آلومینیوم و مس

خیز بلند مس برای صادرات گسترده

خیز بلند مس برای صادرات گسترده
پایگاه خبری معدن نیوز- بنی اسدی راد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس از افزایش تولید ۴۰۰ هزار تنی این شرکت خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: راه‌اندازی کارخانه اسید سولفوریک مس سرچشمه مهم‌ترین رویداد شرکت مس در چهار دهه گذشته است که از یک‌سو صنعت مس را به صنعت سبز تبدیل می‌کند و ازسوی دیگر شرایط لازم را برای افزایش تولید تا سطح 400هزار تن مس کاتدی مهیا می‌کند.

بنی‌اسدی راد در جلسه تولید مجتمع مس سرچشمه که با هدف بررسی روند تولیدی این مجتمع و با حضور«علی محمدی»، عضو هیأت‌مدیره شرکت مس و همچنین مدیران ارشد امورهای تولیدی مجتمع مس سرچشمه برگزار شد گفت: پروژه اسید سولفوریک یکی از طرح‌هایی است که تا پایان سال جاری و بر اساس تعهدی که شرکت مس به هیأت دولت داده است به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که از اواخر دی‌ماه مرحله پیش‌راه‌اندازی کارخانه اسید با تولید دو هزار تن اسید انجام خواهد شد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در خصوص ساخت مخازن جدید در بندرعباس و فراهم کردن زیرساخت‌های ریلی مشکلی در زمینه حمل اسید در مجتمع مس سرچشمه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد: همچنین مصرف‌کنندگان داخلی اسید می‌توانند اسید سرچشمه را در قالب سازوکارهای ویژه‌ای که تدارک دیده‌ایم خریداری کنند.

بنی‌اسدی راد با اشاره به جنگ اقتصادی که کشور در آن قرار گرفته است گفت: برای مقابله با این وضعیت سه محور عملیاتی افزایش تولید، توسعه بیشتر و بومی‌سازی را در دستور کار قرار دادیم و قطعاً با تجربه گیری از تحریم‌های گذشته تهدید تحریم‌های کنونی را به یک فرصت سازنده تبدیل خواهیم کرد.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا با قدرت طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس را اجرایی کنیم تا از یک‌سو سهم خود را از تولید مس در دنیا افزایش دهیم و ازسوی دیگر باعث افزایش سهم صنعت مس در تولید ناخالص ملی کشور شویم.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: باید تلاش کنیم تا سه چهار سال آینده حداقل یک‌درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهیم.

بنی‌اسدی راد با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون با درایت خاصی که خانواده بزرگ صنعت مس داشته است به مشکل خاصی برخورد نکرده‌ایم اظهار داشت: تمامی برنامه‌های تولیدی و فروش خود را محقق کرده‌ایم و در زمینه صادرات نه‌تنها برنامه فروش سال را محقق خواهیم کرد بلکه با توجه به اشباع بازار داخل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است تا کاتد مصرف نشده در بازار داخل نیز صادر شود. مطمئناً در آینده نزدیک خبرهای خوبی در زمینه صادرات اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت با اشاره به رشد 11 درصدی تولید کاتد و 19درصدی آند از ابتدای سال جاری تاکنون بیان کرد: یکی از دستاوردهای درخشان شرکت مس طی این مدت کاهش چشمگیر قیمت تمام‌شده محصولات است که مهم‌ترین دلیل آن افزایش تولید شرکت است.

به گفته مدیرعامل شرکت مس اگر به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده بیشتر هستیم مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل آن در افزایش تولید است.

وی به برنامه‌های آینده شرکت در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس اشاره کرد و گفت: از سال آینده با افزایش ظرفیت کارخانه ذوب خاتون‌آباد از 80 هزار تن به 120 هزار تن تمام کنسانتره تولید شرکت مس مصرف خواهد شد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در کنار خرید کنسانتره از معادن کوچک و متوسط کشور با جدیت برنامه‌های تولید معادن دره‌آلو و دره‌زار دنبال شود تا سر موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

بنی‌اسدی راد با اشاره به پیشرفت خوب کارخانه تغلیظ معدن مس دره‌آلو اظهار داشت: در خصوص معدن دره‌زار کار تجهیز کارخانه باید با سرعت بیشتری پیش برود تا شاهد راه‌اندازی این پروژه در سر موعد مقرر باشیم.

مدیرعامل شرکت مس در پایان با قدرانی از زحمات مدیران، کارکنان و کارگران مجتمع مس سرچشمه به خاطر فعالیت‌های درخشان تولیدی گفت: بدون شک با تلاش‌های خانواده بزرگ صنعت مس جایگاه این صنعت بزرگ روزبه‌روز ارتقا خواهد یافت و تا پایان برنامه ششم توسعه جزو برترین تولیدکننده‌های مس دنیا خواهیم شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد