گفتگو، یادداشت و نشست خبری

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گوی تصویری با معدن نیوز؛

روند صادرات فولاد ایران به سه دلیل نزولی است/ شیوه پلکانی بازگرداندن ارز، استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای را ترویج می دهد

روند صادرات فولاد ایران به سه دلیل نزولی است/ شیوه پلکانی بازگرداندن ارز، استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای را ترویج می دهد
پایگاه خبری معدن نیوز - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: روند صادرات فولاد ایرانی نزولی است و سه عامل شامل قیمت های گمرکی، تعرفه های ضد دامپینگی کشورهای همسایه و نحوه بازگرداندنارز صادراتی منشا این اتفاق است.
  بزرگنمايي:

بهادر احرامیان در گفت و گوی تصویری با معدن نیوز گفت: در بازار فولاد، تلاش برای استمرار جریان صادرات است. صادرات فولاد و محصولات فولادی از ایران تابع چند پارامتر است که بر روی پتانسیل صادراتی کشور و استمرار این روند اثر منفی گذاشته است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: یکی از این پارامترهای منفی، ارزش های گمرکی است که قیمت ها را به صورت غیر واقعی بالاتر نشان می دهد. فولاد ایران در شرایط فعلی به قیمت 290 دلار تا 350 دلار صادر می شود درحالی که قیمت های گمرک هنوز هم 500 دلار یا بالاتر در نظر گرفته می شوند. این اتفاق سبب شده ارزی که فولادساز باید بازگرداند بالاتر از رقم واقعی نشان داده شود و ریسک کار بالاتر رود.

به گفته احرامیان پارامتر دوم موثر بر صادرات، کشورهای همسایه ایران هستند. وی افزود: عراق، افغانستان و ترکیه اولین بازارهای صادراتی محصولات فولادی ایران هستند و به تازگی شاهد وضع تعرفه های ضد دامپینگ در این کشورها بودیم که ارقام آن بالا می باشد. برای مثال در افغانستان رقم آن بالغ بر 90 دلار برای برخی محصولات و حتی 110 دلار برای مقاطع می باشد. در عراق این عدد 70 دلار است.

احرامیان خاطرنشان کرد: این عامل سبب شده قیمت محصولات فولادی ایران که صادراتی است، به شدت کاهش یابد و لازم است از طریق سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه این موضوع پیگیری شود تا تعرفه ها تعدیل گردد.

نایب رئیس انجمن فولاد پارامتر سوم را نحوه بازگرداندن ارز به کشور عنوان کرد و گفت: در این باره هنوز جمع بندی انجام نشده تا صادرکنندگان بدانند به چه شیوه ای امکان بازگرداندن ارز خود به کشور را دارند. از طرفی شیوه نامه پلکانی برای بازگرداندن ارز، تبعیض آمیز است و برای محصولی مانند فولاد اصلا جوابگو نیست و استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای را ترویج می دهد. امیدوارم این مسائل سلمان یابد تا صادرات استمرار پیداکند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد