اقتصاد و صنعت

بازتاب گسترده افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی در رسانه‎های جهان

بازتاب گسترده افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی در رسانه‎های جهان
پایگاه خبری معدن نیوز- افتتاح چهار فاز جدید پارس جنوبی به شکل گسترده ای مورد توجه خبرگزاری های مهم جهان قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، چهار فاز جدید طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی روز یکشنبه در آیینی با حضور رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.
خبر این افتتاح بزرگ آنهم در اوج تلاش های آمریکا برای تحریم ملت ایران، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
خبرگزاری آسوشیتد پرس درباره افزایش تولید گاز ایران نوشت: ایران در حال حاضر بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز و 200 هزار بشکه میعانات گازی تولید می کند، رئیس جمهوری روحانی روز یکشنبه خبر از افتتاح چهار پروژه جدید با سرمایه گذاری به ارزش 5 میلیارد دلار داد که هر کدام از این پروژه ها 56 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 75 هزار بشکه میعانات گازی به تولیدات ایران اضافه خواهند کرد.
خبرگزاری رویترز نیز ضمن بازتاب خبر افتتاح چهار فاز جدید پارس جنوبی از صفحه شخصی بیژن زنگنه وزیر نفت نوشت: ایران تا مارس سال آینده (اسفند 98) تعداد فازهای مورد بهره وری را به 27 عدد می رساند.
واشنگتن پست نیز در گزارش خود با اشاره به سخنان محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در آیین افتتاح رسمی فازهای 13 ، 22 ، 23 و 24 میدان گازی پارس جنوبی نوشت: با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی میزان تولید گاز ایران از قطر پیشی خواهد گرفت.
مشکین فام در این باره خاطر نشان ساخت که راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی تولید از 280 میلیون متر مکعب در سال 92 به 360 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و به این ترتیب از میزان تولید قطر عبور کردیم، کل سرمایه‌گذاری در فازهای پارس جنوبی 77 میلیارد دلار بوده که با 10 میلیارد دلار دیگر توسعه مرحله اول به پایان می‌رسد.
نیویورک تایمز نیز با اشاره به افزایش تولید گاز ایران متعاقب افتتاح فازهای جدید نوشت: با اضافه شدن تولیدات چهار فاز جدید تولید ایران از قطر بیشتر خواهد شد، دو کشور در حال حاضر از بزرگترین تولیدگنندگان گاز در جهان هستند.
این فازها که همه مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی تجهیزات آنها 100 درصد ایرانی است، 2 میلیارد فوت مکعب گاز را از دریا به خشکی منتقل می‌کند.
وبگاه هندی بیزینس استاندارد، خبرگزاری شینهوا از چین و خبرگزاری فرانس پرس در کنار ده ها شبکه تلوزیونی و پایگاه خبری دیگر از دیگر رسانه هایی بودند که افتتاح 4 فاز جدید پارس جنوبی را به شکلی گسترده مورد توجه قرار دادند.
در آئین بهره برداری از 4 فاز جدید پارس جنوبی حجت الاسلام دکتر حسن روحانی افزود: امروز بسیار روز خوشحال کننده و مبارکی برای ملت بزرگ ایران است که ضربه های محکمی به دشمنان زدند چرا که آنان فکر می کردند با تحریم، همه طرح ها و پیشرفت های ایران متوقف می شود.
وی یادآور شد: دشمنان فکر می کردند مردم ایران را آنچنان در فشار اقتصادی قرار می دهند که عجز خود را در برابر ابرقدرت ها نشان می دهند اما این ملت بزرگ، تاریخ ساز در همه مقاطع تاریخی بویژه در این سالی که روزهای پایانی آن در حال سپری شدن است، ایستادگی و مقاومت خود را نشان دادند.
فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی برای تولید روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و تولید سالانه یک و نیم میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان طراحی و ساخته شده که ارزش محصولات تولیدی این فازها روزانه 30 میلیون دلار برآورد شده است.
با بهره‌برداری از این فازها روزانه 113 میلیون متر مکعب گاز غنی، 100 میلیون متر مکعب گاز متان، 150 هزار بشکه میعانات گازی و 800 تن گوگرد گرانول به ظرفیت تولید اضافه و همچنین سالیانه 2 میلیون و 100 هزار تن گاز مایع و 2 میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی تولید می‌شود.
تمامی این مراحل با اعتباری بیش از 11 میلیارد دلار ساخته شده ‌و ایران برای نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.
اجرای این طرح‌ها که با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد