سنگ و فلز گرانبها

احتمال تخصیص ارز توافقی به صادرکنندگان خرد سنگ/ سردرگمی صادرکنندگان سنگ برای بازگرداندن ارز به کشور

احتمال تخصیص ارز توافقی به صادرکنندگان خرد سنگ/ سردرگمی صادرکنندگان سنگ برای بازگرداندن ارز به کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه در مقطع فعلی که حتی ورود یک دلار به کشور غنیمت است، شاهدیم دولت بر صادرات مواد خام عوارض تعیین کرده است، اظهار داشت: وضع عوارض برای سنگ های صادراتی در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، ابوالقاسم شفیعی با اشاره به حضور نزدیک به 100 صادرکننده در این صنعت که صادرکنندگان خرد هستند، خاطرنشان کرد: دولت هنوز برنامه خود را برای این دسته از صادرکنندگان اعلام نکرده و احتمال می رود «ارز توافقی» که در بورس عرضه می شود را برای آنان در نظر بگیرد.
وی افزود: در دو ماه گذشته اعضای انجمن سنگ صادرات داشته اند، اما هنوز مشخص نشده که چگونه و با چه ساز وکاری باید این ارز را به داخل برگردانند.
رئیس انجمن سنگ ایران در خصوص اتهام خام فروشی این صنعت، گفت: حتی یک متر مربع از سنگ و محصولات نهایی تولید شده از آن به کشور باز نمی گردد.
وی با بیان اینکه 40 هزار واحد سنگ بری در کشور فعال هستند اما نقطه ضعف اصلی این صنعت، ناتوانی در صادرات است، تصریح کرد: در سال 68 ایران 2 برابر ترکیه صادرات داشت (80 میلیون دلار در برابر 40 ملیون دلار)، اما صادرات امروز ترکیه به 2.6 میلیارد دلار رسیده و صادرات ایران فقط 200 میلیون دلار است.
شفیعی با اشاره به اینکه در مقطع فعلی که حتی ورود یک دلار به کشور غنیمت است، شاهدیم دولت بر صادرات مواد خام عوارض تعیین کرده است، اظهارداشت: وضع عوارض برای سنگ های صادراتی در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست، زیرا حداقل سود دریافتی فعالان صادرکننده را می بلعد. در کشور ترکیه نه تنها از صادرکنندگان سنگ‌های تزئینی عوارض گرفته نمی‌شود بلکه فعالان این صنف از معافیت مالیاتی نیز برخوردارند؛ این در حالیست که فقط 20 درصد صادرات سنگ ایران معاف از مالیات است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران هشدار داد: با در پیش گرفتن مجدد این رویه و وضع عوارض، صادرات سنگ ایران مجدد با کاهش مواجه می شود و به مثابه نوعی خودتحریمی است.
وی با اشاره به افزایش نرخ دلار، گفت: فعالان این صنعت مصرف کننده دلار هستند، زیرا اقلام و ماشین آلاتی نظیر لودر، بولدوز، سیم برش، مته و غیره تابع نرخ های جهانی است، اما با وجود درخواست های متعدد هنوز ارز 4200 تومانی به فعالان این صنف اختصاص نیافته است؛ بنابراین با افزایش نرخ ها، اعضای این انجمن نیز ضرر می کنند.
شفیعی سه خواسته اصلی فعالان این صنف از دولت را بازگشت معافیت های مالیاتی به حالت قبل، متوقف شدن عوارض صادرات سنگ و حمایت از صادرکنندگان و تامین تسهیلات برای آنان برشمرد.
شفیعی به برخی اطلاع رسانی های غلط در عرصه سنگ آهن اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می شود چینی ها کارخانه سنگ بری در کشتی راه اندازی کرده و سنگ صادراتی ایران را در بندرعباس درون این کشتی ها تبدیل به محصولات فراوری شده کرده و مجدد به ایران باز می گردانند، دروغ محض است و چنین کشتی هایی وجود ندارد.
این فعال عرصه سنگ، با اشاره به واردات 27 میلیون تنی سنگ خام چین که فقط یک میلیون تن آن از ایران تامین می شود، گفت: اکنون چینی ها واردات از ترکیه را به ایران ترجیح می دهند، زیرا اجناس را با گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) یک ساله از ترکیه می خرد و پس از برش و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده و فروش آنها، باز می گرداند، اما نمی تواند از ایرانی ها ال سی بگیرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد