معدن

حفظ بازار‌های صادراتی بخش معدن با وجود تحریم‌ها

حفظ بازار‌های صادراتی بخش معدن با وجود تحریم‌ها
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس هیئت عامل ایمیدرو: بخش معدن توانست با وجود همه تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی، تولید و بازار‌های صادراتی خود را حفظ کند
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، خداداد غریب پور پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت دهم تیرماه روز ملی صنعت و معدن خبر از برنامه ایجاد صندوق جسورانه حوزه اکتشاف داد و افزود: نمی‌توان گفت: تحریم‌ها در جذب سرمایه گذاری برای اجرای طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی بی تأثیر بوده، اما در صنایع فولادی تمرکز ما بر بومی سازی دانش است که در اولویت قرار گرفته و تاکنون به موفقیت‌های قابل قبولی نیز دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه ایمیدرو در سال جاری 300 هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی جدید در برنامه دارد گفت: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توانست به موفقیت‌هایی در بخش اکتشافات عمیق دست یابد و همچنین پیمانکاران حفاری نیز توانستند ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کنند.

معاون وزیر صنعت افزود: وابستگی کمتر صنایع معدنی به خارج از کشور به دلیل پیچیدگی‌های صنعتی کمتر، سبب شد تحریم‌ها تأثیر کمتری در این بخش داشته باشد.

غریب پور ادامه داد: در این زمینه سرمایه گذاری‌هایی که از قبل ایجاد شده بود، اکنون به شیوه‌های مختلف در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: بخش معدن و صنایع معدنی طی سال گذشته توانست از خام فروشی فاصله بگیرد و امروز عمده تمرکز و اولویت ایمیدرو بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا است.

به گفته این مقام مسئول، بیش از 20 درصد صادرات غیرنفتی کشور را محصولات معدنی تشکیل می‌دهد که رقمی در حدود 10 میلیارد دلار است.

وی گفت: عمده تمرکز ایمیدرو این است که ارز مورد نیاز بخش صنعت را از محل صنعت تأمین کند که شامل تجهیزات و پروژه‌های جدید می‌شود.

غریب پور افزود: بانک مرکزی در این ارتباط همراهی داشته و توانستیم همه تعهدات ارزی را با کمک این بانک و گمرک اجرایی کنیم.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: اکنون ماهانه بین 200 تا 360 میلیون دلار ارزش صادرات تولیدات فولادی است.

وی ادامه داد: امروز در زمینه شناسایی ذخایر و پتانسیل‌های معدنی کشور نیز ایمیدرو بر بحث اکتشافات تمرکز دارد و با اکتشافات جدید ذخایر جدید معدنی را شناسایی کرده است و متناسب با آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

غریب پور گفت: برنامه شکل گیری صندوق جسورانه برای مباحث اکتشافات معدنی تدوین شده و در حال آماده سازی برای عرضه در بورس است و با آماده شدن این صندوق، سهامداران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش معدن مشارکت کنند.

معاون وزیر صنعت گفت: بخش معدن و صنایع معدنی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است که می‌تواند زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم را با استفاده از این صندوق هرچه بیشتر فراهم کرد.

وی تاکید کرد: جذابیت بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه گذاری پایین نیست و شاید تاکنون به طور قابل قبولی معرفی نشده است.

غریب پور گفت: این بخش جذابیت بالایی در بازار سرمایه دارد و این مهم با توجه به سود‌هایی که صنایع معدنی توزیع می‌کنند و ارزش افزوده بالایی که دارند، مشخص است.

رئیس اتاق ایران گفت: ارایه راهبردی کامل و جامع برای بخش صنعت ضرورت دارد و بخش خصوصی تدوین استراتژی صنعتی کشور را می‌تواند عهده دار شود.

غلامحسین شافعی در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران با بیان این مطلب، افزود: تعهد به اجرای قوانین تصویب شده مجلس، باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از قوانین، آماده کردن محیط کسب و کار است، قید و بند‌ها باید برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار باید به صورت کامل اجرا شود.

شافعی بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن بهای مواد اولیه را یکی از مهمترین مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی دانست و تصریح کرد: بانک‌ها به دلیل ریسک بالا، تمایلی به اعطای وام به واحد‌های تولیدی ندارند.

وی ادامه داد: سهم 31.6 درصدی واحد‌های تولیدی از تسهیلات بانک‌ها در سال 1390 هم اکنون به 27 درصد رسیده است که این سهم باید ارتقا و بهبود یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بازنگری در مسیر بخش صنعت و ارایه یک استراتژی صنعتی کامل و جامع باید مدنظر قرار بگیرد.

شافعی تصریح کرد: بخش خصوصی تدوین استراتژی صنعتی کشور را می‌تواند عهده دار شود.

وی گفت: سیستم انگیزشی و پاداش دهی باید به سمت تولید سوق داده شود، باید نقطه آغاز جدیدی را برای این مسیر ارایه دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سفارتخانه‌های ما در حوزه اقتصادی و تجاری باید فعال شوند و فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به سمت پنجره واحدی برود.

عزیز اکبریان با تاکید بر این موضوعات افزود: با حضور رضا رحمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، صفا و صمیمیت و همدلی و هماهنگی فعالان صنعت و معدن با وزارتخانه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: عزممان بر این است که در این جنگ اقتصادی کمربندهایمان را محکم ببندیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولیدکنندگانمان با وجود مشکلات زیاد، اما مردانه پای کار ایستاده اند.

اکبریان اضافه کرد: باید قبول کنیم که در یک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و دشمن برای رسیدن به هدف خود برنامه دارد.

وی گفت: هدف دشمن از جنگ اقتصادی به وجود آمده، افزایش بیکاری و نارضایتی عمومی است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از اهداف دشمن، کاهش مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی و افزایش هزینه‌های تولید است، 65 درصد هزینه‌های تولید در بنگاه‌ها افزایش یافته است.

اکبریان تصریح کرد: دشمن می‌خواهد ریسک سرمایه گذاری را در کشور کاهش دهد.

وی گفت: افزایش قیمت ها، کاهش صادرات و کمبود مواد اساسی و مورد نیاز مردم دیگر اهداف دشمن در این جنگ اقتصادی است.

این نماینده مجلس افزود: با وضعیت کنونی افزایش نقدینگی به سمت صنعت نخواهد رفت، سهم صنعت از تسهیلات بانکی 27 درصد است.

اکبریان اضافه کرد: در ده سال اخیر حداکثر رشد اقتصادی 2.2 درصد و رشد نقدینگی 26 درصد بوده است که باید برای ورود این نقدینگی به حوزه صنعت و تولید کار شود.

وی تصریح کرد: سهم تولید از تسهیلات باید ارتقا یابد، قوانین مخل تولید باید بازنگری شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تشریفات گمرکی برای حمایت از تولید کاهش یابد، فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به سمت پنجره واحدی برود.

اکبریان با بیان اینکه به بنگاه‌های تولیدی تنفس مالیاتی بدهیم، گفت: در حوزه جلوگیری از واردات کالا‌های دارای امکان ساخت داخل خوب کار شده است.

وی تصریح کرد: سفارتخانه‌های ما در حوزه اقتصادی و تجاری باید فعال شوند و تیم اقتصادی دولت فعالیت جزیره‌ای نکند و یک برنامه پنج ساله ارایه شود.

در همایش روز صنعت و معدن، پیشکسوت معدنی، بانو و جوان صنعتگر و 28 فعال برگزیده مورد تجلیل قرار گرفتند.

در چارچوب مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، از محمدرضا بهرامن (رئیس خانه معدن ایران) به عنوان پیشکسوت معدنی برتر، سهیلا سلحشور کردستانی (مدیرعامل شرکت کیتوتک) به عنوان بانوی صنعتگر و سید احسان مصطفوی نژاد مدیر عامل شرکت زعفران مصطفوی مهر ایرانیان تجلیل به عمل آمد.

در این بخش همچنین 28 تولیدکننده و صنعتگر و معدنکار برگزیده که بهترین عملکرد را از لحاظ شاخص‌های ارزیابی در سال 1397 داشته اند، مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند.

این 28 برگزیده، از استان‌های مختلف سراسر کشور بوده اند.

مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با حضور مسئولان کشوری و لشکری و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

همایش روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در این همایش که با حضور رئیس مجلس و وزیر صنعت و دیگر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی برگزار شده، قرار است 60 نفر از برگزیدگان مورد قدردانی قرار گیرند.

بر اساس این گزارش شش نفر شامل دو پیشکسوت صنعت، یک پیشکسوت معدن، یک پیشکسوت فناوری اطلاعات، یک بانوی کارآفرین و یک جوان کارآفرین تقدیر می‌شوند.

همچنین 54 نفر از برگزیدگان نیز در 15 رشته فعالیت برق الکترونیک، لوازم خانگی، صنایع غذایی، خودرو، ماشین ساز، نساجی، صنایع معدنی، اکتشاف معدنی، بهره برداران معدنی، شهرک‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی خواهند بود.

مالیات بر ارزش افزوده، تامین مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش و تعدد و تورم قوانین و مقررات مهمترین چالش‌های پیش روی تولید و فعالان اقتصادی است. ضمن اینکه کمبود سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، ضعف در مدیریت بنگاهی و به روز نبودن ماشین‌آلات و فناوری‌های تولید نیز از انتقادات وارده به فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد