فولاد و آهن

حال و روز معدنی و فلزی ها بعد از قیمت گذاری دستوری فولاد چگونه است؟

حال و روز معدنی و فلزی ها بعد از قیمت گذاری دستوری فولاد چگونه است؟
پایگاه خبری معدن نیوز- تنش در بازار فولاد ایران تشدید شده و ارتباط مستقیمی هم به تحریم ندارد بلکه تولید داخلی کشور بیش از تقاضا بوده، با این وجود مصرف کنندگان نهایی شاهد کسری عرضه و انبارهای تجار در حال پرشدن است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل کانال تلگرانی کامودیتی، دولت ایران به منظور کنترل تورم بازار، بروی ارزان فروشی تولیدکنندگان متمرکز بوده و تاکید زیادی بروی رشد 20 درصدی عرضه و حفظ قیمت پایه 4200 با حداکثر افزایش 5 درصد دارد اما از سوی دیگر، مصرف کنندگان هستند که کالا را با قیمت آزاد و با یک اختلاف بیش از 90 درصد با بورس کالا تهیه می کنند و از وضع جاری و اثربخشی پایین سیاست های دولت ناراضی هستند. واسطه ها هم در حال پرکردن انبارهای فولاد و استفاده از رانت چند هزار میلیارد تومانی بین قیمت تولیدکننده و مصرف کننده هستند.

دو هفته پیش دولت جمهوری اسلامی با ارائه بسته جدید ارزی توسط بانک مرکزی رسما تورم دلار و سایر ارزها را پذیرفت و به صادرکنندگان اجازه داد ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ واقعی که در بازار ثانویه ارز کشف می شود تبدیل به ریال کنند و در دو هفته گذشته دلار آمریکا با نرخ میانگین حدود 9000 تومان در این بازار بین واردکننده و صادرکننده معامله شده است

وقتی تورم دلار به طور واضح توسط دولت پذیرفته می شود و صادرکننده تنها در این نرخ ها حاضر شده دلار خود را به ریال تبدیل کند، چطور دولت به خود این اجازه را می دهد که صنعت فولاد را مجبور کند محصول خود را بر مبنای دلار 4200 تومانی در بازار داخلی عرضه کند!؟

واقعا این همه دعوت از مردم برای حضور در بورس برای ضرر رساندن به آن ها بود؟ آیا از وضعیت بازار سهام بعد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد اطلاع دارید؟ آیا می دانید دلیل رشد بازار سهام در ماه های خرداد و تیر افزایش نرخ سهام شرکت های فولادی و معدنی بود و بعد از قیمت گذاری دستوری فولاد بازار سهام روزهای خوبی را تجربه نکرده است؟ آیا خبر دارید این روزها در بازار رسمی کالا برای خرید فولاد، دلالان صف می کشند تا میلگرد 2300 تومانی را قراضه کنند و با قیمت 3400 تومانی بفروشند؟؟

مگر شرکت های فولادی را دولت واگذار نکرده است؟ پس چطور به خود اجازه می دهد که در فضای کسب و کار بخش خصوصی دخالت کند؟ این حاتم بخشی دولت به دلالان از جیب تولید کننده و سهامدار خرد هیچ توجیهی ندارد!


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد