صنایع معدنی

مصاحبه مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بمناسبت هفته معدن

مهندس محمود نوریان در گفت و گو با خبرنگار ما با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان معدن زغال سنگ یورت آزاد شهر گفت :
مصاحبه مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بمناسبت هفته معدن
پایگاه خبری معدن نیوز-هفته معدن را امسال در حالی گرامی میداریم که هنوز از غم جان باختن جمعی از زحمتکش ترین و کم توقع ترین کارگران معدن یورت آزادشهر متالم و متاثر هستیم.
  بزرگنمايي:

هفته معدن را امسال در حالی گرامی میداریم که هنوز از غم جان باختن جمعی از زحمتکش ترین و کم توقع ترین کارگران معدن یورت آزادشهر متالم و متاثر هستیم، شکی نیست که همگان بر این امر واقفند که معدنکاری در همه جای جهان یکی از سخترین، دشوارترین و خطرآفرین ترین مشاغل است و رعایت اصول ایمنی و برخورداری از تجهیزات ایمن سازی، از ضروریات کار در معدن است .
به گزارش معدن نیوز حادثه دلخراش معدن زمستان یورت هشداری جدی برای همه مسئولان، معدنچیان و معدنکاران کشور بود که ایمنی را سر لوحه فعالیت های خود قرار دهند تا کمتر شاهد بروز اینگونه اتفاقات تلخ و اسفبار باشیم. به ویژه آنکه کشور ما دارای معادن بسیار با حدود 57میلیارد تن ذخایر معدنی است بخشی از توسعه اقتصادی ایران متکی به  همین بخش است، اما باید توجه داشته باشیم  بهره برداری از این منابع خدادادی بدون اتکا و توجه به نیروی انسانی ماهر و تکنولوژی های مدرن و سرمایه گذاری مناسب امکان پذیر نخواهد بود .
هرچند ایران به لحاظ نیروی انسانی متخصص از قابلیت بالایی برخوردار است اما این شرط به تنهایی کافی نیست، بلکه توسعه فضای کسب و کار  مستلزم سرمایه گذاری های زیر بنای است .
مدیر عامل چادرملو افزود : ذخایر معدنی ایران و منابع سرشار انرژی، ظرفیت بالایی برای توسعه و قرار گرفتن در ردیف کشورهای صنعتی جهان را برای ما فراهم کرده است که می توان با برنامه ریزی و حمایت های قانونی قوای سه گانه، امکان رشد و توسعه آنرا تسهیل کرد.
    از طرفی قرار گرفتن ایران در جمع کشورهای عضو ECO و منطقه خاورمیانه با جمعیتی بالغ بر 460میلیون نفر، این امکان را برای ما فراهم نموده است که  هر چه بیشتر به توسعه صنایع معدنی و تکمیل زنجیره تولید برای صدور محصولات نهایی اتکاء کنیم . مهندس نوریان با تاکیدبر اینکه اگر ما بتوانیم از ظرفیت سنگ آهن و فولاد کشور استفاده نمائیم می توانیم به یک صادرکننده قوی فولاد در منطقه تبدیل شویم گفت: امروزه کشورهای موفق در رشد صنعتی، متکی به روشهای نوین مدیریت و بکارگیری علم مدیریت صحیح می باشند که متاسفانه حلقه مفقوده بسیاری از بخش های صنعتی و اقتصاد دولتی ماست . تجربه نشان داده در صنعت ایران بخش خصوصی بسیار موفقتر از بخش های دولتی عمل کرده و بهره وری و راندمان تولید در این بخش ها به مراتب بالاتر است .
وی با اشاره به اینکه اگر بدنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه فراگیر هستیم باید شرایط آنرا فراهم کنیم افزود : دستیابی به این هدف مستلزم برخورداری از یکسری مولفه های ضروری است . بنا بر این  ثبات سیاسی و اقتصادی و وضع قوانین حمایتی از سرمایه گذاران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی نخستین و اصلی ترین شرط است. چرا که هر سرمایه گذاری ابتدا به امنیت می اندیشد سپس به درآمد و سود .
مهندس نوریان یادآوری کرد ارزش ذخائر مواد معدنی ایران طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 770 میلیارد دلار و به گفته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 1400 میلیارد دلار است، اما اینکه چه میزان سرمایه گذاری برای برخورداری از این منبع اقتصادی کرده ایم جای سوال دارد.
وی افزود : طبق آمار موجود تنها حدود 7درصد از سرمایه گذاری های خارجی تا پایان سال 93 در بخش معادن ایران بوده، در حالی که در استرالیا در حدود 69درصد سرمایه گذاری خارجی در معادن انجام شده است . وی گفت : عده ای تصور می کنند جلب سرمایه گذاری خارجی  به معنی غارت کردن منابع داخلی است در حالی که دستاورد اولیه سرمایه گذار خارجی برخورداری از تکنولوژی و دانش نوین اکتشاف و استخراج و فرآوری محصولات معدنی است .
مدیر عامل چادرملو افزود: متاسفانه بخش معدن کشور  فاقد برنامه استراتژیک است و هر سال شاهد تصمیم گیری های جدید برای این بخش از اقتصاد کشور هستیم و با وجود قانون معادن بی برنامگی روشنی به چشم می خورد .


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد