معدن

در همایش ایمنی معدن مطرح شد

اجرای طرح ارزیابی ریسک در معادن

اجرای طرح ارزیابی ریسک در معادن
پایگاه خبری معدن نیوز - ایمنی مهم‌ترین موضوع بخش معدن به شمار می‌رود. متاسفانه رعایت نکردن موارد ایمنی، حوادث ناگوار و تلخی به همراه دارد که گاه جبران آنها غیرممکن خواهد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حمایت سازمان نظام‌مهندسی معدن استان تهران همایش «ایمنی معدن» را برگزار کرد.

معادن پر اهمیت شن و ماسه
در ابتدای این همایش، معاون امور معادن و صنایع معدنی استان تهران درباره ایمنی در معادن اظهار کرد: بدون شک حضور در این همایش حاکی از اهمیت موضوع ایمنی در معادن برای بهره‌برداران است. فرشید عبدی در ادامه بیان کرد: متاسفانه یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم آن است که قوانین از سوی بهره‌برداران و مسئولان فنی معادن مطالعه نمی‌شود.
وی همچنین با اشاره به چالش‌های معادن در استان تهران، گفت: چالش در بخش معدن استان تهران بسیار است زیرا معادن در این استان محدود و با ارزش هستند، در نتیجه در این استان با معضلات و مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. عبدی تصریح کرد: برخی از افراد معتقدند معادن استان تهران معادن شن‌و ماسه است که اهمیت چندانی ندارد در حالی که 50درصد مواد استخراجی دنیا مصالح ساختمانی هستند و شاید بتوان این مواد را از مس، آلومینیوم و... مهم‌تر دانست. جالب است بدانید که در حوزه مصالح ساختمانی سالانه 20درصد بهره‌برداری معادن افزایش می‌یابد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان تهران در ادامه این همایش، اظهار کرد: متاسفانه انتقاد از فعالیت معادن استان تهران (شن‌وماسه) بسیار زیاد است و بارها گفته می‌شود فعالیت این معادن را متوقف کنیم، در حالی که با توقف فعالیت این معادن دغدغه برای تامین مصالح ساختمانی استان خواهیم داشت. در حالی از ایجاد آلودگی در معادن شن و ماسه انتقاد می‌شود که 80درصد آلودگی تهران مربوط به وسایل نقلیه است. به گفته عبدی، خوشبختانه در چند سال اخیر معادن ساماندهی شده‌اند که در کاهش آلودگی بسیار موثر بوده است. وی با بیان اینکه درخواست داریم مسئولان فنی معادن با ما درباره موارد یاد شده صحبت کنند، اظهار کرد: ما معتقد به توسعه پایدار هستیم. به طوری که 3 معدن را در منطقه فرحزاد تعطیل کرده‌ایم. همچنین با موافقت منابع طبیعی، گروه 1، 2 و 3 را در پهنه‌ها محدود کرده‌ایم. بی‌تردید این موضوع برای تجمیع معادن و کاهش آلودگی محیط‌زیستی بسیار مهم است. عبدی در ادامه با اشاره به برخی آمارها، افزود: در 9 ماهه امسال، 18 پروانه بهره‌برداری، 13 گواهی کشف، 6 پروانه اکتشاف و... صادر شده است. به گفته وی، سال گذشته 10میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان دریافت شده است، البته 20 تا 30درصد معادن استان فعال نبودند. موضوع حقوق دولتی مهم است اما ایمنی برای ما از آن مهم‌تر خواهد بود. عبدی در ادامه این برنامه، افزود: ایمنی در معادن بسیار مهم است، در واقع این موضوع در اولویت اصلی قرار دارد زیرا قرار است معادن کار کنند تا اقتصاد بچرخد. وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: سال آینده در یک همایش معدنی از چند بهره‌بردار نمونه تقدیر خواهد شد.


ارزیابی ریسک و امتیازدهی به معادن
مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با تاکید بر این موضوع که خطر همیشه در کمین انسان است، گفت: در صورتی که موارد ایمنی رعایت نشود شاهد صدمه جانی و مالی خواهیم بود. عباسعلی ایروانی افزود: عوامل خطرآفرین در معادن ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. استفاده از ماشین‌آلات و رفتارهای فردی و استفاده از تجهیزات درست می‌تواند این صدمات را به حداقل برساند. در نتیجه در هر معدنی در کنار ارائه طرحی اصولی برای بهره‌برداری باید طرحی برای عوامل خطرزا نیز ارائه شود. به گفته وی، باید از ماشین‌آلات استاندارد استفاده شود. همچنین افرادی که در اطراف ماشین‌ها هستند باید حریم را رعایت کنند و تمامی این شرایط و عوامل را شناسایی کرده و خطر را به حداقل برسانند. خوشبختانه در این زمینه قوانین و مقرراتی در قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی و قانون نظام مهندسی تدوین شده است. ایروانی با اشاره به اجرای طرح ارزیابی ریسک در معادن، اظهار کرد: این طرح در بخش‌های معادن زیرزمینی زغال‌سنگی و غیرزغال‌سنگی، روباز و سنگ تزئینی اجرا شده است. البته ارزیابی ریسک در معادن سنگ‌های تزئینی به این دلیل است که حوادث در این معادن در سال جاری بسیار زیاد است. متاسفانه بسیاری از این حوادث به دلیل نبود آموزش و رعایت مسائل ایمنی رخ داده است. مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در موضوع ایمنی بهتر است به آیین‌نامه ایمنی در معادن مراجعه شود، باید در این حوزه تجربه و دانش خود را افزایش دهیم. به گفته ایروانی، در طرح ارزیابی ریسک در معادن عوامل را شناسایی می‌کنیم و به آنها امتیاز می‌دهیم. بر این اساس معادنی با خطر بالا امتیازی تا 33، معادن متوسط امتیازی تا 66 و معادن مناسب امتیازی تا 100را دریافت می‌کنند.


حضور در کلاس‌های ایمنی مفید است
در ادامه این همایش، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران نیز بیان کرد: معادنی با در اختیار داشتن 25 نیروی‌انسانی باید یک مسئول فنی و یک مسئول بهداشت حرفه‌ای داشته
باشند. مهرداد شکوهی رازی اظهار کرد: تهیه چک‌لیست و بازدید روزانه از مشکلات و موانع، موضوعی ضروری است. وی با اشاره به اینکه بیشتر معادن تهران معادن شن و ماسه هستند، افزود: این معادن ارزشمند هستند اما خطری همچون ریزش در معادن شن و ماسه بسیار وجود دارد. در این میان ایمن‌سازی محل عبور نیروی‌انسانی و تجهیزات امری ضروری است. شکوهی تاکید کرد: متاسفانه در ایران با حوادث ساده برخورد می‌شود اما در کشوری همچون استرالیا اگر در معدنی حادثه‌ای رخ دهد و کارگری کشته شود، آن معدن حداقل برای 4سال تعطیل می‌شود و باید جرایم سنگینی را پرداخت کند. رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در پایان توصیه کرد: حضور در کلاس‌های آموزشی در موضوع ایمنی بسیار موثر خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد