سنگ و فلز گرانبها

دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران مطرح کرد؛

بازار سنگ ساختمانی ایران در مخاطره حضور دلالان عراقی/ ۹۰ درصد سنگ ایران به صورت بلوک به چین صادر می شود

بازار سنگ ساختمانی ایران در مخاطره حضور دلالان عراقی/ ۹۰ درصد سنگ ایران به صورت بلوک به چین صادر می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران گفت: شرایط رکود بازار داخل و فشار تحریم ها موجب شده که دلالان سنگ ساختمانی عراق با بهره گیری از این شرایط، هر مترمربع سنگ فرآوری شده را با قیمت کمتر از ۱۰ دلار خریداری کنند؛ این مساله قیمت سنگ ایران را شکسته و به بازارهای خارجی ضربه می زند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، «احمد شریفی» تصریح کرد: واحدهای تولید کننده سنگ به دلیل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش، سنگ خود را به کمترین قیمت به دلال‌های عراقی عرضه می کنند.

وی در عین حال هشدار داد که عمده صدور سنگ‌های فرآوری شده به عراق کیفیتی متوسط دارد و می تواند بازار این کشور را از دسترس تولیدکنندگان ایرانی خارج کند.

شریفی افزود: پیش از این، 60 تا 65 درصد بازار سیمان عراق به تولیدات ایران اختصاص داشت اما کیفیت پایین برخی صادرکنندگان، موجب اعمال سیاست انقباضی دولت عراق در این ارتباط شد و این امر، صادرات سیمان ایران به این کشور را کاهش داد.

وی یادآور شد: از 10 میلیون مترمربع سنگ صادراتی کشورمان، حدود هفت میلیون متر به بازار عراق صادر می شود که این رقم با ظرفیت های موجود بسیار فاصله دارد.

دبیر کل انجمن ملی سنگ ایران خاطرنشان ساخت: دلالان عراقی به منظور خرید سنگ ارزان، هیچ نقطه از ایران را از نظر دور نگه نمی دارند و با وجه نقد، مستقیم در محل کارخانه های سنگ، خرید انجام می دهند و انواع «مرمریت» و «تراورتن» را تهیه می کنند.

شریفی اضافه کرد: دلالان عراقی ابتدا از استان های غربی که دارای سنگ های مناسب باشند، خرید می کنند و در عین حال به استان اصفهان نیز توجه دارند.

وی ابراز نگرانی کرد که سنگ صادراتی به عراق به دلیل کیفیت پایین و سودجویی دلالان عراقی در این ارتباط، به صنعت سنگ ایران و اعتبار محصولات صادراتی کشورمان ضربه وارد کند.

دبیر کل انجمن ملی سنگ ایران اضافه کرد: سنگ‌های باکیفیت و درجه یک ایران به بازار اروپا و کشورهای توسعه یافته می رود و 90 درصد سنگ بلوک (خام) نیز به چین صادر می شود.

وی ظرفیت فعلی سنگ ساختمانی ایران را بیش از 180 میلیون متر مربع ذکر کرد و گفت: اکنون واحدهای این بخش با یک سوم ظرفیت فعالیت می کنند و شماری هم تعطیل شده اند.

شریفی با بیان اینکه بسیاری از واحدها به دلیل نداشتن امکان فروش محصولات خود تعطیل شده اند، گفت: چنانچه بخواهیم این صنعت پایدار بماند، باید بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم.

«جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت پیش از این اعلام کرد: معدنکاران کشور در حوزه سنگ باید رویکرد خود را در تولید به سمت فرآوری و ارزش افزوده محصولات معدنی معطوف کنند، زیرا صادرات مواد معدنی خام علاوه بر هدردادن منابع پایه با نرخ نازل، به از بین بردن زنجیره بیکاری کمکی نمی کند و تولید ثروت و اشتغالزایی را با خود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار داشت: 380 هزار نفر در حوزه صنعت سنگ و فعالیت های وابسته آن اشتغال دارند و 6 هزار و 500 واحد فراوری سنگ نیز در کشور فعال است که این مساله بیانگر ظرفیت های معدنی این بخش و جایگاه آن در توسعه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد