آلومینیوم و مس

در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده شرکت مس

افزایش سرمایه شرکت مس تصویب شد

افزایش سرمایه شرکت مس تصویب شد
پایگاه خبری معدن نیوز- مجمع عمومی عادی سالیانه به‌منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۹۴ و مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت به‌منظور افزایش سرمایه شرکت برگزار شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مجمع عمومی عادی سالیانه به‌منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 94 و مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت به‌منظور افزایش سرمایه شرکت برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز ، در این مراسم که با حضور مدیران شرکت مس و حدود 80 درصد از سهامداران آن تشکیل شد صورت‌های مالی شرکت شامل صورت سود و زیان، ترازنامه و گردش وجوه نقد، میزان سود سهامداران و افزایش سرمایه شرکت تصویب شد.
براساس این گزارش، میزان سود تعیین شده برای هر سهم 200 ریال بود که در جلسه مصوب شد از این مقدار 48 ریال به سهامداران پرداخت شود و مبلغ 152 ریال باقیمانده صرف افزایش سرمایه شرکت به میزان 5 هزار میلیارد تومان شود.
همچنین تعیین حسابرس و بازرس قانونی و تعیین روزنامه کثیرالانتشار از دیگر اقدامات این مجمع بود. بر این اساس حسابرس قبلی شرکت به دلیل اینکه بر اساس قانون بورس بیشتر از 4 سال نمی‌تواند در این سمت باشد تغییر کرد و موسسه بهراد مشار به‌عنوان حسابرس جدید انتخاب شد. علاوه‌بر این روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت معرفی شد.
مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده امسال به ریاست باب‌اله‌زاده نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن و نماینده سهام عدالت برگزار شد و پس از حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، ناظرها، معاون مالی، دبیر مجمع و نماینده سازمان بورس جلسه رسمیت یافت.
دستاوردهای شرکت مس در سالی که گذشت
در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی احد مرادعلیزاده مدیر عامل شرکت مس به ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره و شرکت مس در سال گذشته و بیان موفقیت‌های شرکت در سال 94 پرداخت و گفت: کاهش قیمت تمام‌شده هر تن مس محتوی شرکت در پایان سال گذشته به 4250 دلار مهم‌ترین دستاورد در سال گذشته بود.
وی با اشاره به قیمت تمام‌شده 5 هزار دلاری محصولات مس در سال 91 تصریح کرد: از سه سال پیش روندی در شرکت شروع شد که مایلم این روند را کیفیت‌بخشی تولید بنامم و در سایه برنامه‌ریزی‌های معطوف به این رویکرد، در پایان سال گذشته موفق شدیم قیمت محصولات شرکت را کاهش دهیم و با ادامه دادن آن در سه‌ماه نخست امسال قیمت تمام‌شده محصولات را به زیر 4000 دلار برسانیم.
وی افزود: شرکت مس در طی 3 سال گذشته علاوه بر شکستن رکورد تولید در سال 94، اقدامات مختلف و متنوعی برای کاهش قیمت تمام‌شده از طریق مدیریت مصرف انرژی، عدم جذب نیرو، افزایش بهره‌وری، استمهال حقوق و عوارض دولتی، مدیریت خرید قراضه، بازنگری در قراردادهای شرکت و سایر عوامل مستقیم و مؤثر بر تولید انجام داد.
مرادعلیزاده در خصوص کاهش مصرف انرژی گفت: مقدار انرژی به‌کار رفته به ازای هر تن کنسانتره تولیدی امور تغلیظ سرچشمه در سال 94 نسبت به سال 93 روند کاهشی داشت به‌طوری‌که موفق شدیم 4 مترمکعب آب، 16 کیلووات برق و 4 مترمکعب گاز به ازای هر تن صرفه‌جویی کنیم.
مدیرعامل شرکت مس درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص نیروی انسانی شرکت مس گفت: در حوزه منابع انسانی ضمن اینکه یک سیاست خیلی سخت‌گیرانه در طول مدت مدیریتم اعمال شد، از نیمه سال 92 به بعد از جذب نیروی جدید در همه بخش‌های شرکت مس و شرکت‌های پیمانکاری و شرکت‌های تابعه جلوگیری کردیم.
مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر اینکه تمام شرکت‌های معدنی دنیا موضوع تعدیل نیرو را همزمان با کاهش قیمت‌ها و رکود جهانی در دستور کار خود قرار دادند اظهار داشت: ولی ما به‌هیچ‌عنوان در این حوزه ورود نکردیم و در عوض سیاست عدم جذب نیرو و سوق دادن نیروها به سمت افزایش بهره‌وری در طول این سه سال را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: با در پیش گرفتن سیاست عدم جذب نیرو موفق شدیم نیروی انسانی شرکت را از بیش از 20400 نفر به 19040 نفر برسانیم که در حدود 6 درصد روند کاهشی داشته است و از طرف دیگر با به‌کارگیری سیاست افزایش بهره‌وری موفق شدیم میزان تولید به ازای هر نفر را از حدود 10 تن در سال 2013 و 2014 به حدود 14 تن در سال 2015 برسانیم.
مرادعلیزاده با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موفقیت شرکت در سال گذشته همکاری و همراهی دولت برای استمهال حقوق و عوارض دولتی شرکت مس بود، گفت: بر اساس پیگیری‌های جدی و مستمر با کمیسیون زیربنایی دولت موفق شدیم حقوق و عوارض دولتی را استمهال کنیم.
مرادعلیزاده با مهم خواندن این موضوع و تأثیر آن در اوضاع اقتصادی شرکت گفت: درصورتی‌که این اقدام، صورت نمی‌گرفت امسال شرکت باید در حدود 600 میلیارد تومان از بدهی خود را اجباراً به دولت پرداخت می‌کرد، چراکه جزو دیون شرکت است.
وی افزود: با گرفتن مصوبه استمهال حقوق و عوارض دولتی، شرکت مس این فرصت را پیدا کرد که از محل این بدهی به بحث کاهش آلایندگی مس سرچشمه و خاتون‌آباد از طریق راه‌اندازی سریع‌تر کارخانه‌های اسید این دو مجتمع بپردازد و بعد از راه‌اندازی کارخانه‌ها از محل فروش اسید، بدهی شرکت به دولت را بپردازد.
مرادعلیزاده در ادامه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص مدیریت‌ هزینه‌های عوامل مستقیم در تولید؛ مثل مصرف قراضه، صرفه‌جویی در خریداری قطعات، تلاش برای افزایش طول عمر قطعات و تجهیزات و همچنین تعمیر و نگه‌داری به‌موقع به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده را تشریح کرد.
وی ادامه داد: بین سال‌های 1389 تا 1393 متوسط خرید قراضه بین 30 تا 40 هزار تن بوده که در حدود 550 میلیارد تومان برای این خرید هزینه می‌شد. این در حالی است که خرید قراضه برای سال 94، 3900 تن بود و برای آن در حدود 73 میلیارد تومان هزینه شده که نسبت به میزان خرید در سال‌های گذشته یک موفقیت چشمگیر محسوب می‌شود.
مراد علیزاده در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فروش محصولات شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: در این رابطه موضوع بسیار مهم نهایی شدن برجام بود که منجر به گشایش درهای بازار به روی صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت مس شد.
وی افزود: با نهایی شدن برجام فروش تولیدات شرکت که در طول این دو سال در انبارها باقیمانده بود امکان‌پذیر شد و شرکت موفق شد 3600 میلیارد تومان از فروش 259 هزار تن مس محتوی تولیدی شرکت در سال گذشته به‌دست بیاورد.
مرادعلیزاده با بیان اینکه در حال حاضر قراردادهای‌ فروش‌ شرکت مس تا پایان سال 2016 منعقدشده است، گفت: در سه‌ماهه سال 95 جمع فروش داخلی و خارجی شرکت بالغ بر 2050 میلیارد تومان شده است که خود نشان از تأثیرات مثبت رفع تحریم‌ها دارد.
مرادعلیزاده در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت طرح‌های توسعه‌ای شرکت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این خصوص پرداخت و گفت: پس از تعطیلی پروژه‌های غیراقتصادی و توقف طرح‌های دیربازده، بقیه پروژه‌های شرکت را که در دست اجرا بوده با سرمایه‌گذاری حدوداً 400 میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت پیش بردیم به‌طوری‌که از محل سرمایه داخلی شرکت، کارخانه ذوب جدید سرچشمه با فناوری فلش، پالایشگاه خاتون‌آباد با ظرفیت 200 هزار تن در سال، انبار و کارخانه مواد ناریه و انبار 1500 تنی سرچشمه، نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی و پست 400/132 کیلوولت خاتون‌آباد در امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی اظهار داشت: بخش دیگری از طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا در آذربایجان قرار دارد که در امسال پروژه هیدرومتالوژی و هیپ لیچینگ سونگون استارت زده می‌شود و همچنین روند احداث پروژه آهک در آذربایجان آغاز شده است و در سال 95 ادامه خواهد یافت و در سال 96 به پایان خواهد رسید.
مرادعلیزاده در ادامه کاهش بدهی بانکی شرکت از 1700 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان، کاهش هزینه انتقال وجه شرکت مس از طریق تأسیس شرکت‌هایی در خارج از کشور به 3 دهم درصد، افزایش 2 درصدی مبالغ قراردادهای شرکت مس نسبت به افزایش 15 درصدی در سال‌های گذشته و کاهش هزینه‌های مستقیم نقدی از 3460 دلار بر تن در سال 2014 به 3040 دلار بر تن در سال 2015 را از دیگر اقدامات مهم شرکت مس در راستای کیفی سازی تولید و کاهش هزینه‌ها برشمرد.
مدیرعامل شرکت مس به تشریح چالش‌های پیش روی شرکت در امسال و همچنین راه‌های مقابله با این وضعیت پرداخت و دراین‌باره گفت: رکود حاکم بر کشور، تداوم روند کاهش قیمت‌های جهانی و نزدیک شدن آن به قیمت تمام‌شده، کاهش منابع درآمدی، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، انرژی، حمل‌ونقل و ...، افزایش هزینه‌های مالی و تداوم مشکلات بانکی ناشی از انتقال وجوه کالاهای فروش و هزینه‌های مترتبه بر آن از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت مس در سال 95 است.
وی افزود: سعی خواهیم کرد با برنامه‌ریزی‌های علمی و فنی و از طریق افزایش بهره‌وری در همه فعالیت‌های کاری و سرمایه‌ای، حمایت از سازندگان داخل برای کسب دانش و انتقال فناوری ساخت تجهیزات و تأمین قطعات صنایع معدنی کشور، استمهال تسهیلات مالی دریافتی از بانک‌ها، حمایت از سیاست‌های برون‌سپاری و خدمات و چابک سازی سیستم، پیگیری و اخذ فایناس‌های بین‌المللی و تخفیف یا کاهش هزینه‌های بهره تسهیلات در راستای حفظ سود شرکت و سهامداران گام برداریم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد