معدن

در نشست اتحادیه حفاران غیرنفتی تاکید شد:

ضرورت افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی معادن خصوصی/ اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی با توسعه معادن و صنایع معدنی

ضرورت افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی معادن خصوصی/ اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی با توسعه معادن و صنایع معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز- اعضای اتحادیه حفاران غیرنفتی با تشریح برنامه‌های این اتحادیه در سال ۹۶، خواستار افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی شدند و بر تعیین راهکار برای تامین مالی تاکید کردند.
  بزرگنمايي:

اعضای اتحادیه حفاران غیرنفتی با تشریح برنامه‌های این اتحادیه در سال 96، خواستار افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی شدند و بر تعیین راهکار برای تامین مالی تاکید کردند.
ضرورت افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی معادن خصوصی/ اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی با توسعه معادن و صنایع معدنی
به گزارش معدن نیوز افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی از منظر کارشناسان بخش معدن یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید در راستای توسعه معادن خصوصی تحقق یابد. گرچه در سال‌های اخیر یکی از مهمترین مشکلات حفاران غیرنفتی، تامین مالی بوده اما پیش‌بینی می‌شود با عطش بازارهای جهانی به مواد معدنی و تعریف روش‌های غیربودجه‌ای سطح اکتشاف و حفاری در بخش معدن ایران افزایش یابد.

در نخستین نشست اتحادیه حفاران غیرنفتی در سال 96 نیز بر افزایش حجم فعالیت‌های اکتشافی تاکید شد و اعضای این اتحادیه یکی از گلوگاه‌های مهم این عرصه را عمق کم حفاری‌های اکتشافی عنوان کردند. در حالی چنین باوری وجود دارد که آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد سازندگان و  پیمانکاران بخش معدن با وجود مشکلات مربوط به نقدینگی به معدنکاری پرداختند و میزان اکتشافات نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. در این خصوص برخی علت کاهش حجم فعالیت‌های اکتشافی را کاهش بودجه پروژه‌های دولتی در سال 95 می‌دانند و معتقدند این موضوع بر افزایش حجم فعالیت‌های اکتشافی تاثیرگذار بوده است.

رضا اشرف سمنانی رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی خانه معدن در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی در زمینه حفاری‌های اکتشافی با تنگناهای بسیاری در این زمینه روبه‌روست، گفت: در حال حاضر اکتشاف اولویت اصلی بخش معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود و معدنکاران باید برای افزایش عمق اکتشافات معدنی برنامه‌ریزی منسجمی در سال 96 داشته باشند. چرا که حفاری ابزار اکتشافات است و اگر فعالیت‌های اکتشافی افزایش یابد بستر ارتقای حفاری‌های اکتشافی نیز فراهم می‌شود.

او ادامه داد: افزایش عمق حفاری‌های اکتشافی یکی از موضوعات مهمی است که اخیرا هم به سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرده‌ایم چرا که در مسیر  توسعه بخش معدن و صنایع معدنی شغل‌های بسیاری ایجاد می‌شود و رونق بخش معدن کشور میسر خواهد شد.

اشرف سمنانی افزود: خوشبختانه تصمیم‌گیری‌های دولت یازدهم درزمینه اکتشاف و معدن مثبت بوده است و طرح‌های بسیاری برای حفاری‌های زیرزمینی پیگیری شد که در دولت‌های گذشته اصلا به آنها توجه نمی‌شد اما با این حال باید کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی و مجلس بر اهمیت توسعه کمی و کیفی اکتشافات بیافزایند و ماموریت‌شان تعیین راهکار برای تامین مالی حفاران غیرنفتی مخصوصا در معادن بخش خصوصی باشد. این روزها حفاران غیرنفتی در پروژه‌ها با تنگناهای بسیاری در این زمینه روبه‌رو هستند و لازم است برای بهبود وضعیت حفاری‌های اکتشافی روش‌های غیربودجه‌ای برای حل‌وفصل این مشکلات شناسایی شود.

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی با بیان اینکه ظرفیت‌های بخش معدن برای تامین نیاز داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی بالاست، گفت: اکنون برای رشد بخش معدن باید در راستای نوسازی تجهیزات قدیمی و تجهیز معادن جدید گام جدی برداشته شود زیرا پس از برجام و گشایش‌های حاصل شده، انتظار می‌رود تکنولوژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش معدن و صنایع معدنی کشور اثربخشی داشته باشند و عقب‌ماندگی‌مان را در زمینه اکتشافات معدنی و حفاری‌ها بر اساس تکنولوژی‌های جدید را جبران کند.

او در پایان افزود: با توجه به ارتباط خوبی که با شرکت‌های خارجی پس از رفع تحریم‌ها ایجاد شده، امیدوار هستیم انگیزه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در زمینه حفاری غیرنفتی افزایش یابد. ضمن اینکه شرکت دانیلی پرشیا که هفته گذشته در اشتهارد افتتاح شده و حضور این شرکت‌های خارجی می‌تواند نیاز بسیاری از شرکت‌های معدنی را در خصوص تجهیزات معدنی و صنایع وابسته را برطرف کند و معادن خصوصی را با تکنولوژی‌های جدید تقویت کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد