اخبار استان ها

۲۱ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت خراسان جنوبی سرمایه گذاری شد

۲۱ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت خراسان جنوبی سرمایه گذاری شد
پایگاه خبری معدن نیوز- بیرجند- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از سرمایه گذاری ۲۱ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریالی در بخش صنعت استان خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، داوود شهرکی اظهار داشت: در حال حاضر 541 واحد صنعتی در خراسان جنوبی فعال بوده که از این تعداد 12 واحد صنعتی بزرگ، 16 واحد متوسط و 513 واحد نیز واحدهای کوچک هستند.

وی حجم سرمایه گذاری انجام شده در این بخش را بالغ بر 21 هزار و 243 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان بالغ بر 0.7 درصد حجم سرمایه گذاری بخش صنعت کشور را شامل می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: تایر، سیمان، کاشی و سرامیک، مواد شوینده، چینی بهداشتی، کنسانتره مس و زغال سنگ، خوراک دام و طیور و بلوک های سبک گازی از جمله مهمترین محصولات تولیدی استان محسوب می شود.

شهرکی همچنین از اشتغال 12 هزار نفر در بخش صنعت استان خبر داد و افزود: این رقم نیز بالغ بر 0.5 درصد اشتغال بخش صنعت کشور را نشان می دهد.

وی با اشاره به رتبه دوم خراسان جنوبی در تولید کاشی و سرامیک، عنوان داشت: در حال حاضر سالانه بالغ بر 21 میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک در استان تولید می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین خراسان جنوبی با تولید سالانه 24 هزار تن لاستیک رتبه چهارم کشور در این تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

شهرکی به ظرفیت های استان در توسعه فعالیت های صنعتی و تجاری اشاره کرد و گفت: همسایگی با کشور افغانستان و قرارگرفتن استان در محور توسعه شرق، محور شرق به غرب، مسیر بزرگراه آسیایی، مسیر مواصلاتی استان های جنوبی به استان خراسان رضوی، کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه یکی از مهمترین ظرفیت های استان بوده که باید از آن استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به گستردگی استان و شرایط منعطف برای توسعه فعالیت های صنعتی و معدن، بیان داشت: وجود دو گمرک رسمی زمینی، یک گمرک در مرز مجاز هوایی فرودگاه بین‌المللی بیرجند و وجود چهار بازارچه مرزی با زیرساخت مناسب در مرز با افغانستان سبب هزینه های پایین حمل از استان به بازار افغانستان نسبت به سایر استان ها شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین ویژگی های زمین شناسی و متالوژنی مناسب استان و وجود ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی نظیر مس، سرب و روی، طلا و آهن، منگنز، کروم، پتاس، زغالسنگ، سنگ های تزئینی، خاک های صنعتی و مواد نسوز را از دیگر نقاط قوت استان عنوان کرد.

به گفته شهرکی در حال حاضر 9 شهرک و 12 ناحیه صنعتی در استان فعال بوده که وجود این نواحی در کنار فعالیت منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی فراهم کرده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد