صنایع معدنی

پروژه تولید ریل ملی ذوب آهن در آستانه راه‌اندازی

پروژه تولید ریل ملی ذوب آهن در آستانه راه‌اندازی
پایگاه خبری معدن نیوز- تولید ریل، این کالای استراتژیک در سال ۷۰ برای اولین بار در ایران و در ذوب آهن اصفهان با تولید ریل U۳۳ ویژه خطوط فرعی و سرعت های پایین کلید خورد و افق روشنی را پیش روی این شرکت ، برای برداشتن گام های بزرگ جهت کمک به حمل و نقل ایمن و حفاظت از محیط زیست ترسیم کرد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- تولید ریل، این کالای استراتژیک در سال 70  برای اولین بار در ایران و در ذوب آهن اصفهان با  تولید ریل U33  ویژه خطوط فرعی و سرعت های پایین کلید خورد و افق روشنی را پیش روی این شرکت ، برای برداشتن گام های  بزرگ جهت کمک به حمل و نقل ایمن و حفاظت از محیط زیست ترسیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، در آن زمان تلاش بسیاری انجام شد که دستگاه های مرتبط از این پروژه حمایت کنند تا ذوب آهن  بتواند ریل UIC 60 ویژه سرعت های بالا را تولید کند که به دلایل مختلف تولید ریل با وقفه مواجه شد. اما ریلU33  تولیدی شرکت در آن سال‌ها در ایستگاه های مواد اولیه درون مجموعه و ایستگاه زرین شهر نصب شد.
مردان غیور ذوب آهنی نا امید نشدند و با عزم راسخ و با همت مضاعف، اقدام و عمل را به یکدیگر پیوند زدند و پروژه تولید ریل ملی را هم اکنون به آستانه راه اندازی رسانده اند تا نام ایران را در زمره هفدهمین کشور تولیدکننده ریل در جهان قرار دهند. در ادامه پروژه ریل، طرح تولید تیرآهن بال پهن که تحولی شگرف را در صنعت ساخت و ساز و ارتقای سازه های صنعتی و ساختمانی رقم می زند آغاز شده و با اجرای این پروژه علاوه بر تکمیل سایز تیرآهن های سنگین فعلی تاI500 شرایط لازم جهت تولید تیرآهن های بال پهن تا سایز H300 نیز فراهم خواهد شد.
ذوب آهن اصفهان از این دریچه و به همت پولادمرادن خویش باری دیگر رشد و اعتلای ایران اسلامی و پرآوازه کردن برند شرکت را تا سوی مرزها، قدرتمندتر از گذشته رقم خواهد زد. البته دولت نیز لازم است با توجه به نامگذاری سال جدید زیر عنوان" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" با حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات، زمینه دلگرمی و ارتقای انگیزه کارگران و توسعه و شکوفایی بیش از پیش صنایع را در عرصه های گوناگون  فراهم آورد.
مدیر ناحیه فولاد در مدیریت ارشد مهندسی ذوب آهن اصفهان در تشریح کم وکیف مراحل پایانی پروژه تولید ریل ملی در این شرکت اظهار کرد: شرکت تام ایران خودرو در پروژه ریل با ذوب آهن همکاری داشت و به علت حجم ریالی و سقف قرار داد، همکاری با شرکت یادشده در آخرین مراحل کار قطع شد که البته این موضوع کوچکترین وقفه ای در پروژه ایجاد نکرده وتا چند هفته دیگر تولید ریل ملی را در ذوب آهن اصفهان شاهد خواهیم بود.
حمیدرضا نور محمدی افزود: مهندسی ناحیه فولاد، بهره بردار و مدیر پروژه اجرایی در داخل شرکت و همچنین کارشناسان شرکت کوتنر آلمان، مراحل اجرایی پروژه ریل را در درست اقدام دارند. ریل ، قطعه ای استاندارد است و مطابق با مقیاس‌های تعریف شده آماده می شود و دانش فنی آن نیز تا حدودی در داخل وجود دارد.
وی با بیان اینکه پروژه  تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان با اتمام تست سرد در آستانه راه اندازی است، تصریح کرد:  تجهیزی که آماده راه اندازی می شود، برای تست هماهنگی همه قسمت‌ها و مکانیزم‌های آن جهت تولید، مرحله تست سرد در آن انجام می گیرد و در صورتی که پاسخ این مرحله از تست مثبت و مطلوب بود، تست گرم و تولید محصول نهایی آغاز می شود.
وی ادامه داد: در پروژه ریل تنها تست سرد قفسه 6 و 5 باقی مانده است به نوعی می توان گفت 99 درصد از تست سرد پروژه ریل انجام گرفته است که پس از آن تست گرم و تولید محصول نهایی انجام می گیرد.
مدیر ناحیه فولاد در خصوص ظرفیت تولید ریل نیز اظهار کرد: ظرفیت تولید ریل در کارخانه مشخص است با توجه به سیستم خنک کننده و زیر ساخت هایی که وجود دارد ، در حدود 70 تُن بر ساعت امکان تولید ریل در شرکت وجود دارد. با تولید ریل در کل سال ظرفیت اسمی 400  هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی در شرکت رقم خواهد خورد.
به گفته وی، با توجه به سفارش بازار اگر در طول روز 20 ساعت حساب کنیم روزی 1400 تن ریل آماده خواهد شد. معاونت فروش و بازاریابی باید مطابق با سفارش بازار نوع محصول را به بهره بردار اعلام کند تا تولید آن در دستور کار قرار گیرد .
وی با بیان این که ریل UIC60  برای خطوط بین شهری و  UIC54 برای خطوط مترو تولید می شود، به تولید تیرآهن بال پهن در شرکت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هدف اصلی ذوب آهن اصفهان تولید ریل وسپس تولید تیرآهن بال پهن است و تولید این محصول با تاخیر یک تا دو ماهه و پس از انجام تعهدات شرکت در خصوص پروژه ریل،آغاز می شود. برخی از تجهیزات مربوط به پروژه تیرآهن بال پهن مانند قفسه 5A باید نصب شود. این تجهیز شامل یک قفسه اصلی و یک قفسه رزرو است که در خط تولید برای پایداری بیشتر و افزایش ظرفیت آن نصب می شود. فونداسیون این تجهیز  نیز در دست اجرا است و هم اکنون حمل قفسه 5A  از کشور چین آغاز شده  که پس از ورود به کشور و نصب آن در خط، تولید تیرآهن بال پهن تا سایز H300   نیز در ذوب آهن اصفهان محقق می‌شود.  



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد