معدن

کش و قوس‌های خبرسازترین معدن طلای کشور/ ساریگونی تاکنون تمام حق و حقوق دولتی خود را پرداخت کرده است

کش و قوس‌های خبرسازترین معدن طلای کشور/ ساریگونی تاکنون تمام حق و حقوق دولتی خود را پرداخت کرده است
پایگاه خبری معدن نیوز- معدن طلای ساریگونی قروه را می‌توان خبرسازترین معدن در طی سالیان اخیر دانست معدنی که داستان بهره‌برداری از آن ماجراها داشت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معدن طلای ساریگونی قروه را می‌توان خبرسازترین معدن در طی سالیان اخیر دانست معدنی که داستان بهره‌برداری از آن داستان‌هایی داشت و پس از بهره‌برداری هم داستان‌های دیگری، معدنی که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد بزرگترین معدن طلای کشور تا پایان امسال خواهد بود و نماینده مجلس و دولت بر سر آن اختلاف‌نظر دارند.

معدن طلای ساریگونی یا همان داشکسان، چند سال قبل به یکی از بزرگترین شرکت‌های اکتشاف و بهره‌برداری طلا با ماهیتی انگلیسی ـ استرالیایی واگذار شد، شرکت «ریوتینتو» از غول‌های معدن در جهان کار مطالعات اکتشافی این معدن را انجام داد ولی به علت اختلاف‌هایی که با مسئولان وزارت صنایع و معادن آن زمان پیدا کرد حاضر به ادامه کار و بهره‌برداری نشد و اواخر سال 1389 از این طرح انصراف داد.

هرچند این طرح تا مرحله بهره‌برداری نیز پیش رفته بود، اما به یک‌باره شرکت خارجی از ادامه این طرح انصراف داد و حرف و حدیث‌های این انصراف در آن سال‌ها زبان به زبان چرخید که بسیاری آن را به صرفه‌نبودن استخراج طلا برای این غول معدنی دنیا و برخی آن را ناشی از تحریم‌ها اعلام کردند.

به هر حال هرچه که بود سرمایه‌گذار خارجی این طرح کنار کشیده بود و امید برای طلایی‌شدن کردستان رنگی خاکستری به خود می‌گرفت که قزاق‌ها وارد عمل شده و برای اجرایی‌شدن این طرح آستین بالا زدند.

آغاز فعالیت رسمی قزاق‌ها در این واحد معدنی از سال 1391 بود و عملیات اجرایی آن یک سال بعد کلید خورد و سال 94 بود که مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

همان وقت‌ها قزاق‌ها از این سرمایه‌گذاری ابراز رضایت کردند و ایران و کردستان را محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری به ویژه در زمینه طلا عنوان کردند.

این طرح 50 درصد ذخیره قطعی طلای شناخته شده کردستان را در خود جای داده است، این را مسئولان استان می‌گویند.

همان وقت‌ها و قبل از شروع به کار این طرح یکی از اعضای هیئت مدیره و سهامدار قزاق معدن طلای داشکسان گفته بود: تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مردم بومی حاشیه این معدن به کار خواهیم بست.

امان عادل خان‌اف این را هم اضافه کرده بود: تا جایی که امکان داشته باشد از نیروهای بومی و روستاهای همجوار بکارگیری خواهیم کرد و حتی در زمینه پیمانکاران طرح نیز با وجودی که با محدودیت‌هایی طرف هستیم اما درخواست خواهیم کرد تا از پیمانکاران بومی به کار گرفته شوند.

این سرمایه‌گذار قزاق می‌گفت: با آغاز بهره‌برداری از معدن و رسیدن به مرحله سودآوری، برنامه های مدونی برای کمک به منطقه در نظر داریم.

نماینده مردم قروه و دهگلان همچنان اصرار بر شفاف‌سازی فعالیت معدنی قزاق‌‌‌ها در معدن طلای داشکسان قروه دارد و می‌گوید: نحوه واگذاری مجوز به این شرکت خارجی مبهم است.

فعالیت معدن طلای ساریگونی قروه از سال 95 آغاز شده که پارسال سه تن شمش طلا تولید شد.

به گفته معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان این میزان شامل 60 درصد میزان تولیدی در معادن طلای کشور بود.

همان پارسال اعلام کردند: که هم اکنون 685 نفر بصورت مستقیم در معدن طلای ساریگونی قروه مشغول بکار هستند که این میزان حدود 50 درصد از ظرفیت واقعی اشتغال معادن استان است، یعنی نیمی از کارگاه معدن در کردستان، زیر دست قزاق‌ها کار می‌کنند.

علی‌‌محمد مرادی عقیده دارد که کارگران ایرانی در این معدن به استثمار کشیده شده‌اند و حقوق آنان بین 800 هزار تا یک‌میلیون و 200 هزار تومان است و این در حالی است که کارگران قزاقی این معدن بیش از هفت میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

وی می‌گوید: شرکت قزاق بهره‌‌برداری بی‌رویه انجام می‌دهد و آلودگی‌های زیست محیطی هم برای منطقه بر جای گذاشته است.

وی از مسئولین خواست اعلام کنند که حقوق و عوارض دولتی این معدن به کدام مرجع پرداخت شده و این پرداخت‌ها در چه محل‌هایی هزینه شده است.

این نماینده مجلس می‌گوید: در حال حاضر معادن غارت می‌شوند و با ادامه این روند کشورمان ظرف 50 سال آینده وابسته می‌شود.

استاندار کردستان هم، معادن کردستان را فرصتی ارزشمند میداند و برلزوم شفاف‌سازی راه‌های قانونی در زمینه واگذاری معادن تاکید دارد.

بهمن مرادنیا می‌گوید: باید از این ظرفیت برای تولید ثروت استفاده شود.

وی تصریح کرد: نحوه واگذاری معادن به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد تا مردم هم از آن آگاه شوند.

و حالا در پی دستور استاندار برای شفاف‌سازی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: پارسال در معدن طلای داشکسان قروه 3 هزار و 400 کیلو طلا فرآوری شده است.

محمد دره‌وزمی اظهار داشت: بر اساس پروانه بهره‌برداری معدن طلای داشکسان، سالانه 2 میلیون تن کان‌سنگ از این معدن برداشت می‌شود.

شرکت ایرانی - قزاقی زرکوه از سال 94 در این زمینه فعال است و بنا بر اعلام مسئولین قزاق این طرح، در سال چهارم بهره برداری این میزان به 4 میلیون تن خواهد رسید.

به گفته دره‌وزمی، تمامی معادن طلا در ایران باید سه درصد از برداشت خود را به خزانه دولت واریز کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون شرکت زرکوه تمامی حق و حقوق دولتی خود را پرداخت کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: سال گذشته 20 میلیارد تومان حقوق دولتی و مالیات و ارزش افزوده توسط این شرکت پرداخت شده است.

وی درباره استخدامی‌های این شرکت هم افزود: 680 کارمند و کارگر در این معدن فعالیت دارند که 560 نفراز آنها ایرانی و بومی کردستان هستند.

دره‌وزمی از پیگیری ماده 43 قانون معادن خبر داد و افزود: هر معدن طلا در ایران باید یک درصد از درآمد خود را به منطقه‌ای که در آن واقع شده بپردازد که هنوز آیین‌نامه آن ابلاغ نشده است.

این معدن قرار است تا پایان امسال بزرگترین واحد تولیدی طلای ایران شود و کردستان امیدوار به روزهای طلایی است تا بتواند با بهره‌گیری از ثمرات این طرح، بخشی از درد بیکاری خود را درمان کند.

جای آن است که سرمایه‌گذاران بزرگ کردستان را به عنوان مقصدی برای ایجاد صنایع پایین دستی انتخاب کنند و چه خوب است که دولت و مجلس در کنار هم راه را برای این سرمایه‌گذاری باز کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد