فولاد و آهن

عملکرد درخشان فولاد هرمزگان در ۱۰ ماه منتهی به دی

عملکرد درخشان فولاد هرمزگان در ۱۰ ماه منتهی به دی
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از عملکرد تمامی واحدهای شرکت در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال گفت: هدف کارکنان در امسال دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه و تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام است که با همراهی مدیران و کارکنان زحمتکش فولاد هرمزگان، تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم بست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، فرزاد ارزانی در بخش نخست سخنان خود ارتقای ایمنی در فولاد هرمزگان را نتیجه بکارگیری روزافزون شیوه‌نامه‌های ایمنی و بازرسی‌های هنگام کار دانست.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به رکوردهای درخشان واحد فولادسازی گفت: در 10 ماه امسال، تولید تختال در شرکت فولاد هرمزگان با 53.737 تن و 5درصد افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل به 1.216.515 تن رسیده است.

وی روند کاهشی مصرف انرژی در فولاد هرمزگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: مصرف ویژه آب مجتمع از 3.12 متر مکعب بر تن تختال به 2.90 متر مکعب بر تن تختال در دی 97 کاهش یافته است همچنین در مصرف ویژه انرژی حرارتی از 11.8 گیگاژول بر تن تختال به 11.5 گیگاژول بر تن تختال در 10 ماه سال 97 کاهش داشته‌ایم و در پی پروژه‌های گوناگون در مصرف ویژه انرژی کل از 15.61 گیگاژول بر تن تختال (متوسط سال 96) به 15.29 گیگاژول بر تن تختال در 10 ماه سال 97 رسیده‌ایم.

ارزانی با تاکید بر اینکه در 10 ماه امسال، تولید آهن اسفنجی با 10درصد افزایش به 1.424.642 تن افزایش یافته است، گفت: تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته 1.297.474 تن بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مصارف نسوز، اکسیژن و الکترود گرافیتی نیز در این شرکت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مصرف الکترود در کوره‌های قوس الکتریکی از 1.98 کیلوگرم-تن در سال 96 به 85. 1 کیلوگرم-تن در 10 ماهه سال 97 کاهش یافته که این امر موفقیتی چشمگیر در واحد فولادسازی است. وی کسب رکورد 344 ذوب عمر نسوز پاتیل را رکوردی بی‌نظیر در فولاد‌سازی پیشرفته دانست که به‌وسیله کارکنان پرتلاش و جوان فولاد هرمزگان به ثبت رسیده است.

ارزانی بازدهی کوره‌های قوس الکتریکی فولاد هرمزگان را در 10 ماه امسال 81.3 درصد و بازدهی ریخته‌گری را 97درصد اعلام کرد و افزود: در این 2بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام گفت: در مدیریت مهندسی کارخانه 195 پروژه از بخش‌های مختلف شرکت ازجمله معاونت فناوری و توسعه، معاونت خرید، معاونت بهره‌برداری، معاونت منابع انسانی، حراست و روابط عمومی در دست اقدام است. همچنین در واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها، آنالیزهای لازم به‌منظور کاهش تعداد آزمون‌های انجام‌شده در آزمایشگاه فولادسازی و احیای مستقیم به‌منظور کاهش هزینه‌ها در حال انجام است.

ارزانی با اشاره به روند روبه‌رشد دستاوردهای اجرای نظام‌های مشارکتی در فولاد هرمزگان گفت: در این 10 ماه میزان مشارکت کارکنان در نظام مشارکتی کارت سبز به 73درصد رسیده است.

وی اقدامات انجام‌شده در مهندسی صنایع شرکت را چنین برشمرد: پیاده‌سازی نظام مدیریت ایمنی و بهداشت ایزو 45001: 2018 و آماده‌سازی برای دریافت گواهینامه، پیاده‌سازی نظام مدیریت زیست‌محیطی ایزو 14001: 2015 و آماده‌سازی برای دریافت گواهینامه، خودارزیابی تعالی سازمانی و استخراج پروژه‌های بهبود و طراحی 3ساله نقشه راه تعالی، ممیزی صدور گواهینامه ایزو50001 در مهر 97، ارزیابی اهداف استراتژیک سال 97، ممیزی داخلی ایزو9001 در دی 97، تدوین اهداف استراتژیک سال 98 و...

وی خاطرنشان کرد: در بخش فناوری اطلاعات بیش از 20 پروژه توسعه شبکه انجام شد که می‌توان به برخی از آنها ازجمله: استقرار شبکه قیمت‌گذاری برای اعتمادسازی بیشتر مشتریان با مشخص کردن پارامترهای تاثیرگذار در قیمت؛ استقرار تجهیزات نوین آزمایشگاه، راه‌اندازی تجهیزات حمل مکانیزه به‌منظور افزایش سرعت بارگیری محصول، برقراری ارتباط شبکه‌های اتوماسیون اداری شرکت‌های فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه، راه‌اندازی زیرساخت BI (هوش تجاری)، شبکه بومی‌سازی و... اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان‌مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود، گفت: این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در ساختار رسمی خود، توجه به بومی‌سازی را بیش‌ازپیش در برنامه‌ها قرار داده است.

این بخش در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید و تحقیق و توسعه همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف کند. وی در ادامه اشاره‌ای به پروژه‌های‌ جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی‌سازی داشت و طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه‌یاب هوشمند مورداستفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین‌کاری، فعال کردن کاتالیست‌های مستعمل واحد احیای مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور را مهم‌ترین این پروژه‌ها دانست.

ارزانی با اشاره به اینکه در طراحی و توسعه محصولات (آراند‌دی) فعالیت‌های گسترده‌ای انجام ‌شده است، گفت: برقراری تعاملات گسترده و تعریف پروژه‌های گوناگون با بیشتر دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در راستای بومی‌سازی، فراخوان بیش از 20 پروژه پژوهشی با هدف آینده‌پژوهی صنعت فولاد و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی، همکاری گسترده با واحد تحقیق و توسعه فولاد مبارکه و تعریف و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک و عقد تفاهمنامه همکاری پژوهشی با پژوهشکده فولاد در جهت رفع نیازهای پژوهشی شرکت فولاد هرمزگان از طریق تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک و بازنگری و تدوین گردشکارهای واحد تحقیق و توسعه با همکاری واحد تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه، حمایت از طرح‌ها و ایده‌های پژوهشگران در راستای کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندهای تولید از مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش است.

وی با اشاره به رشد 25درصدی فروش داخلی فولاد هرمزگان گفت: میزان فروش 10 ماه در بازارهای داخلی و خارجی از مرز یک میلیون تن گذشته و درآمد شرکت از محل این فروش 26درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد هرمزگان موفق به کسب عنوان پیشرو در بین 100 شرکت برتر شد، گفت: توانستیم با 34 پله صعود نسبت به سال گذشته رتبه 42 را در بین شرکت‌های برتر ایران کسب کنیم. وی مهم‌ترین شاخص انتخاب شرکت‌های پیشرو از بین 500 شرکت برتر را رشد سریع و ارتقای رتبه فروش در 4 سال گذشته عنوان کرد. وی همچنین گفت: میزان سودآوری و بهره‌وری از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب شرکت‌های برتر است.

ارزانی کسب عنوان صادر‌کننده نمونه استان برای چهارمین سال متوالی را نیز از افتخارات شرکت در حوزه فروش دانست.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، تامین نیازهای صنعتی کشور از طریق بومی‌سازی محصولات و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را در جهت منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلان کشور دانست و اظهار کرد: شرکت فولاد هرمزگان در همین راستا با تمام توان سعی خواهد کرد، نیاز صنایع داخلی به گریدهای ویژه فولادی را برطرف کند. وی با اشاره به ساخت 5 گرید جدید گفت: از 5 گرید آلیاژی ویژه تولید شده، یک گرید مربوط به صنعت استراتژیک مخازن زیر فشار و 2 گرید استحکام بالا مربوط به صنعت لوله برای کاربردهای خاص در پروژه‌های عمرانی و 2 گرید نیز برای صنایع دریایی و نیروگاهی است که پیش از این، اسلب موردنیاز این محصولات از خارج از کشور تامین می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت گرید50 ck در سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی، موفق به دریافت لوح و تندیس ساخت محصول برتر شدیم. وی کسب نشان لیافت حمایت از تولید ملی در جشنواره حاتم را افتخاری دیگر برای فولاد هرمزگان و دلیلی بر عزم این شرکت بر بومی‌سازی‌سازی محصولات دانست.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به نقش فولاد هرمزگان در امر اشتغال‌زایی، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت را 1590 نفر اعلام کرد و افزود: در این شرکت بیش از 2.170 نفر نیز در قالب شرکت‌های پیمانکاری مشغول کار هستند.

ارزانی در ادامه ضمن قدردانی از قهرمانی‌های تیم‌های ورزشی شرکت فولاد هرمزگان و موفقیت‌های فرزندان کارکنان که موفق به کسب مدال در مسابقات کشوری و جهانی شده‌اند، اظهار امیدواری کرد خانواده فولاد هرمزگان همواره در همه عرصه‌ها خوش بدرخشند.

وی در ادامه تعهد فولاد هرمزگان به مسئولیت‌های اجتماعی خود را فرصتی برای خدمت به جامعه دانست و اضافه کرد: در ماه‌های گرم سال برای جبران کمبود برق با خارج کردن یکی از کوره‌های واحد فولادسازی از مدار تولید، از تولید بیشتر تختال چشم‌پوشی شد تا مردم شریف استان در رفاه بیشتری باشند.

ضمن اینکه این شرکت با مشارکت در جشن گلریزان ستاد دیه (آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد)، مشارکت در ضیافت ماه مبارک رمضان و طرح تکریم مددجویان هلال‌احمر استان هرمزگان، مشارکت در طرح تکریم ایتام با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر اقدامات مشابه همواره تلاش کرده است به جامعه خدمت کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد