فولاد و آهن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان:

مصرف‌کننده نهایی نفعی از دستورالعمل تنظیم بازار فولاد نمی برد/ قیمت میلگرد و تیرآهن به بیش از ۵ هزار تومان است

مصرف‌کننده نهایی نفعی از دستورالعمل تنظیم بازار فولاد نمی برد/ قیمت میلگرد و تیرآهن به بیش از ۵ هزار تومان است
پایگاه خبری معدن نیوز- وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی دستورالعمل قیمت گذاری دستوری فولاد به بهانه حمایت از مصرف کننده نهایی را ادامه می‌دهد که بزرگترین مصرف کنندهای فولاد ساختمانی در کشور از گرانی میلگرد و آهن آلات انتقاد کردند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، فرشید پور حاجت دبیر کل کانون سراسری انبوه سازان کشور درباره آخرین وضعیت خرید میلگرد، تیرآهن، ورق‌های ساختمانی، محصولات پروفیلی و سایر محصولات مورد نیاز احداث ساختمان گفت: با وجود این که هم اکنون میلگرد، تیرآهن و ورق‌های فولادی با قیمت‌های زیر هر کیلو 3 هزار تومان در بورس عرضه می‌شود، اما ما به عنوان مصرف کننده نهایی با این نرخ‌ها آهن آلات ساختمانی را خریداری نمی‌کنیم، اساسا تا ماه گذشته میلگرد و تیرآهن با نرخ‌های بالای 5 هزار تومان به دست انبوه سازان رسیده و حتی خرید‌های تیرآهن با نرخ کیلویی 5 هزار و 600 تومان هم برای انبوه سازان ما نیز ثبت شده است.
این مقام صنفی در صنعت ساختمان در خصوص وضعیت نابسامان فعلی و وجود فاصله قیمتی فولاد از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی توضیح داد: دولت نباید در کار بخش خصوصی دخالت کند و اعتقاد داریم که باید بازار خودش مسیر قیمتی خود را پیدا کند و هیچ وقت قیمت‌های دستوری نمی‌تواند، ایجاد رقابت نماید. الان در خبر‌ها دائما این جملات تکرار می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از مصرف کننده نهایی قیمت آهن آلات را بر مبنای دلار 4200 تومانی در بازار رسمی کالا تعیین کرده و شاهد معاملات انواع سبد میلگرد، ورق‌های فولادی و تیرآهن در این بازار هستیم، در حالی که صنعت ساختمان و در صدر آن انبوه سازان که یکی از مصرف کنندگان اصلی آهن آلات در کشور هستند در چند ماه گذشته با قیمت‌هایی نزدیک به دو برابر قیمت‌های عرضه شده در بورس آهن خریداری کرده اند و این شرایط مسیر معیوب تعیین شده دولت برای رساندن کالا به مصرف کننده نهایی را به نمایش گذاشته است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به تاثیر رشد نرخ ارز بر افزایش قیمت فولاد اشاره کرد و افزود: طبیعتا دلیل اصلی تورم فولاد رشد نرخ ارز است. با توجه به افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته، قیمت فولاد بیشتر افزایش داشته است، به طوری که قیمت فولاد درب کارخانه با قیمتی که به مصرف کننده نهایی می‌رسد، بسیار متفاوت است. تا جایی که در چند ماه گذشته فولاد پرمصرف به قیمت 5 هزار و 600 تومان خریداری شده است.
البته ما می‌گوییم شرکت‌های فولادی هم مثل مردم قیمت آب و برق را پرداخت کنند که البته خیلی از آن‌ها الان نیروگاه دارند و خود تولید کننده برق به قیمت واقعی هستند و قیمت فولاد هم آزاد شود و از حالت تعزیراتی در بیاید تا دست دلالان کوتاه شود، چرا که تحلیل ما این است اگر دولت قیمت گذاری دستوری فولاد را رها کند قطعا فولاد با نرخ‌های پائین‌تری به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.
وی در خصوص اساس کار بازار‌های کالایی گفت: به طور کلی معاملات شفاف بازار کالا می‌تواند کمک شایانی به تعیین قیمت کالا از جمله فولاد داشته باشد. در تمام دنیا قیمت گذاری همه کالا‌ها در بورس در قالب قرارداد‌های نقدی یا آتی انجام می‌شود؛ چرا که فضای کاملا شفاف قیمت گذاری و خرید و فروش و رقابت صحیح کالا وجود دارد.
وی با بیان این که ما با مداخله دولت در بخش خصوصی مخالف هستیم، گفت: متاسفانه مافیایی در بخش خصوصی ایجاد شده که فولاد به مصرف کننده نهایی با دو برابر نرخ معامله شده در بازار رسمی کالا می‌رسد، این در حالی است که برخی مواقع اصلا فولاد وجود ندارد که بخواهیم خریداری نماییم. در حال حاضر ما به عنوان مصرف کننده نهایی نه از فولاد یارانه‌ای استفاده می‌کنیم و نه کد بهین یاب وزارت صنعت برای خرید در بورس را در اختیار داریم که بخواهیم فولاد خریداری نماییم و به عنوان مصرف کننده نهایی هیچ نفعی از این قیمت‌گذاری دستوری نبرده‌ایم، بلکه در نهایت قیمت‌ها دو یا سه برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برای خرید فولاد کد بهین یاب دریافت نکرده اید گفت: برخی انبوه سازان برای دریافت این کد مراجعه کرده اند که یکی از شرایط آن داشتن کد در دو سال گذشته است، یعنی اساسا کد جدیدی صادر نمی‌کنند و زمانی هم که کد صادر شود شما باید میانگین سال‌های 95 و 94 را خرید کنید! یعنی سال‌های اوج رکود مسکن که ساخت و ساز زیادی انجام نشده است و این به معنای سهمیه صفر انبوه سازان از عرضه‌های با قیمت ترجیحی و دستوری در بازار رسمی کالاست.
سهم فولاد در ساخت مسکن؟
از این مقام مسئول در بخش انبوه سازی کشور پرسیدیم که میزان فولاد مصرفی در هر متر مربع ساختمان چه میزان است و اساسا فولاد در قیمت تمام شده مسکن چگونه محاسبه می‌شود که گفت: در هر متر مربع ساختمان چیزی در حدود 70 کیلوگرم فولاد مصرف می‌شود، یعنی با فولاد کیلویی 5 هزار و 600 تومانی در هر متر مربع ساختمان، برابر 400 هزار تومان مصرف فولاد وجود دارد، در حالی که سال گذشته این میزان برابر صد هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: در بازار فولاد قیمت کنونی که به مصرف کننده می‌رسد هم سو با سایر بازار‌ها از جمله دلار مسکن و ... نبوده است. قیمت تمام شده مسکن شامل زمین، مصالح، دستمزد و خدمات است که این موارد فاکتور اصلی قیمت تمام شده مسکن‌های دهک سوم و چهارم خواهد بود. در حالی که قیمت تمام شده مسکن 50 درصد افزایش داشته، قیمت فولاد 300 درصد رشد داشته است و این موجب شده، در حال حاضر هزینه ساخت مسکن در هر متر مربع حدود 2.5 میلیون تومان شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد