رویدادها و گزارش های ویژه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی خبر داد

واردات شمش و میلگرد متوقف شد

واردات شمش و میلگرد متوقف شد
پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر جلوگیری از صادرات مواد خام گفت: طی ۱۰سال اخیر ۵ میلیارد دلار صادرات سنگ آهن خام انجام شده و این در حالی است که در همین مدت برای واردات فولاد ۳۰میلیارد دلار هزینه شده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر جلوگیری از صادرات مواد خام گفت: طی 10سال اخیر 5 میلیارد دلار صادرات سنگ آهن خام انجام شده و این در حالی است که در همین مدت برای واردات فولاد 30میلیارد دلار هزینه شده است.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه ما در کشور از حدود 8 درصد معادن مطلع هستیم، گفت: البته به استثنای معادن نفت و گاز که در جنوب و شمال شرقی کشور هستند، به دلیل شرایط زمین‌شناسی اطلاع چندانی از دیگر معادن نداریم.
وی با بیان اینکه تاکنون 48 میلیارد تن ذخیره اثبات شده به ثبت رسیده است، افزود: به طور قطع این میزان بیشتر است و ما برنامه‌هایی را آغاز کردیم تا اکتشافات عمقی را افزایش دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود معادن مصالح ساختمانی و سنگ‌های ساختمانی در کشور گفت: ذخایر سنگ‌های تزئینی ساختمان که تاکنون کشف شده 1.8 میلیارد تن است و ما حدود 2.8 میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ آهن داشتیم و امیدواریم ذخایر بیشتری در شرق کشور داشته باشیم.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اکتشافات را از شمال خراسان رضوی شروع کرده‌ایم، افزود: این اکتشافات تا دریای عمان در عمق 20 کیلومتری انجام شده و به زودی نتایج آن ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اکتشافات حدود 120 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی گفت: تا شهریور 92، 480 هزار کیلومتر به اکتشافات اضافه شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برنامه داریم سالانه 300 تا 400 هزار کیلومتر را مورد مطالعه قرار دهیم، اظهار داشت: باید مطمئن باشیم که کل سرزمین مورد اکتشاف قرار گرفته است.
نعمت‌زاده ادامه داد: در سال 92، 100 پهنه اکتشافی به مساحت 400 هزار کیلومترمربع آزادسازی کردیم که تا امروز 300 هزار کیلومتر واگذار شده است.
وی گفت: به دلیل وجود رادیواکتیو در یکی از معادن، سازمان انرژی اتمی اجازه فعالیت به ما نمی‌داد، به همین دلیل توافقی را انجام دادیم و قرار است به صورت مشترک در آن کار کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نزدیک به 100 هزار کیلومتر مربع معادن امیدوارکننده داریم گفت: در زمینه تکمیل تولید زنجیره معادن همیشه متهم بوده‌ایم که این زنجیره تا محصول نهایی، تکمیل نیست و مواد خام معدنی را صادر می‌کنیم. در این راستا طرح‌هایی را به اجرا رسانده‌ایم.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته پنج میلیارد دلار صادرات سنگ آهن انجام شده است، گفت: اما در این مدت کشور  30 میلیارد دلار بابت واردات فولاد هزینه کرده است که این نشان می‌دهد ما چند برابر اندازه‌ای که مواد خام صادر کرده ایم، محصول نهایی به کشور وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت کنسانتره 28 میلیون تن بوده است گفت: در سه سال گذشته 16 میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده و در سال آینده چهار میلیون تن دیگر هم افزوده می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین در بخش گندله 21.5 میلیون تن ظرفیت تولید داشتیم که 8 میلیون تن به آن اضافه شده و تا پایان سال آینده 16 میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد و خوشبختانه در این بخش خودکفا می شویم.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در آهن اسفنجی 18.7 میلیون تن ظرفیت داشتیم که در این سه سال 6.5 میلیون تن به آن اضافه شده و تا پایان سال به 9.5 میلیون تن می‌رسد، افزود: در بخش ذوب هم واحدهایی را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم که به هدف چشم‌انداز که ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد است، دست یابیم.
وی با اشاره به معادن مس، سرب و روی گفت: در بخش سرب و روی یک معدن متوقف بود که اخیراً آگهی مزایده آن منتشر شده و به یک کنسرسیوم از شرکت های ایرانی واگذار شده است که شاید در آینده با طرف خارجی مشارکت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرفیت این معدن حدود 165 میلیون تن است، گفت: یکی از وظایف ما تکمیل زنجیره تولید است زیرا وقتی صنایع به یکدیگر متصل شود، چندین برابر ارزش افزوده به دست می‌آید.
نعمت‌زاده در بخش محصول مس نیز با اشاره به اینکه باید محصول نهایی مانند کابل، سیم و سایر تکنولوژی‌های الکترونیک را صادر کنیم، گفت: ما ظرفیت‌های خوبی در صنایع پایین دستی آهن ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم که کشور بی‌نیاز شده و صادرات انجام شود.
وی ادامه داد: در هشت ماهه گذشته 6.5 میلیون تن آهن صادر کردیم و تا پایان سال به 9 میلیون تن می‌رسیم در حالی که این مقدار را در سال های گذشته وارد می کردیم. همچنین واردات شمش، میلگرد و تیرآهن عادی هم متوقف شده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد