معدن

دکترای زمین شناسی اقتصادی در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

قوانین سخت و تورم ریسکی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی

قوانین سخت و تورم ریسکی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی
پایگاه خبری معدن نیوز - یک دکترای زمین شناسی اقتصادی گفت: در حوزه معدن ایران مشکلات و کاستی‌های فراوانی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم حضور یا حضور بسیار کمرنگ سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد چرا که آن‌ها می‌ترسند وارد بازار ایران شوند زیرا ایران ثبات حداقل ۱۰ ساله برای سرمایه‌گذاری را ندارد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - یک دکترای زمین شناسی اقتصادی گفت: در حوزه معدن ایران مشکلات و کاستی‌های فراوانی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم حضور یا حضور بسیار کمرنگ سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد چرا که آن‌ها می‌ترسند وارد بازار ایران شوند زیرا ایران ثبات حداقل 10 ساله برای سرمایه‌گذاری را ندارد.
سارا یوسفی فر در گفت‌وگوبا پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و فعالیت اکتشافی، استخراجی و فراوری آنها در حوزه معدن است.
وی افزود: مسئله‌ای در این میان وجود دارد و آن اینست که بر فرض اگر سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه ورود و روی محصولی کار و بخواهد آن را به صورت خام صادر کند آیا اجازه این کار به او داده می‌شود.
یوسفی فر تاکید کرد: در واقع فعالیت خود را از اکتشاف به استخراج برساند و تا حدی خردایش و... هم روی محصول انجام دهد و بخواهد محصول را به‌صورت خام صادر کند آیا در این میان عده‌ای عنوان نمی‌کنند که سرمایه‌گذار خارجی خاک ایران را به غارت برد.
به گفته وی ؛ چه تضمینی برای حضور سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد که بتواند در ایران بدون دغدغه کار کند.
این دکترای زمین شناسی اقتصادی تصریح کرد: در سال 86 یک شرکت ایرلندی به نام پرشین گلد در ایران آغاز به کار کرد و اغلب کارشناسانی که در آن فعالیت می‌کردند ایرانی بودند در واقع روی عملکرد آنها نظارت داشتیم و قصد آنها نیز سرمایه‌گذاری در ایران بود.
یوسفی فر ادامه داد: اما متاسفانه این شرکت به داستانی احضار و عنوان شد که طلای ایران را به غارت برده است به طوری که این شرکت تنها به طور جدی دو سال دوام آورد و سپس در سال 88 کار را مسکوت گذاشت و رفت در حالی که این شرکت تنها در حوزه اکتشاف طلا فعالیت داشت.
وی خاطر نشان کرد: از آن سال به بعد هیچ شرکت خارجی به طور جدی در حوزه اکتشاف وارد ایران نشده یا اگر ورود کرده حضور او بسیار کمرنگ بوده و شاید علت آن تنها به دلیل عدم اطمینان و ریسک بالا باشد که نمی‌توانند سرمایه‌های خود را وارد ایران کنند.
وی ادامه داد: چرا قانونی ایجاد نمی‌کنند تاسرمایه‌گذاران خارجی با امنیت وارد ایران شوند و بدون صحبت‌های عوام بتوانند به مشارکتهای خود در معادن و صنایع معدنی ایران ادامه دهند.
یوسفی فر با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی را باید همانند سرمایه‌گذاران داخلی دانست، گفت: وقتی بخش خصوصی ایران با قوانین دست و پا گیر بخش معدن مشکل دارد چگونه توقع داشته باشیم سرمایه‌گذار خارجی با وجود چنین قوانینی به ایران وارد شود و پول‌های خود را در جایی سرمایه‌گذاری کند در حالیکه قوانین سخت و تورم زیاد مسائلی است که برای سرمایه ‌گذاری ریسک بالایی محسوب می‌ شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد