اخبار استان ها

برخی اقدامات، روند تعطیلی معدن بوکسیت شاهوار را دچار مشکل کرد

برخی اقدامات، روند تعطیلی معدن بوکسیت شاهوار را دچار مشکل کرد
پایگاه خبری معدن نیوز- نماینده شاهرود و میامی در مجلس گفت: یک سال و نیم پیش با دیدن حجم تخریب‌ها در شاهوار پیگیر تعطیلی این معدن بودیم اما برخی اقدامات نگذاشت تا روند قانونی تعطیلی در آن به درستی طی شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سید حسن حسینی شاهرودی ظهر یکشنبه در نشستی با حضور مؤثران شاهرودی به میزبانی فرمانداری شهرستان بابیان اینکه یک سال و نیم گذشته خبری مبنی بر تخریب شاهوار توسط معدن بوکسیت منتشر شد که ما با حضور میدانی فهمیدیم که این حرف درست است و حجم تخریب‌های محیط زیستی در این معدن بسیار زیاد است.
وی افزود: در همان زمان مسیر قانونی تعطیلی این معدن را در پیش گرفتیم و با نشست‌های مکرر با مسئولان و حتی حضور در کارگروه معادن بحث بارها مطرح و نظرات نیز اعلام شد لذا ادارات محیط‌زیست، منابع طبیعی و ... مامور رسیدگی به این امر شدند و در شورای معادن نیز مطرح شد که معدن بوکسیت دارای تخلفاتی است.
عضو خانه ملت گفت: در همان زمان فردی بیان داشت که در مسیر تعطیلی این معدن باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد که ما مخالف این امر تا طی شدن مسیر قانونی و حصول نتیجه بودیم اما به‌یک‌باره فردای آن روز مشاهده کردیم که در تمام رسانه‌ها و فضای مجازی بیان شد که شاهوار نابود و ویران شد و هجمه وسیع رسانه‌ای موج احساسات را برانگیخت.
حسینی شاهرودی بیان کرد: از زمانی که این امر رسانه‌ای شد در شاهرود برخی تحرکات شکل گرفت و برخی تجمعات برگزار شد و مصاحبه‌هایی پشت سر هم انجام پذیرفت که این امر یک‌باره دست ما را در مسیر قانونی خالی کرد.
وی افزود: با این کار ما پشتوانه‌مان را در مسیر قانونی بسته شدن معدن بوکسیت از دست دادیم و کار به‌جایی رسید که شورای تأمین به این موضوع ورود کرد و بحث به نافرمانی مدنی متصل شد و تصمیم بر آن شد که باید در برابر آن ایستاد چراکه نمی‌شود هر کس برای مطالبه خود به تجمع دست بزند و این امر سبب شد تا پشتوانه ما از دست برود وگرنه این معدن در شاهرود یک سال و نیم قبل بسته شده بود و این همه روال قانونی نیز به طول نمی‌انجامید.
نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که رسانه‌ها و کسانی که موج‌ها را برای معدن بوکسیت راه انداختند از سال 90 تا امروز کجا بودند و چرا ساکت بودند؟ و چرا تا وقتی که ما به این موضوع ورود کردیم سکوت کرده بودند و همین که امور از طریق قانونی ادامه یافت یکباره به میدان وارد شدند، گفت: با این وجود بازهم ما در جلساتی دوباره موضوع را مطرح کردیم و 14 بند را نیز برای معدن مطرح ساختیم که باید این امور اجرا شوند این بندها شامل ترمیم طبیعت و راه و ... بود.
حسینی شاهرودی همچنین با ابراز اینکه این معدن در حال تخریب یک هزار و 383 هکتار از اراضی شاهوار بود که آن را به 150 هکتار محدود کردیم، بیان کرد: ما بیان کردیم که این روند باید اصلاح شود اما سخن اصلی امروز این است که در آینده باید برای این معدن چه کرد؟
وی اسفندماه سال جاری را موعد تمدید مجوز این معدن اعلام کرد و افزود: این معدن در حال بلعیدن تمام زمین‌های شاهوار بود و اگر جلوی آن گرفته نمی‌شد تا شاهوار، ابر و میغان و ... نیز تحت تخریب قرار می گرفت اما در نهایت باید دید آینده این معدن چه می‌شود چرا که باز هم این موضوع را در جلسات هفته های آتی شورای معدن مطرح خواهیم کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد