فولاد و آهن

محوریت صادرات میدکو به سبحانی داده شد/ مشاور مدیرعامل میدکو مطرح کرد؛ تلاش بر صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال ۹۸

محوریت صادرات میدکو به سبحانی داده شد/ مشاور مدیرعامل میدکو مطرح کرد؛ تلاش بر صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال ۹۸
پایگاه خبری معدن نیوز - بهرام سبحانی، مشاور مدیرعامل میدکو محوریت صادرات را در شرکت برعهده دارد.
  بزرگنمايي:

بهرام سبحانی در این خصوص به معدن‌نیوز گفت: هلدینگ میدکو شرکت‌های متعددی دارد که یکی یکی وارد مدار تولید می‌شوند و هرکدام از این شرکت‌ها نیز باید بخشی از محصولات خود را به منظور تامین ارز صادر کنند.

سبحانی افزود: با توجه به اینکه محصولات شرکت‌های میدکو دارای جذابیت‌هایی برای بازار بین المللی است، از این رو برای اینکه هماهنگی و یکنواختی در کار اتفاق بیافتد تا شرکت‌هایی که محصولات مشابه دارند با یکدیگر رقابت نکنند تصمیم گرفته شد کل صادرات محصولات میدکو از طریق شرکت بازرگانی آفتاب درخشان که یکی از شرکت‌های تابعه میدکو است انجام شود.

مشاور مدیرعامل میدکو لوله مسی، گندله، مس کاتد، فروسیلیس، آهن اسفنجی و شمش را از جمله محصولات این شرکت دانست است که صادرات آن‌ها از کانال این شرکت انجام می‌گیرد.

وی درباره اینکه میدکو چند درصد از زنجیره فولاد برای افق چشم‌انداز 1404 نقش‌آفرینی داشته باشد، بیان کرد: ظرفیت فولادسازی میدکو 4.7 میلیون تن فولاد است که نزدیک به از 10 درصد هدف چشم‌انداز است. 1 میلیون تن فولاد بردسیر و 1.7 میلیون تن فولاد زرند و 1.5 میلیون تن نیز فولاد بوتیا جزو طرح‌های توسعه‌ای میدکو است.

سبحانی با اشاره به کاهش 25 درصدی صادرات 9 فولادساز بزرگ کشور در سال گذشته گفت: بیشتر قوانین و مقررارت و محدودیت‌های داخلی بر این موضوع اثرگذار بوده است و محدودیت‌هایی بیرونی اثر کمتری بر کاهش صادرات داشتند. در این راستا انجمن فولاد با وزارت صمت صحبت‌هایی انجام داد و تصمیمات خوبی گرفته شد.

به گفته مشاور مدیرعامل میدکو کشور در حال حاضر در شرایطی است که دولت باید صادرکننده را تشویق کنند و مانعی سر راه صادرکننده قرار ندهند تا نیاز ارزی کشور تامین شود. یکی از این محدودیت‌ها قیمت‌گذاری گمرک بود که باید بیشتر از ارزی که صادرکننده به دست می‌آورد تعهد بازگشت ارز را بر عهده می‌گرفت. این موضوع برای صادرکننده مشکل ایجاد کرده و برای کشور هم مشکل آماری به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: در این باره با گمرک و وزارتخانه رایزنی بسیاری شد تا اینکه پذیرفتند بر اساس قیمت عرفی که تولیدکننده صادر می‌کند قیمت‌گذاری انجام دهند و انجمن فولاد هم آن را صحه‌گذاری کند.

سبحانی مشکل دیگر را دستورالعملی مبنی بر ارائه بخشی از محصول در بورس دانست و عنوان کرد: بعد از آن در صورت وجود مازاد اجازه صادرات می‌دادند. این در حالی است که بر اساس بخشنامه آن‌هایی که زیر یک میلیون دلار صادرات دارند ارزشان برای خودشان است و در نتیجه این موضوع باعث می‌شد که ارز بازگردانده نشود، در نتیجه تصمیم بر این شد که فقط خود تولیدکننده اجازه صادرات داشته باشد و این موضوع به ما کمک کرد تا کمبود کاذب هم از کشور بر طرف شود.

مشاورمدیرعامل میدکو تاکید کرد: در سال 98 نباید زیر 6 میلیون تن صادرات داشته باشیم که البته ایده‌آل 10 میلیون تن است اما با توجه به مشکلات موجود تلاش بر صادرات 6 میلیون تن فولاد است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد