فولاد و آهن

ماجرای ریل تولید داخل و وزارتخانه ای که واردات را دوست دارد؛

پاسخ کوبنده معاون ذوب آهن به جوسازی مجدد وزارت راه

پاسخ کوبنده معاون ذوب آهن به جوسازی مجدد وزارت راه
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت ذوب آهن اصفهان به تناقضی که درخصوص عدم تحویل ریل به وزارت راه و شهرسازی مطرح شده بود، پاسخ داد و پیکان انتقادات خود را به نقطه مقابل تولید داخل یعنی واردات حجم گسترده ریل در دو سال اخیر نشانه رفت.
  بزرگنمايي:

احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان درباره موضوع مطرح شده از سوی خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه و شهرسازی که اعلام کرد ریل تولید داخل به این وزارتخانه تحویل نشده واکنش نشان داده و در راستای روشن شدن موضوع، توضیحاتی را به معدن نیوز ارائه نمود.

وی گفت: خط تولید ریل ملی در آبان ماه 1395 با حضور معاون اول رئیس جمهور با قابلیت تولید انواع ریل های مورد نیاز راه آهن و مترو از جمله U33 ، UIC54 و UIC60 افتتاح شد و اولین قرارداد فروش ریل بین ذوب آهن اصفهان و شرکت راه آهن برای 40 هزار تن ریل U33 منعقد گردید.

دشتیانه ادامه داد: براساس قرارداد منعقده، اولین محموله ریل در خردادماه سال جاری با حضور مدیرعامل ذوب آهن و مدیرکل راه آهن استان اصفهان تحویل راه آهن گردید و اخبار این رویداد در رسانه ها و جراید کشور منتشر شد.

وی تصریح کرد: محموله دوم نیز در حال تولید می باشد که به محض اعلام آمادگی حمل توسط راه آهن، تحویل خواهد شد. معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان گفت: لذا به نظر می رسد آقای مهندس خادمی اطلاعات موثق و دقیقی در خصوص این موضوع دریافت نکرده باشند و این اظهار نظر ایشان جای تعجب دارد.

دشتیانه تصریح کرد: همانگونه که شرکت زیر ساخت و سایر خریداران ریل از شرکت های خارجی به دلیل مشخص بودن سفارش ملزم به پرداخت پیش پرداخت و تأمین ضمانت های لازم در خصوص پرداخت ارزی می باشند در خصوص خرید داخلی نیز همین مراحل وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه شرکت زیر ساخت در سال گذشته درخواست خرید ریل از ذوب آهن بصورت اعتباری و انجام تأمین مالی از طرف ذوب آهن را مطرح نمود و علیرغم شرایط یک طرفه درخواست مذکور، ذوب آهن به این شرکت قیمت و شرایط فروش را اعلام نمود و از سال گذشته تا کنون منتظر دریافت پاسخ شرکت زیر ساخت هستیم.

دشتیانه خاطرنشان کرد: این رویکرد شرکت زیر ساخت در حالیست که مجموع ریل واراداتی به کشور در سال های 95 و 96 و همزمان با بهره برداری از خط تولید ریل ملی در حدود 350 هزار تن بوده و با واردات ریل در 7 سال ماقبل آن برابری می کند و طبق اطلاعات ما انبارهای شرکت راه آهن و حتی گمرکات کشور مملو از ریل های وارداتی در این دو سال است که این موضوع با اعلام معطل بودن پروژه ها برای تأمین ریل در تناقض است.

وی در خصوص کیفیت ریل های وارداتی نیز اینگونه توضیح داد: درمورد کیفیت ریل های وارداتی مباحث زیادی مطرح است که ورود سازمان های مسئول و مقایسه شرایط کیفی ریل های تولید ذوب آهن اصفهان با ریل های وارداتی می تواند این موضوع را روشن کند.

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن گفت: در پایان لازم می دانم که اعلام کنم شرکت ذوب آهن اصفهان بعنوان اولین، معتبرترین و با کیفیت ترین تولید کننده فولاد کشور و برند شناخته شده جهانی که با صادرات محصولات خود بر اساس بالاترین استانداردهای روز دنیا به کشور های اروپایی این موضوع را ثابت کرده است، در راستای عمل به وظیفه ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در شرایط سخت تحریم نسبت به خرید و نصب و راه اندازی یکی از پیشرفه ترین خطوط تولید ریل اقدام نمود.

دشتیانه تصریح کرد: در نهایت ذوب آهن موفق به تولید ریل مطابق با سخت گیرانه ترین استانداردهای روز دنیا شد و آمادگی پاسخگویی به درخواست های واقعی خرید ریل با شرایط منطقی و مورد قبول طرفین را دارد.

وی در خاتمه نیز گفت: بطور قطع نظر دوستانی مانند آقای مهندس خادمی دغدغه های مدیریتی است و امیدوارم همه ما مطابق منافع ملی و مصالح کشور عزیزمان عمل کنیم و از تفکرات بخشی و حوزه ای بپرهیزیم و با به راه اندازی هیاهوی رسانه ای فضا را برای سوء استفاده واردکنندگان ریل که قطعا کمترین توجه را به منافع ملی دارند، مهیا نکنیم و با همدلی و همکاری شاهد پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد