گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مجری طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در گفت و گو با معدن نیوز خبر داد؛

شکل‌گیری نخستین صندوق ریسک خطرپذیر در بخش معدن/ بزودی یک واحد فرآوری آهن پلاسری در سیستان با سرمایه گذاری یکی از فولادسازان به بهره برداری می رسد

شکل‌گیری نخستین صندوق ریسک خطرپذیر در بخش معدن/ بزودی یک واحد فرآوری آهن پلاسری در سیستان با سرمایه گذاری یکی از فولادسازان به بهره برداری می رسد
پایگاه خبری معدن نیوز - مجری طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز گذشته برگزار شد خبر داد: پیشنهاد تفویض بررسی و تائید مصوبات شورای هماهنگی کارگروه احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از طرف شورای‌عالی معادن به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مطرح شد که با عنایت به تبصره ۴ ماده ۱۲ قانون معادن رای قطعی و لازم الاجرای شورایعالی معادن خواهد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سیدرضا عظیمی، مجری طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در این نشست خبری عنوان کرد: تاکنون در بخش معدن صندوق‌های جسورانه خطرپذیر شکل نگرفته اما به دنبال هماهنگی تشکیل این صندوق‌ها هستیم.

عظیمی در خصوص جزییات شکل‌گیری نخستین صندوق‌ریسک خطرپذیر در این بخش به معدن‌نیوز گفت: یکی از این صندوق‌ها در حال حاضر با حمایت و هماهنگی یکی از مجموعه‌های تامین سرمایه در حال شکل‌گیری است، برای ایجاد این صندوق‌ها 3 بخش حقیقی و یا حقوقی نیاز است که باید در کنار هم قرار گیرند که بخشی از آن را صندوق حمایت می‌کند.

وی افزود: 2 مجموعه در حال حاضر اعلام آمادگی کردند و مجموعه سوم را نیز ما معرفی کردیم که در شرف نهایی‌سازی است، اگر این موضوع انجام شود طرح‌های معدنی و استارت آپ هایی که توجیه اولیه فنی و اقتصادی داشته باشند توسط این مجموعه حمایت می‌شوند یا مجموعه‌های جدیدی در جهت راه‌اندازی از طریق فرابورس تامین سرمایه‌ می‌شوند.

به گفته عظیمی بررسی‌های فنی اولیه مربوط به این معادن برای اینکه سرمایه‌گذار آسوده خاطر باشد توسط تیم مشترک فنی از زیرمجموعه صندوق انجام خواهد شد.

مجری طرح احیاء،فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بر کارگروهی در بخش معدن تاکید کرد و گفت: عدم اعتقاد به کارِ گروهی و نبود زیرساخت‌ها از عواملی است که مانع توسعه این بخش می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: اطلاعات معادن کوچک 5 استان کشور آماده شد که امسال علاوه بر پنج استان، 15 استان دیگر وارد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک می‌شوند.

عظیمی جای ایده‌های استارتاپی در بخش معدن را خالی دانست و اضافه کرد: متاسفانه تاکنون از این موضوع غافل بودیم و این در حالی است که ایده‌های استارت آپی می‌توانند نقش هماهنگی و تسهیل کننده در این بخش را ایفا کنند و ما از ایده‌های استارتاپی در معدن برای شناسایی معدنکار و سرمایه‌گذاراستقبال می‌کنیم.

مجری طرح احیاء،فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تاکید کرد: استارت آپ‌ها در زمینه شفاف‌سازی و بهینه‌سازی می‌توانند بسیار موثر باشند، در بخش معدن بررسی های ارزیابی کارشناسی محدوده های معدنی نیاز به توجه بیشتری دارند که استارتاپ‌ها می‌توانند زیرساخت خدمات کارشناسی به این بخشرا شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل بالقوه معادن کوچک و متوسط با معادن بزرگ برابری می‌کند، گفت: ما بر روی معادن غیرفعال، زیرظرفیت و دارای مزیت نسبی کار می‌کنیم. معادن کوچک ما با حمایت‌ها و توجهات اولیه شکل گرفته و به تدریج جایگاه خود را در بازار پیدا خواهند نمود.

عظیمی افزود: این حمایت می‌تواند در زمینه تقسیط و یا لحاظ نمودن استخراج واقعی برای حقوق دولتی، معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی و ... باشد که بین 1 تا 3 سال زمان نیاز دارد تا معدن در شرایط اقتصادی قرار گیرد.

مجری طرح احیاء،فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس عنوان کرد: 10 معدن آهن پلاسری در سیستان و بلوچستان در مدار فعال‌سازی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بزودی یک واحد فرآوری آهن پلاسری در سیستان و بلوچستان با سرمایه‌گذاری یکی از شرکتهای بزرگ فولادی در قالب طرح معادن کوچک به بهره‌برداری می‌رسد.

عظیمی همچنین بیان کرد: تشکل‌های معدنی می‌توانند در معرفی معادن به شکل منطقه ای در استان‌ها نقش کلیدی داشته باشند.

مجری طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان نمود: در سال گذشته 36 معدن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در قالب طرح معادن کوچک اقدام به تامین مواد اولیه واحد های صنایع معدنی میدکو‌ کرده‌اند.

به گفته وی سازندگان دستگاه‌های فرآوری می‌توانند در قالب این طرح با معادن کوچک مشارکت کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد