ساختار استراتژی صنعت فولاد نیازمند تغییر است/بجای توسعه کمی به فکر توسعه کیفی باشیم

ساختار استراتژی صنعت فولاد نیازمند تغییر است/بجای توسعه کمی به فکر توسعه کیفی باشیم
پایگاه خبری معدن نیوز- مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه باید در ساختار استراتژی صنعت فولادمان تغییراتی را انجام دهیم گفت: بجای توسعه کمی باید به سمت توسعه کیفی به ویژه در بخش کاهش هزینه برویم.
  بزرگنمايي:

محمد یاسر طیب نیا، مشاور بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با معدن نیوز گفت: در دنیا صنایع به این سمت حرکت کرده اند که با نگاه به بازار یا نگاه جدی تر به مسائل زیست محیطی و با رویکرد کاهش هزینه ها در حال تغییر روند توسعه های خود هستند. حتی در توسعه ها به سمت توسعه کمی نرفته و از تناژ تولید کم کرده و رویکرد خود را توسعه کیفی و کاهش هزینه ها قرار داده اند.

وی افزود: اگر در استراتژی صنعت فولاد ایران که اکنون بیشتر به دنبال توسعه کمی است تجدید نظر نکنیم و ساختار این استراتژی را اصلاح نکنیم در سال های نه چندان دور با شرکت های ورشکسته و بنگاه های غیر اقتصادی مواجه خواهیم بود که عملا نمی توانند نقش مهم و موثری در اقتصاد کشور داشته باشند.

 طیب نیا در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اکنون شاهد هستیم که شرکت های پیشرو به محصول با ارزش افزوده بالاتر و فولادهای آلیاژی و فولادهای مورد نیاز در صنایع خودروسازی و های تک روی آورده اند.

مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه یکی از مشکلات صنعت فولاد را زیرساخت ها عنوان کرد و گفت: ایران در زمینه زیرساخت های توسعه کمی مشکل دارد و حتی در شرایط تولید کنونی زیرساخت ها جوابگو نبوده و قطعا برای 55 میلیون تن مشکلات جدی تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگرچه دولت ها موظفند در زیرساخت ها سرمایه گذاری کنند اما این امکان اکنون در ایران وجود ندارد بنابراین باید در ساختار استراتژی صنعت فولادمان تغییراتی را انجام دهیم و بجای توسعه کمی به سمت توسعه کیفی به ویژه در بخش کاهش هزینه برویم. شاهدیم در کارخانه های فولاد ایران عمدتا ساختار و تکنولوژی تولید، قدیمی است و متعلق به دهه های گذشته می باشد و همین امر سبب شده قدرت رقابتی در بازارهای صادراتی نداشته باشیم.

طیب نیا تصریح کرد: تا پیش از این تمرکز ما بر روی مواد اولیه و انرژی ارزان بود اما از این پس باید به دنبال اصلاح ساختار تکنولوژی و به تبع آن کاهش هزینه های تولید و افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین الملل باشیم. در برهه ای به دنبال آن بودیم که با افزایش مقیاس تولید، تولید را اقتصادی نماییم علی رغم اینکه این بحث درستی است و همچنان باید دنبال شود اما دنیا به فکر اصلاح ساختار تولید و سیستم های یکپارچه و کاهش 30 تا 40 دلاری هزینه ها برآمده است. حتی در امر توزیع نیز به جهت راه اندازی این واحدهای یکپارچه در نزدیکی مکان های مصرف، هزینه توزیع نیز به شدت کاهش می یابد. تمامی این اقدامات در راستای افزایش رقابت است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد