سنگ و فلز گرانبها

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی؛

فیروزه نیشابور هر ساله طی ۴ مرتبه از طریق مزایده به فروش می رسد/ فیروزه تراشان فرصت کافی برای تامین فیروزه خود را دارند

فیروزه نیشابور هر ساله طی ۴ مرتبه از طریق مزایده به فروش می رسد/ فیروزه تراشان فرصت کافی برای تامین فیروزه خود را دارند
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد مدعی است کارگاه های فیروزه تراشی، سنگ فیروزه در اختیار ندارند تا بتراشند و ذخایر مواد خام آنها به انتها رسیده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، عبدالصمد رحیمی مقدم گفت: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و دولت واردات سنگ های خام تزئینی از جمله فیروزه را آزاد نکند، کارگاه های فیروزه تراشی تعطیل می شوند.

وی افزود: معدن فیروزه نیشابور جوابگوی نیاز فیروزه تراشان نیست، بیش از دو سال است که این معدن هیچ سنگ خام به فیروزه تراشان مشهد واگذار نکرده و به ناچار فیروزه تراشان سنگ خام را از خارج از کشور تامین کرده اند.

وی اظهار داشت: مدتی بود که فیروزه تراشان سنگ های خام تراش یا نیمه تراش داده شده مربوط به فیروزه، عقیق و سنگ های تزئینی دیگر را از کشورهایی مانند آمریکا، مصر، چین، مکزیک و شیلی وارد کرده و زیورآلات می ساختند و آنها را به دیگر کشورها نیز صادر می کردند.

رحیمی مقدم گفت: واردات سنگ خام نیز از کشورهای دیگر با دشواری انجام شد، زیرا خروج ارز از آن کشورها ممنوع بود و به ناچار واردکنندگان تهاتر کالا می کردند، به این معنا که در ازای دریافت سنگ عقیق خام، فیروزه خام، عقیق نیمه تراش و کالای داخلی به آنها می دادند.

وی افزود: از زمان تغییرات نرخ ارز و گروه بندی واردات مواد اولیه از سوی دولت، واردات سنگ های خام تزئینی مانند فیروزه و عقیق ممنوع شد و این امر بازار فیروزه تراشان را کساد کرد.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات سنگ های تزئینی اظهار داشت: سنگ های تزئینی موجود در استان که شامل عقیق سفید و فیروزه است، کفاف نیاز فیروزه تراشان را نمی دهد، پیشتر فیروزه تراشان در قبال واردات سنگ خام می توانستند زیورآلات ساخته شده را صادر کنند، با ممنوعیت واردات سنگ، دیگر صادراتی نیز وجود نخواهد داشت.

رحیمی مقدم با بیان اینکه 250 نوع سنگ تزئینی وجود دارد گفت: الکتروموتور ماشین آلات فیروزه تراشان 1200 تا 1800 دور دارد و هر سنگی را می تواند تراش دهد لذا اگر سنگ خام تامین شود، کارگاه های فیروزه تراشی همیشه دایر خواهند بود.

وی افزود: در صورتی که قیمت سنگ خام تزئینی افزایش یابد و ممنوعیت واردات سنگ ادامه داشته باشد، قاچاق این نوع ماده معدنی مزیت دار می شود و این نوع سنگ به داخل کشور قاچاق خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت هزار کارگاه فیروزه تراشی در مشهد و نیشابور اظهار داشت: کارگاه ها تا زمانی که سنگ خام در اختیار داشته باشند، فعال خواهند بود در غیر این صورت هم کارگاه ها تعطیل و هم کارگران بیکار می شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: قدیمی ترین معدن فعال فیروزه جهان که مرغوب ترین فیروزه دنیا را در اختیار دارد، در 53 کیلومتری شمال غرب نیشابور و در چهار کیلومتری شمال غرب روستای معدن (معدن علیا و معدن سفلی) واقع است و فیروزه تراشان سنگ مورد نیاز خود را از این معدن تامین می کنند.

رضا شجاعی افزود: این معدن از سال 1383 به یک شرکت تعاونی واگذار شده است که سنگ های خام استخراج شده را از طریق مزایده می فروشد.

وی اظهار داشت: هیچ سهمیه خاصی از معدن فیروزه برای فیروزه تراشان مشهد در نظر گرفته نشده و در صورتی که فیروزه تراشان در مزایده شرکت و برنده شوند، می توانند سنگ فیروزه مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی گفت: هر سال شرکت تعاونی معدن فیروزه سه یا چهار مرتبه مزایده برای فروش برگزار می کند و فیروزه تراشان فرصت کافی برای تامین فیروزه خود را دارند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در باره علت ممنوعیت واردات سنگ های تزئینی به کشور گفت: از زمانی که مسائل ارزی و نوسان قیمت ارز در کشور پیش آمد، وزارت صنعت واردات را در قالب چهار گروه اولویت بندی کرد.

علی غفوری مقدم افزود: اولویت اختصاص ارز و واردات کالا به مواد اولیه و ماشین آلات ضروری بخش تولید اختصاص یافت و مواد یا کالاهایی که ظرفیت تولید و تامین آن در کشور وجود داشت، در گروه چهارم کالایی قرار گرفت و واردات آن ممنوع شد.

وی اظهار داشت: سنگ های تزئینی از مواد اولیه ای است که به میزان مورد نیاز در کشور وجود دارد، حتی اگر خراسان رضوی سنگ تزئینی مورد نیاز سنگ تراشان یا فیروزه تراشان را نداشته باشد، آنان می توانند مواد مورد نیاز خود را از استان های دیگر تامین کنند.

وی گفت: خراسان رضوی معدن طلا و فیروزه دارد و استان های دیگر معادن سنگ های تزئینی مانند عقیق در رنگ های مختلف دارند.

غفوری مقدم افزود: با این حال اگر دولت در بازنگری اولویت بندی کالاهای وارداتی به این نتیجه برسد که واردات برخی اقلام ضرورت دارد، اصلاحاتی را در گروه بندی های کالایی برای واردات انجام خواهد داد.

وی اظهار داشت: اگر در بررسی ها مشخص شد که استخراج سنگ های تزئینی از معادن کشور کفاف نیاز کارگاه های تولیدی را نمی دهد، امکان بررسی و اصلاح در گروه بندی های واردات مواد اولیه وجود دارد.

در سال 1395 مشهد به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی از سوی شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد. 

 از میان 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مصرفی در خراسان رضوی 15 نوع پرمصرف ترین سنگها هستند که در این میان عقیق و فیروزه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. 

 فعالیت 16 هزار هنرمند در زمینه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در 482 واحد کارگاهی دارای مجوز، بدون در نظر گرفتن صدها کارگاه و هنرمندی که بدون مجوز مشغول فعالیت هستند، ظرفیت غنی از هنرمندان این خطه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد