سنگ آهن و ذغال سنگ

کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن در گفت و گو با معدن نیوز؛

روند هیجانی افزایش قیمت سنگ آهن پس از عید شکوفه ها طولانی مدت نخواهد بود/ بهای گندله شاهد رشد خواهد بود

روند هیجانی افزایش قیمت سنگ آهن پس از عید شکوفه ها طولانی مدت نخواهد بود/ بهای گندله شاهد رشد خواهد بود
معدن نیوز - کارشناس ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن گفت: برای مدتی بعد از تعطیلات عید شکوفه های چین بهای سنگ آهن بالا خواهد ماند اما بعد از مدتی استرالیا کسری بازار را جبران خواهد کرد.
  بزرگنمايي:

کیوان جعفری طهرانی با بیان اینکه مدیر عامل شرکت واله در 10 تا 12 سال پیش به طور همزمان رئیس جمهور این کشور نیز بوده به معدن نیوز گفت: بعد از آن مجلس برزیل تصویب کرد که یک رئیس جمهور نمی تواند همزمان پست بخش خصوصی داشته باشد. با این حال قدرت واله در سطوح تصمیم گیری کلان کشور برزیل هنوز هم بالاست است و این قدرت ادامه دارد.
وی افزود: بازار سنگ آهن بطور هیجانی و به علت 3 تحلیل Technical و Fundamental و Behavioral برای مدتی بعد از تعطیلات عید شکوفه های چین بالا خواهد ماند اما بعد از گذشت مدتی، استرالیا کسری بازار را جبران خواهد کرد و تاثیر تحلیل Behavioral یا رفتاری روز به روز بر بازار کمتر خواهد شد.
جعفری طهرانی تصریح کرد: متاسفانه در ایران و بعضا در خارج از کشور تحلیل بر مبنای سه اصل «تکنیکال»، «فاندامنتال» بوده و تحلیل «بی هیوریال» مغفول مانده و کمتر کسی وجود دارد که در تحلیل هایی خود بر این سه 3 اصل اساسی با درصد های انتگرالی تحلیل نماید.
وی افزود: تاثیر تحلیل سوم در بازار در شرایطی که مشکل ایجاد شده بصورت تصادفی و حتی خواست خداوند Act of the God هست بسیار بالاست.
این کارشناس بازار فولاد و موادمعدنی ادامه داد: در رابطه با موضوع سد باطله واله هم همینطور می باشد و تاثیر تحلیل سوم بسیار بالاست. مطمئن باشید کسری تولید سنگ آهن واله در طول 2 سال به بازار وارد می شود و این اثر روانی آن است که باعث این شوک هیجانی قیمت ها شده است که به نظر می رسد تاثیر آن ظرف 1.5 تا 2 ماه آینده به تدریج بصورت لگراتیمی ‌و نه خطی کم می شود.
وی درباره بازار گندله گفت: درمورد گندله، موضوع فرق می کند. اگر قبول کنیم که تولید جهانی گندله با احتساب هر دو‌ نوع کوره بلند BF و احیای مستقیم DR چیزی در حدود 72 میلیون در سال 2017 و 81 میلیون در سال 2018 بوده متوجه می شویم عدم حضور یک تا 2 تولید کننده تاثیر روانی بالایی بر بازار خواهد گذاشت. البته باید توجه داشت در محاسبات فوق کسری تولید سامارکو با ظرفیت 21.5 میلیون تن به علت خروج از مدار تولید در نوامبر 2015 لحاظ نشده است.
جعفری طهرانی ادامه داد: تولید کننده بزرگ گندله در اروپا که بعضا کسری تولید HBI ونزوئلا را در کشورهای حاشیه خلیج فارس جبران می‌کند، LKAB سوئد است و اکنون کمی مشکل تولید گندله دارد که این مشکل ظرف یک تا 2 ماه آینده حادتر می شود. پس در مورد گندله باید منتظر افزایش قیمت های بیشتری به علت کمبود احتمالی در بازار و‌ افزایش قوانین سخت گیرانه زیست محیطی در چین که مصرف گندله در کوره های احیا را بالا می برد، باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد