ورزش بنگاه ها

نخستین جشن برگزیدگان «فرهنگستان فوتبال» برگزار شد

برای تقویت رویکرد شرکت مس؛ «ورزش در بستر فرهنگ»

برای تقویت رویکرد شرکت مس؛ «ورزش در بستر فرهنگ»
پایگاه خبری معدن نیوز- نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران، چهره‌هایفرهنگی و ورزشی، مجریان ورزشی تلویزیون، پیش‌کسوتان عرصه فوتبال و ورزش برگزار شد.
  بزرگنمايي:

نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران، چهره‌هایفرهنگی و ورزشی، مجریان ورزشی تلویزیون، پیش‌کسوتان عرصه فوتبال و ورزش برگزار شد.
به گزارش معدن نیوز یکشنبه 17 اردیبهشت، نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران، در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد. برپایی این جشن، تفاوتی عمده با جشن‌های مشابه داشت که دلایلش به نوع خط‌مشی و دیدگاه ویژه سایت «فرهنگستان فوتبال» بازمی‌گردد که به‌عنوان اولین و تنها سایت تحلیلی فوتبال از دریچه فرهنگی- اجتماعی شناخته می‌شود. از این‌رو، حضور چهره‌ها و نام‌های آشنا در این جشن -که حضورشان در همایش‌های این‌چنینی کمتر دیده می‌شود- بسیار خودنمایی می‌کرد. علاوه بر فعالان عرصه فوتبال اعم از مدیران باشگاه‌ها، بازیکنان، روزنامه‌نگاران ورزشی، سردبیران مجلات فوتبالی و... حضور برخی از چهره‌های شاخص کشور در حوزه‌های فلسفه، فرهنگ، اقتصاد، جامعه‌شناسی و... ازجمله دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، عادل فردوسی‌پور و بسیاری دیگر، هرچه بیشتر باعث خاص‌شدن مراسم شد که حاکی از جدیت و نگاه حرفه‌ای متولیان فرهنگستان فوتبال بود برای پیوندی عمیق میان فرهنگ و فوتبال در کشور عزیزمان.
نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران، چهره‌های ورزشی، مجریان تلویزیون، پیش‌کسوتان عرصۀ فوتبال و ورزش، با مجری‌گری احسان محمدی، چهرۀ شناخته‌شدۀ ورزش و عضو شورای سیاست‌گذاری فرهنگستان فوتبال آغاز شد.
در این مراسم، مرتضی دلاوری پاریزی، مشاور فرهنگی مدیرعامل و دبیر کمیتۀ راهبردی ورزش شرکت ملی صنایع مس ایران، نخستین سخنران مراسم بود. وی «ورزش در بستر فرهنگ» را نگاه و رویکرد شرکت مس در حوزۀ ورزش و از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری فرهنگستان فوتبال دانست و افزود: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم، از اتمسفری می‌گوییم که داریم در آن نفس می‌کشیم که همۀ اعمال و رفتار ما را شکل می‌دهد و از دل این دیدگاه جامعه‌نگر که بر تمامی ارکان رفتاری جامعه نظارت دارد، فرهنگستان فوتبال با گروهی از جوانان فرهیختۀ روزنامه‌‌نگار در حوزه‌های مختلف فرهنگی شکل گرفت.
دلاوری با تأکید بر این‌که شرکت مس به دنبال تقویت رویکرد «ورزش در بستر فرهنگ» است، گفت: در این راستا، در دورۀ جدید مدیریت شرکت مس، حوزۀ ورزش با نظر مدیرعامل شرکت با سه مسئولیت روبه‌رو شد.
دبیر کمیتۀ راهبردی ورزش شرکت ملی صنایع مس ایران در تشریح این مسئولیت‌ها، اظهار داشت: گسترش ورزش به‌صورت افقی در حوزۀ مناطق عملکردی شرکت مس، نخستین مسئولیت ما بود؛ به‌نحوی‌که افراد بیشتری از هم‌جواران در مناطق عملکردی شرکت بتوانند از ورزش بهره‌مند بشوند.
وی افزود: هم‌اکنون پنج باشگاه ورزشی در قالب مؤسسات ورزشی و فرهنگی در استان کرمان و آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند و 2300 ورزشکار را به‌صورت مستقیم تحت پوشش دارد.
دلاوری با اشاره به این‌که دومین مسئولیت ما به اقتضای شرایط خاص دورۀ شروع کار، برقراری انضباط مالی بود، گفت: طبیعتاً این رویکرد برکات زیادی داشت و امیدواریم این رویکرد در دوران رونق هم ادامه داشته باشد تا شاهد کارآمدتر بودن سیستم باشیم.
به گفتۀ دبیر کمیتۀ راهبردی ورزش شرکت ملی صنایع مس ایران، تمرکززدایی و تفویض مسئولیت‌ها، سومین مسئولیت‌ شرکت مس در دورۀ جدید بود که بر این اساس، پنج باشگاه دارای پنج هیأت‌امنا و هیأت‌مدیرۀ مستقل شدند.
وی تصریح کرد: البته در رویکرد تمرکززدایی، نسبت شرکت مس را با باشگاه‌ها در حوزۀ فنی با محوریت توسعۀ ورزش‌های همگانی، نظارت راهبردی با محوریت جذب تعداد بیشتری از جوانان، ورزشکاران و مربیان و به‌کارگیری مدیریت‌های محلی و توسعۀ گفت‌وگوی سلامت با محوریت تقویت رویکرد ورزش در بستر فرهنگ، تعریف کردیم.
دلاوری در پایان سخنانش ضمن تشکر از شورای سیاست‌گذاری و اعضای هیأت‌تحریریه و نویسندگانی که با فرهنگستان فوتبال همکاری می‌کنند، گفت: ما قبلاً به سبقۀ شاعربودن شهره بودیم تا این‌که گرفتار ورزش شدیم. سپس شعر زیر را خواند:
«باد می‌آید
شهر، زیبا می‌شود زیبا
ای هیاهوهای بیهوده، بیاموزید!
از درختان، موج مکزیکی
از بهاران، فرصت گل را.»
در ادامه، سیدعبدالجواد موسوی، سردبیر فرهنگستان فوتبال، به معرفی و توضیح اهداف و خط‌مشی فرهنگستان فوتبال پرداخت و با اشاره به نگاه ویژۀ شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: نگاه مس برای راه‌اندازی فرهنگستان فوتبال، یک نگاه به‌شدت ملی و فرهنگی- اجتماعی بود و در شورای سیاست‌گذاری سایت، متشکل از چهره‌های حرفه‌ای در تحلیل فوتبال، ازجمله احسان محمدی و آرش خوشخو، همواره دغدغۀ تلفیق فرهنگ را با فوتبال مدنظر داریم.
وی با بیان این‌که در کشورمان معمولاً از بومی‌گرایی درک درستی نداریم، گفت: یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی ما همین نکته است که مدام به محدودۀ خودمان و یا به شخص خودمان فکر می‌کنیم؛ اما شرکت مس از ما خواست که ورزش را با نگاه ملی ببینیم و باشگاه‌های مس را به همان چشم نگاه کنیم که باقی تیم‌ها را می‌نگریم که این نگاه، سزاوار تقدیر است.
سردبیر فرهنگستان فوتبال افزود: از مدیران مس و شخص آقای مراد علیزاده و آقای دلاوری سپاس‌گزاریم که دست ما را بازگذاشتند و به ما اعتماد کردند تا این راه را برویم و به‌جایی برسیم که امروز اولین جشن فرهنگستان فوتبال را برگزار کنیم.
موسوی در ادامه گفت: خط‌مشی فرهنگستان این‌گونه بوده که از ابتدا هم سایت خبری نبوده‌ایم و تأکیدمان بیشتر روی تحلیل و گزارش و ترجمه و گفت‌وگو بود؛ فرهنگستان فوتبال امروزه در شبکه‌های اجتماعی فعال است و از روز اول قرارمان بر این نبوده که با دیگر سایت‌ها رقابت کنیم و دنبال مخاطب عام بگردیم؛ بلکه به تأثیرگذاری بیشتر فکر کردیم که مطالب خوانده و بررسی شوند و کسی در این‌جا دعوی تغییر و تحول بزرگ ندارد، اما همیشه کارهای بزرگ با قدم‌های کوچک آغاز می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگستان فوتبال در آینده، گفت: کارهایی که به‌زودی و طی روزهای آینده قرار است در فرهنگستان فوتبال راه بیفتند و تقویت شوند، یکی از آن‌ها رادیو فرهنگستان است، دیگری بخش ویدیویی است که در آن گفت‌وگوهایی با فعالان حوزۀ فوتبال خواهیم داشت و همچنین، در فکر راه‌اندازی بخشی شبیه به تلویزیون هستیم که برنامه‌ای مختص فوتبال داشته باشیم و بتوانیم هفته‌ای یک‌بار آن را عرضه کنیم؛ ضمناً بخشی دیگر داریم با عنوان «wikif» (ویکی‌اف) که دانش‌نامه‌ای آزاد در حوزۀ تخصصی فوتبال است که دیگران نیز می‌توانند به آن ورود شوند، مطلب بگذارند و تصحیح کنند.
موسوی ادامه داد: یک فروشگاه نیز در سایت فرهنگستان فوتبال خواهیم داشت که محصولات فرهنگی فوتبال در آن به فروش خواهند رفت؛ ازجمله کتاب فوتبالی، فیلم فوتبالی، تابلوهای نقاشی مربوط به حوزۀ فوتبال و از این دست محصولات.
سخنران بعدی مراسم، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم بود که ضمن بیان این‌که ورزش عرصۀ مهمی در باروری فرهنگی جامعه است، گفت: همۀ انسان‌ها خوبی را تأیید می‌کنند و فضیلت را ترجیح می‌دهند؛ فرهنگ، به معنی عادت و رسم است؛ در دوران قدیم این‌طور نبود و معانی مختلفی داشت، اما امروزه فرهنگ همان عادت است.
وی با بیان این‌که ورزش امروز راهی جز حرفه‌ای شدن ندارد و ناگزیر است که حرفه‌ای شود تا به کمالش دست یابد، افزود: ورزش تربیت تن است و تن برای جان، اخلاق، کشور و دفاع از هر چیزی است که قابل دفاع است.
عادل فردوسی‌پور نیز در سخنان کوتاهی، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در چنین مراسم خاص فرهنگی- فوتبالی گفت: فرهنگستان فوتبال در بین قشر فرهیخته و دوستدار فوتبال، جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه افزود: من از کسانی که در زمینۀ فوتبال شناخته‌شده هستند، می‌خواهم که کمک کنند تا در حوزۀ نوشتن، ترجمه و کتاب، کمی بیشتر تلاش کنند تا مردم کتاب بخوانند و سواد فوتبالی‌شان و سواد غیر فوتبالی‌شان افزایش یابد؛ من هم در راستای ارتقای فرهنگ در فوتبال کشور، تمام تلاشم را می‌کنم و هر کاری از دستم بربیاید، دریغ نخواهم کرد.
آخرین سخنران نخستین جشن برگزیدگان فرهنگستان فوتبال، احمد مراد علیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بود. وی با طرح این سؤال که نگاه ما به فوتبال و اثرگذاری آن بر فرهنگ چگونه باید باشد؟ به بیان تأثیر فرهنگ و فوتبال در شکوفایی استعدادهای جامعه و توسعه در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه ما از ابتدا این‌گونه بوده که فرهنگستان چیزی نیست که صرفاً چند فرهیخته دور هم جمع شوند و برای هم حرف بزنند، بلکه می‌خواستیم در این مسیر تلاش شود که فوتبال را چگونه در بستر فرهنگ نوین بسط دهیم؛ این فرهنگ نوین نیز باید تعریف شود و بر جامعه تأثیر بگذارد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین تأثیر، ایجاد هم‌گرایی است؛ این هم‌گرایی به معنای تیمی بازی‌کردن و تیمی کارکردن است؛ ارائۀ تیم قهرمانی مهم است و نه تیم قهرمانان؛ وقتی تیمی کار کردیم، فرهنگ کارکردن تیمی می‌تواند از فوتبال، به صنعت و تجارت نیز وارد شود و باعث رونق در آن حوزه‌ها شود.
مرادعلیزاده با بیان این‌که پرسش‌گری و تحقیق، راه پیشرفت جامعه است، افزود: سقراط می‌گوید آگاهی و خرد با سؤال همراه است و علم و دانش با جواب؛ درواقع آنچه خرد جامعه را افزایش می‌دهد پرسش است و بسیاری از مسائل با پرسش است که کشف می‌شوند.
مدیرعامل شرکت مس افزود: با سؤال زندگی‌کردن، اصل مهم زندگی است و تمایز مسئول پاسخ‌گو و غیرپاسخ‌گو نیز از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد؛ در زمینۀ فوتبال هم، مربی‌ای که مسئول زیست اجتماعی بازیکن خودش است، می‌تواند ورزش را به مقولۀ فرهنگ نزدیک کند؛ این نگاه، به‌جای این‌که اثر حسرت‌آلودی برای جامعه و جوانان در پی داشته باشد، اثر تشویقی می‌آورد و همه دنبال‌روی آن می‌شوند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم، از دکتر رضا داوری اردکانی، امیر حاج‌رضایی، ابراهیم افشار و عادل فردوسی‌پور، به‌عنوان برگزیدگان نخستین جشن فرهنگستان فوتبال تجلیل شد. هم‌چنین، ورزشکاران موفق و دست‌اندرکاران ورزش مس در سال 1395 نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد