سایر

حضور ۵۰۰ شرکت تولیدی و مراکز علمی در نمایشگاه بومی سازی و خودکفایی

حضور ۵۰۰ شرکت تولیدی و مراکز علمی در نمایشگاه بومی سازی و خودکفایی
خبرگزاری تخصصی معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ۵۰۰ شرکت صنعتی ، معدنی و صنایع معدنی در نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن حضور دارند.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: 500 شرکت صنعتی ، معدنی و صنایع معدنی در نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن حضور دارند.
به گزارش معدن نیوز ؛ حسن پلارک که در کنفرانس خبری نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن سخن می گفت، با تاکید بر اینکه توانمندی تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی و معدنی بسیار بیشتر از ظرفیت نمایشگاه بومی‌سازی است افزود: برگزاری این نمایشگاه با هدف ارایه توانمندی‌های ایجاد شده توسط صنعتگران و دانشمندان بصورت فیزیکی و نرم‌افزاری و نیز اطلاع یافتن از نیاز شرکت های تولیدی به قطعات است .
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به بحث افزایش جهشی تولید در این سازمان در برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: اکنون ظرفیت تولید فولاد 5/17 میلیون تن است که با افتتاح 2 طرح فولادی (فولاد ارفع یک میلیون تن و فولاد هرمزگان 6/1 میلیون تن) تا پایان سال‌جاری، ظرفیت تولید فولاد ایمیدرو به 20 میلیون تن می‌رسد.
وی افزود: با توجه به برنامه 46 میلیون تنی فولاد تا پایان سال 93، قرار شده با تلاش مجموعه بخش صنعت و معدن، برنامه تولید 26 میلیون تنی فولاد را بین 3 تا 4 سال آینده به سرانجام برسانیم.
پلارک ادامه داد: البته این برنامه با حفظ تمام جوانب کارخانه یک میلیون تنی فولاد نظیر مسائل زیست‌محیطی، ایمنی، تامین آب، برق و غیره انجام خواهد شد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه برای طرح‌های مذکور 2/11 میلیارد دلار نیاز داریم، گفت: هر واحد یک میلیون تنی 450 میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: پس از انجام کار مطالعاتی گسترده و فشرده، مشخص شد که امکان ساخت تجهیزات در داخل کشور تا حد قابل‌توجهی وجود دارد.
پلارک خاطر نشان کرد : با تاکید ریاست‌جمهوری و وزیر صنایع و معادن بر بومی‌سازی صنایع، کمیته بومی در این وزارتخانه تشکیل شد و به‌طور جدی آن را دنبال کرد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به استقبال بی‌نظیر و گسترده تولیدکنندگان داخلی از نمایشگاه بومی‌سازی گفت: در طول این مدت، با توانمندی‌هایی مواجه شدیم که پیش از این، آنها را سازماندهی و تجمیع نکرده بودیم.
وی همچنین درباره نمایشگاه مجازی افزود: ارزیابی ما نشان می‌دهد که برای ارایه توانمندی صنعتگران در نمایشگاه مجازی حدود 5 هزار نفر شرکت خواهند کرد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: نمایشگاه مجازی بصورت دائمی ادامه خواهد داشت و میزبان سطوح مختلف صنعت اعم از صنایع کوچک تا صنایع بزرگ نظیر آلومینیوم، مس، فولاد و غیره خواهد بود.
پلارک اظهار داشت: در فراخوان انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که 90 درصد تجهیزات مهم بخش فولاد بومی‌سازی شده و می‌توان آنها را در داخل ساخت. همچنین در تلاش هستیم 10 درصد باقیمانده را تا پایان اجرای قراردادها بومی‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: 80 درصد واحد احیای مستقیم، 65 درصد بخش کوره‌بلند فولاد، 70 درصد صنایع مس، معدنی و تبدیلی را بومی کرده و قادریم این تجهیزات را در داخل بسازیم.
وی افزود: اکنون سازندگان داخلی می توانند کارخانه گندله‌سازی را به‌طور 100‌درصد در داخل احداث کنند و در عین حال از آمادگی لازم برای صدور تجهیزات این کارخانه ها نیز برخوردارند.
پلارک گفت: هم اینک ظرفیت تولید مس 200 هزار تن است و تا پایان سال 93، به 400 هزار تن افزایش خواهد یافت به‌طوری که اکنون قراردادها با درنظر گرفتن 80 درصد بومی‌سازی، منعقد می شوند و پیمانکاران نیز فعالیت خود را بر همین اساس آغاز کرده اند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، در آستانه یک انقلاب بزرگ اقتصادی هستیم، گفت: با بسته‌های حمایتی دولت، هم‌اکنون با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نرخ حمل‌ونقل، محصولات صنعتی نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته اند.
وی ادامه داد: خدمات‌رسانی و تولید در صنعت فولاد از رشد 3 تا 4 درصدی برخوردار شده است و بدون شک با بسته‌های حمایتی دولت‌ها این روند ادامه خواهد یافت.
پلارک با اشاره به کاهش رکورد احداث واحدهای فولادی گفت: در گذشته، سقف احداث یک واحد 5 سال تا 8 سال طول می‌کشید، اما در فولاد هرمزگان رکورد 4 سال را به ثبت رسانده و طرح فولاد ارفع نیز سه ساله انجام شده است.
پلارک در این کنفرانس خبری با بیان اینکه برای اجرای بخش‌های مختلف یک برنامه توسعه‌ای همچون طراحی‌ها، مکان‌یابی مسیرهای انرژی، حمل‌ونقل و غیره، سه سال زمان صرف شده است گفت: در آینده نزدیک، قراردادهای جدید را منعقد خواهیم کرد و با توجه به خصوصی بودن مجریان طرح‌ها، پروژه ها در مدت 3 سال به اتمام می رسند.
پلارک در پاسخ به سوالی درخصوص میزان ذخیره محصولات معدنی در راستای هدفمندی یارانه‌ها گفت: همچنان که قیمت محصولات را افزایش نداده‌ایم، در صورت بروز چالش، محصولات ذخیره موجود را مورد استفاده قرار خواهیم داد تا دچار تغییر قیمت نشویم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد