فولاد و آهن

اصلاحات دستور العمل تنظیم بازار و بروزآوری فرمول قیمت گذاری فولاد ابلاغ شد/ صادرات محصولات فولادی تا اطلاع ثانوی بدون قید و شرط مجاز شد

اصلاحات دستور العمل تنظیم بازار و بروزآوری فرمول قیمت گذاری فولاد ابلاغ شد/ صادرات محصولات فولادی تا اطلاع ثانوی بدون قید و شرط مجاز شد
پایگاه خبری معدن نیوز - اصلاحیه دستور العمل تنظیم بازار فولاد و بروزآوری فرمول قیمت گذاری بورس کالا و بهبود شرایط قیمت پایه شمش فولاد طی ۸ بند و دو تبصره ابلاغ شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، براساس اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در محصولات فولادی، کلیه دارندگان کد بورسی می توانند نسبت به خرید محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا به جز ورق اقدام نمایند. همچنین خریداران، مجاز به فروش محصولات فولادی خریداری شده از بورس کالا در بازار نبوده و آدرس حمل باید صرفا کارخانجات تولیدی مربوطه باشد و فروشندگان محصولات فولادی، باید کالا را صرفا به آدرس کارخانجات ذکر شده در تقاضای خرید، بارنامه نمایند.

در بند دیگر این اصلاحیه آمده است: به منظور تسهیل تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و حمایت از صنایع پایین دستی زنجیره فولاد و با توجه به آرامش به وجود آمده در بازار فولاد، عرضه آهن اسفنجی و تختال در بورس کالا به صورت اختیاری می باشد.

از سوی دیگر خریداران آهن اسفنجی و تختال اسلب در بورس کالای ایران الزامی به عرضه محصولات تولیدی بعدی در بورس کالا در قبال مواد اولیه دریافتی ندارند. البته این بند عطف به ماسبق نمی گردد.

در خصوص عرضه مقاطع طویل فولادی نظیر تیر آهن و میلگرد در بورس کالا، در اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار مقرر گردید میزان تناژ خرید برای خریداران حداقل 110 تن و حداکثر 5 هزار تن اعمال گردد.

دو مورد از بندهای این اصلاحیه به نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا پرداخته است و اشاره شده است: حداکثر قیمت پایه نقدی تیر آهن و میلگرد برابر با میانگین موزون نرخ معاملات دو هفته گذشته در بورس کالا می باشد. قیمت پایه های بعدی با در نظر گرفتن نوسانات منفی و مثبت نرخ ارز نیما و قیمتهای جهانی نسبت به تاریخ این صورت جلسه دفتر صنایع معدنی تعیین و به بورس کالا و عرضه کنندگان اعلام می گردد.

همچنین حداکثر قیمت پایه نقدی عرضه بیلت و بلوم نیز معادل 89 درصد متوسط موزون قیمت پایه تیر آهن و میلگرد (همان هفته) تعیین و اعلام می شود.

حداکثر قیمت فروش یا پایه آهن اسفنجی، 50 درصد آخرین قیمت کشف شده نقدی شمش فولادی در بورس کالا می باشد.

گفتنی است، قیمت جهانی بر مبنای میانگین آخرین قیمت اعلام شده متال بولتن یا پلتس برای دریای سیاه حوزه CIS (بصورت FOB) محاسبه می گردد. ضمنا نرخ ارز بازار ثانویه نیمایی) بر مبنای میانگین هفتگی خرید و فروش حواله های ارزی در سامانه سنا تعیین می گردد. علاوه براین، حداکثر قیمت پایه در کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد تعیین و توسط دفتر صنایع معدنی در انتهای هر هفته برای هفته آتی اعلام می گردد.

بندهای دیگر این اصلاحیه عبارتند از: مقرر شد مسائل تنظیم بازار ورق های فولادی در اولین فرصت طی جلسه ای جداگانه ای با حضور اعضای کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد مورد رسیدگی قرار گرفته و تعیین تکلیف گردد.

همچنین به حسب نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مختومه نمودن پرونده های تعزیراتی شرکت های تولید کننده محصولات فولادی و سایر فلزات غیر آهنی، مقرر گردید سازمان حمایت در اسرع وقت با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی وفق مندرجات نامه فوق الذکر اقدام نماید. با توجه به مازاد عرضه نسبت به تقاضا در کلیه محصولات فولادی و بمنظور رفع موانع صادرات و ارز آوری کارخانجات تولیدی فولاد، مقرر گردید، صادرات محصولات فولادی تا اطلاع ثانوی بدون قید و شرط و صرفا برای تولید کنندگان و یا نماینده رسمی آنها و با نظارت و کنترل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز گردد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد