سرب و روی

تداوم روند صعودی بهای سرب در بازارهای جهانی/ محدودیت های عرضه در کوتاه مدت، همچنان محرک بازار است

تداوم روند صعودی بهای سرب در بازارهای جهانی/ محدودیت های عرضه در کوتاه مدت، همچنان محرک بازار است
پایگاه خبری معدن نیوز - قیمت سرب مقاومت ۲۰ روزه را شکسته و دیروز موفق به عبور از مقاومت ۴۰ روزه شد و به سمت میانگین متحرک ۱۰۰ روزه یعنی ۱۹۸۰ دلار در حال حرکت است!
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کامودیتی، یکی از علل تحریک بازار، کاهش موجودی انبارهای LME لندن بود. موجودی انبارهای بورس فلزات لندن 67300 تن بوده که نسبت به 79425 تن نوروز 98 کاهش داشته است. با این وجود میزان محموله هایی که فاقد مجوز فروش است، تنها 3.5 درصد بوده و پایین است.
همچنین در شانگهای، موجودی 29491 تن می باشد که افت هفتگی 1191 تن داشته و سختگیری زیست محیطی، مانع رشد تولید واحدهای ذوب سرب چین است.
واردات کنسانتره سرب چین در سال جاری رشد 33 درصد دارد و تعرفه 25 درصدی اعمالی بروی کنسانتره وارداتی از آمریکا بدلیل جنگ تجاری محرک قیمتها و محدودیت عرضه است.
رشد قیمت اخیر مرتبط با اعلام فورس ماژور شرکت نیراستار بلژیک (بازیگر جهانی) در اسملتر پورت پیره استرالیا است که این داستان همزمان با تظاهرات معدن Peñasquito مکزیک شده و مانع عرضه کافی به بازار است.
موضوع فوق، گزارش گروه مطالعات سرب و روی ILZSG در مازاد عرضه 71 هزار تنی سال 2019 را زیر سوال برده است البته طبق همین گزارش، بازار فعلا در سه ماه اول 2019 کسری عرضه 7000 تنی دارد.
تقاضای کنسانتره چین فعلا بالاست به گونه ای که شاخص TC از 15 دلار ماه آوریل به 5 دلار در ماه قبل کاهش یافته و محرک قیمتها است.
در هند پرمیوم سرب صعودی است و در محدوده 90 تا 140 دلار است که بالاترین سطح از 2017 می باشد و نشان می دهد که مشتریان به دنبال ذخیره سازی سرب با هدف فاصله گیری از رشد قیمت آتی هستند.
از سوی دیگر بازار جهانی خودرو 6.6 درصد افت سالانه دارد که البته چین به دنبال تحریک تقاضا است و بر روی خودروهای برقی متمرکز شده است (NDRC) که می تواند تقاضای سرب جهانی مورد استفاده در باتری خودرو را محدود کرده و به سمت سایر مواد نظیر لیتیم هدایت کند.
می توان چنین نتیجه گیری کرد که قیمت های سرب صعودی است و محدودیت های عرضه در کوتاه مدت، همچنان محرک بازار است لکن در میان مدت و بلندمدت، چالش های رشد بازار سرب می تواند بر قیمت ها اثر گذار باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد