بورس

سوم شهریورماه

ادامه رکوردزنی شاخص بورس با رسیدن به قله ۱۳۸ هزار واحدی

ادامه رکوردزنی شاخص بورس با رسیدن به قله ۱۳۸ هزار واحدی
معدن نیوز - تهران- ایرنا- شاخص کل بورس که نخستین روز کاری شهریورماه را کاهشی آغاز کرده بود، امروز(یکشنبه) با توجه به رشد نمادهای پالایشی‌ها و معدنی ها، ۲۲۳۹ واحد به پیش رفت و در ارتفاع ۱۳۸ هزار واحدی قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در معاملات امروز یک میلیارد و 749 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 142 میلیارد و 185 میلیون ریال در 134 هزار و 894 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 654 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 427 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 302 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2935 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت‌های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 2187 واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز 1880 واحد رشد ثبت کرد.
بر این اساس در معاملات امروز نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، شتران (پالایش نفت تهران)، فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (معدنی و صنعتی گل گهر) و تاپیکو (نفت و گاز و پتروشیمی تامین) بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص‌ها شد.
شاخص فرابورس (آیفکس) نیز امروز از رشد بازار سرمایه بی نصیب نماند و با 16 واحد رشد به جایگاه 1561 واحدی رسید.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 835 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 760 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، شراز (پالایش نفت شیراز)، شاوان (پتروشیمی نفت لاوان)، ارفع (آهن و فولاد ارفع) و میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند اما نماد مارون (پتروشیمی مارون) با افت خود از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد