اخبار استان ها

فعالیت ۹ معدن سرب و روی در زنجان

فعالیت ۹ معدن سرب و روی در زنجان
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در حال حاضر ۹ معدن سرب و روی در استان فعال است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، ناصر فغفوری در هفدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان، اظهار کرد: 41 معدن آهن در استان زنجان وجود دارد که 453 نفر در این معادن مشغول به کار هستند که ذخیره احتمالی معادن آهن استان زنجان 36 میلیون تن بوده و ذخیره حتمی معادن آهن استان زنجان 21 میلیون تن است که سالانه 1.38 تن آهن از این معادن استخراج می‌شود.
این مسئول ادامه داد: واردات تجهیزات تولیدی و لوازم یدکی، تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه از جمله فروآلیاژ، از جمله مشکلات این صنعت در استان زنجان است.
وی با اشاره به اینکه در استان زنجان 22 معدن مس فعال است، گفت: 4.1 تن ذخیره احتمالی و 2.5 تن ذخیره حتمی این معدن است.
فغفوری با بیان اینکه پنج جواز تاسیس در حوزه معدن مس در استان زنجان صادر شده است، تصریح کرد: این معادن تا پنج سال آینده مواد مورد نیاز صنایع را در استان زنجان تامین می‌کند و 52 واحد صنعتی در حوزه مس در استان زنجان فعالیت دارد که بیشتر این واحدها در شهرک صنعتی ناجی دایر بوده و زمینه اشتغال 540 نفر را فراهم کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه واحدهای ذوب از جمله مشکلات این صنایع است، یادآور شد: به دنبال تامین این مواد از شرکت مس سرچشمه کرمان هستیم. همچنین تامین بوته گرافیتی نیز از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه 9 معدن سرب و روی در استان زنجان فعال است، گفت: ذخیره این معادن در استان زنجان 11تن میلیون تن حتمی و 24 میلیون تن احتمالی است که زمینه اشتغال 667 نفر را فراهم کرده است. باید توجه داشت که عدم امکان ارز از طریق بانک‌ها به خاطر تحریم‌ها، لزوم ارائه تعهد برگشت حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به همه کشورها، از جمله مشکلات این بخش است.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از جمله مشکلات کشور، رفتار عمومی مردم است، گفت: وقتی احساس می‌کنیم چیزی در بازار کم می‌شود به دنبال تامین یک ماهه و انبار آن هستیم.
غلامحسین جمیلی با اشاره به متغیر بودن و التهاب در بازار به دلیل عدم تامین مواد اولیه در واحدهای سفارشات پرمنگنات در استان، ادامه داد: در برخی موارد سفارشات دو برابر شده و برخی واحدها پرمنگنات در انبارها برای امنیت روانی ذخیره کرده اند.
وی با اشاره به اینکه دولت برای بازده سه تا چهار ماهه مراقبت از کالای پرمنگنات را انجام دهد، بیان کرد: با این اقدام بازار این کالا به شرایط عادی باز‌می‌گردد.
در ادامه این جلسه، صاحبان معادن استان زنجان به ارائه مشکلات خود پرداختند. همچنین صاحبان معادن خواستار حضور نمایندگان این قشر در جلسات تصمیم‌گیری در حوزه معادن شدند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد