گفتگو، یادداشت و نشست خبری

موضع گیری قاطع و صریح خلیفه سلطان در مصاحبه تصویری با معدن نیوز؛

تمام امکانات کشور باید برای صادرات بسیج شود/ دولت از سیاست گذاری در حوزه فولاد دست بردارد/ دولت در کارها سریع عمل کند

تمام امکانات کشور باید برای صادرات بسیج شود/ دولت از سیاست گذاری در حوزه فولاد دست بردارد/ دولت در کارها سریع عمل کند
پایگاه خبری معدن نیوز - دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: فولادسازان از حدود ۷ یا ۸ ماه پیش اعلام کردند که هیچ راهی برای برون رفت جز صادرات فولاد در شرایط تحریم وجود ندارد اما اکنون وقت آن است که این موضوع را رساتر به گوش مسئولین برسانند.
  بزرگنمايي:

سید رسول خلیفه سلطانی در گفت و گوی تصویری با معدن نیوز افزود: متاسفانه زمانی که سیاست تنظیم بازار وضع شد و تصور مسئولان بر آن بود که با کمبود فولاد در بازار مواجه هستیم، فولادسازان همواره بر این امر تاکید داشتند که به هیچ وجه کمبودی در بازار وجود ندارد.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، در سال جاری 25 میلیون تن تولید فولاد پیش بینی شده بود. وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن حداکثر 12 میلیون تن نیاز داخلی، 13 میلیون تن فولاد برای صادرات تخمین زده می شد اما متاسفانه به دلیل خود تحریمی ها و تنگناهایی که در سیاست های داخلی و صادراتی به وجود آمد، نهایتا بتوانیم 7.5 میلیون تن صادرات داشته باشیم. به عبارت بهتر کشور با مازاد حدود 6 میلیون تنی فولاد مواجه خواهد شد و این به معنای کاهش تولید کارخانجات فولادی خواهد لئد.

وی خواسته جدی فولادی ها را توجه به صادرات عنوان کرده و و گفت: تمامی امکانات کشور باید برای صادرات بسیج شود و باید تدابیری را دنبال کرد که دولت دست از سیاست گذاری در حوزه فولاد بکشد و فولاد را به حال خود رها کند تا صادرات ادامه داشته باشد.

خلیفه سلطانی تعیین نرخ های گمرکی و جلوگیری از تهاتر میان صادرات و واردات را ازجمله مشکلاتی فولادسازان دانست و افزود: 50 درصد انرژی فولادسازان صرف این امورات اداری می شود تا هم خود را با سیستم ارزی کشور وفق دهند و هم سیستمی را برای ثبت واردات اقلام مورد نیاز خود دنبال نمایند و در انتها به فکر صادرات باشند. متاسفانه دولتمردان تصورشان آن است که اگر بالای سر فولاد نباشند مشکل ایجاد می شود اما باید بدانند که تصدی گری دولت بر فولاد، تولید کننده و صادرکننده را با چالش مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به طور کامل خود را از گردونه سیاست گذاری در حوزه تولید و تجارت فولاد و صنایع معدنی بیرون بکشد. تولیدکنندگان هیچ گونه مخالفتی برای ابراز ارز حاصل از صادرات ندارند. همچنین یک واردکننده می داند که برای واردات خود باید گشایش اعتبار نماید اما آیا نباید از این امکان برخوردار باشد که کارش با فوریت انجام شود؟ از اینرو دولت باید کار خود را با سرعت انجام دهد و تولیدکننده بخش خصوصی را به حال خود بگذارد تا صادرات و واردات خود را به سهولت انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است فرصت سوزی اتفاق بیافتد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد