بورس کالا

مدیرعامل فولاد کالای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

بستر بورس کالا برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد فراهم است

بستر بورس کالا برای عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد فراهم است
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش هتل پارسیان انقلاب، به ارایه گزارش عملکرد بورس کالا در سه بخش وضعیت معاملات، اقدامات و عملکرد بورس کالا در سال ۹۷ و اهم برنامه‌ها در سال ۹۸ پرداخت.
  بزرگنمايي:

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به خبرنگار معدن‌نیوز در ارتباط با این‌که عرضه سنگ‌آهن در تالار داخلی به کجا رسید گفت: سنگ‌آهن و کنسانتره بازار خودش را دارد، سیاست‌گذار اعتقاد دارد قیمت محصولات زنجیره فولاد بایستی از روی قیمت محصولات نهایی استخراج شود.

وی ادامه داد: ما اصرار داریم کل زنجیره فولاد در بورس کالا ارایه شود، اما عرضه آهن اسفنجی و سنگ‌آهن به تازگی اختیاری شده است.

سلطانی‌نژاد اظهار کرد: بورس کالای ایران با ارزش معاملات 1524هزار میلیارد ریالی طی10 ماهه سال جاری، سهم 41 درصدی را از کل ارزش معاملات بازار سرمایه به خود اختصاص داده و جایگاه نخست را در میان سایر بورس‌ها به خود اختصاص داد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به آمار 11 ماهه سال جاری را با دوره مشابه سال گذشته عنوان کرد: بررسی آمار معاملات بورس کالا در بازارهای مختلف طی دوره 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1396 نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات از حدود 1035 هزار میلیارد رال در سال 96 به 1657 هزار میلیارد ریال در دوره 11 ماه امسال رسیده و افزایش داشته است.

وی درباره سهم گروه‌های کالایی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در 11 ماهه ابتدایی امسال گفت: محصولات صنعتی و معدنی سهم 36 درصدی را از معاملات بازار فیزیکی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفته است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب سهم 34 و 25 درصدی را کسب کرده اند.

سلطانی‌نژاد در ادامه بیان کرد: در قراردادهای آتی رکوردی شکسته شده است که از ابتدای راه اندازی بورس کالا رکورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران گروه محصولات صنعتی و معدنی با تامین مالی بیش از 182 هزار و 719 میلیارد ریالی بیشترین تامین مالی را از این معاملات داشته است.

وی درباره دستاوردهای تالار صنعتی و معدنی در سال 97 عنوان کرد: افزایش51 درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در 11 ماهه ابتدای سال 1397 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مهم‌ترین نتایج راهبردی تالار صنعتی و معدنی است و سهم 65 درصدی معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی طی دوره مذکور نیز از دیگر نتایج محقق شده در این تالار بوده است.

سلطانی‌نژاد به بیان برنامه‌های بورس کالا برای سال آینده پرداخت و افزود: توسعه مشارکت با نهادهای پولی و مالی از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت بانک‌های تجاری در حوزه گواهی سپرده کالایی و استفاده از خدمات بازارگردانی نهادهای مالی از جمله شرکت‌های تامین سرمایه در جهت تعمیق بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به ذی‌نفعان و احصاء و بهبود فرآیندهای شرکت نیز رئوس دیگری است که از جمله برنامه‌های بورس کالا برای سال 98 است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد