آلومینیوم و مس

با واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال در کوتاه مدت؛

یک واگذاری نامناسب دیگر در راه است/ تنها ۲۷ درصد دیگ های کارخانه فعالند/ اساس مدیریت فعلی آلومینیوم المهدی و هرمزال تولید نیست

یک واگذاری نامناسب دیگر در راه است/ تنها ۲۷ درصد دیگ های کارخانه فعالند/ اساس مدیریت فعلی آلومینیوم المهدی و هرمزال تولید نیست
پایگاه خبری معدن نیوز - دبیر سندیکای آلومینیوم از ممانعت کارخانه المهدی از بازدید از این کارخانه و خروج اجناس بعد از اعلام واگذاری آن خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در سال‌های اخیر موضوع واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی و عرضه محصولات این کارخانه در بورس بارها محل اختلاف بوده است. هفته گذشته با انتشار فراخوان سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری دو شرکت المهدی و هرمزال به دلیل نپرداختن اقساط توسط خریداران، بار دیگر نام المهدی را به صدر خبرها آورد.
پیش‌تر نماینده مردم بندرعباس در مجلس نیز مدعی شده بود که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ فروخته شده و برگزاری شتاب زده مزایده‌های نوبت اول، دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است.
احمد مرادی همچنین طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم سازی هرمزگان انتقاد کرده است.
در این باره آریا صادق نیت حقیقی دبیر سندیکای آلومینیوم ضمن اظهار بی اطلاعی از وضعیت واگذاری مجدد شرکت آلومینیوم المهدی، از ممانعت از بازدید نمایندگان سندیکای آلومینیوم از شرکت المهدی خبر داد.
وی ادامه داد: روز دوشنبه برای کسب اطلاع از وضعیت واگذاری کارخانه المهدی و با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی به این شرکت مراجعه کردیم و نماینده سازمان خصوصی‌سازی نیز پذیرای ما بود، اما به دستور مالکیت فعلی المهدی از بازدید ما از این محل جلوگیری شد.
حقیقی با بیان اینکه واگذاری مجدد این شرکت در حالیکه هنوز وضعیت مالی آن در ارتباط با سازمان خصوصی‌سازی، دولت، و طلبکاران داخلی و بین‌المللی درست نیست، اظهار کرد: واگذاری این دو کارخانه نیازمند برنامه‌ریزی و کنکاش است تا با بررسی درست اسناد و مدارک قیمت مناسب آن تعیین شود.
به گفته دبیر سندیکای آلومینیوم، واگذاری این کارخانه در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که یک واگذاری نامناسب دیگر در راه است یا خبر واگذاری مجدد تنها نمایشی برای کسب امتیازات بیشتر از سوی مالک فعلی کارخانه است.
وی افزود: اگر مالک فعلی کارخانه المهدی قصد داشت این مجتمع را پس بدهد، به جای ممانعت از بازدید افراد، تلاش می‌کرد مراجعه‌کنندگانی جذب کند که برای خرید این کارخه رقابت کنند.
حقیقی با اشاره به اینکه شرکت المهدی وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر از بیش از 400 دیگ در این کارخانه حدود 108 دیگ فعال است.
دبیر سندیکای آلومینیوم همچنین با بیان اینکه اساس مدیریت فعلی این کارخانه بر تولید نیست، گفت: بعد از واگذاری کارخانه المهدی، مواد اولیه، قطعات یدکی و محصولات انبارها فروخته شد و با درآمد حاصل از آن دارایی‌های دیگری خریداری شد.
وی از تخلیه انبارهای المهدی بعد از صحبت از احتمال بازپس‌گیری کارخانه خبر داد و تصریح کرد: اگر این کارخانه در شرف بازپس‌گیری باشد، انبارهای آن باید در کنترل خصوصی سازی باشد و محصولی از این مجتمع خارج نشود.
حقیقی همچنین با بیان اینکه در واگذاری قبلی اهلیت خریدار در نظر گرفته نشده بود، اظهار کرد: شرکت آلومینیوم المهدی برخلاف قوانین هیچ وقت محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکرده است.
دبیر سندیکای آلومینیوم در پایان اظهار امیدواری کرد که با نظارت مسئولان از تکرار این وقایع جلوگیری شود و آرامش به بازار آلومینیوم بازگردانده شود.
شرکت آلومینیوم المهدی در تیر ماه 1369 با هدف تولید سالیانه 330 هزار تن شمش آلومینیوم ( در 3 فاز) و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 18 کیلومتری غرب شهر بندرعباس تاسیس شد و در سال 1393 با برگزاری مزایده از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شد.
انتهای پیام


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد