معدن

استراتژی های ۹ گانه ایمیدرو به منظور همراستا سازی با اهداف اقتصاد مقاومتی

استراتژی های ۹ گانه ایمیدرو به منظور همراستا سازی با اهداف اقتصاد مقاومتی
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: ارتقای بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی جزو استراتژی های ۹ گانه ایمیدرو است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، غلامرضا ملاطاهری صبح امروز در ششمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو در دولت تدبیر و امید، به روز رسانی استراتژی های خود به منظور هم راستا سازی با اهداف اقتصاد مقاومتی را انجام داد و 9 استراتژی را تدوین و اجرایی کرد که ارتقای بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی از جمله این استراتژی هاست.

وی افزود: اگر در شرایط فعلی کشور، به بخش بهره وری بخش معدن توجه کنیم، گامی موثر در رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه سازمان‎های توسعه‌ای در دنیا براساس دسته‌بندی‌های صورت گرفته دارای 11 وظیفه عمده و تخصصی هستند، گفت: این وظایف شامل توسعه تکنولوژی ها و زیرساخت ها، کمک به قانونگذاری و سیاستگذاری، تبادل تجارب و توسعه بازار است.

وی افزود: توسعه تحقیق و مطالعات، کمک های غیرمالی، بهره وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه گذاری، نوسازی صنایع، مشارکت با بخش خصوصی و کمک های مالی، از دیگر وظایف سازمان های توسعه ای در دنیا است.

ملاطاهری تصریح کرد: ایمیدرو متولی اجرای بخش زیادی از وظایف عمومی سازمان‌های توسعه‌ای در کشور مشتمل بر توسعه تکنولوژی ها و زیرساخت ها، کمک به قانونگذاری و سیاستگذاری، توسعه تحقیق و مطالعات، بهره وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه گذاری، مشارکت با بخش خصوصی و کمک های مالی است.

وی ادامه داد: توسعه و نوسازی با تعریف و اجرای طرح های توسعه مناطق محروم، فناوری نوین و توسعه ذخایر معدنی و توانمندسازی با حمایت از پژوهش های کاربردی و توسعه فناوری محقق می شود و اگر توانمند سازی نباشد، توسعه صورت نمی گیرد. رقابت‌پذیری نیز بسیار متاثر از بهره وری است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به ماده 3 سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی، بیان داشت: براساس این ماده، محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور انجام می شود.

ملاطاهری با بیان اینکه «گروه صنایع و معادن» سهم 21 درصدی در ایجاد ارزش افزوده اقتصاد کشور دارد، گفت: سهم گروه خدمات در ایجاد ارزش افزوده 56.5 درصد، گروه نفت 11.9 درصد و گروه کشاورزی 9.9 درصد است.
وی ادامه داد: رتبه دوم جایگاه صنعت و معدن حاکی از این است که بر مبنای بهره وری می توان سرمایه گذاری کنیم.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه براساس ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه در رشد اقتصادی 8 درصدی کشور حداقل 2.8 درصد باید از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید حاصل شود، اظهار داشت: طبق هدف گذاری برنامه ششم در بخش معدن، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده باید 8.8 درصد و متوسط رشد سالانه اشتغال 4.6 درصد باشد.

وی ادامه داد: همچنین براساس برنامه ششم توسعه، متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن باید 26.1 درصد و متوسط رشد بهره وری کل عوامل تولید در بخش معدن 2.4 باشد.

ملاطاهری با اشاره به گزارش 2018 مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت پذیری گفت: از جمله شاخص های مورد ارزیابی در این گزارش، نهادها، پایداری اقتصاد کلان و بازار کلان است که رتبه ایران در این موارد بالای 100 است.

وی ادامه داد: این شاخص ها متاثر از بهره وری است و نشان می دهد ما در این زمینه (ارتقای بهره وری) نیاز به برنامه منسجم داریم.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه جایزه بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی براساس مصوبه 30 اردیبهشت 91 هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و سایر دستگاه‌های زیربط شکل گرفت، گفت: این جایزه به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، طرح‌ریزی و اجرایی شد.

وی ادامه داد: این جایزه بعد از ثبت نام در فرآیند اعتبار سنجی سازمان ملی بهره‌وری و برگزاری جلسات با اعضای کمیته ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری در سال 94 موفق به دریافت تاییدیه مشروط شد و با انجام اقدامات اصلاحی و بازبینی مدل بهره وری و همه مستندات مدل در تاریخ 26 تیر95 تاییدیه قطعی جایزه را از سازمان ملی بهره‌وری ایران دریافت کرد.

ملاطاهری به اهداف اجرای فرآیند ارزیابی براساس مدل بهره‌وری اشاره کرد و گفت: از جمله این اهداف، تشویق بنگاه‌ها برای انجام عملیات خودارزیابی و شناسایی نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود و ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربه‌های موفق بنگاه‌ها در زمینه ارتقای بهره‌وری بود.

وی افزود: از دیگر اهداف، ایجاد فضای رقابتی به منظور ارتقای بهره‌وری و معرفی بنگاه‌های موفق و نیز شناسایی و برجسته کردن موفقیت‌های شرکت با استفاده از امکانات رسانه‌ای و ترویجی و مراسم جایزه بود.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: مزایای حضور در فرایند ارزیابی جایزه بهره وری شامل برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت رایگان برای نمایندگان شرکت‌ها، بهره مندی از خدمات ارزیابی ارزیابان مجرب به‌صورت رایگان و ارائه مشاوره رایگان به شرکت‌ها برای تعریف پروژه‌های بهبود متناسب با نتایج ارزیابی در قالب جلسات رودررو بعد از ارزیابی است.

وی ادامه داد: در ششمین جایزه بهره وری، 33 شرکت ارزیابی شدند و 448 نفر ساعت آموزش برگزار شد. تعداد ارزیابان جایزه 127 نفر بود و 73 پروژه بهبود دریافت شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد