اخبار استان ها

مدیرعامل شرکت طلایه‌داران معدن کردستان تاکید کرد؛

انتقال تکنولوژی ضرورتی انکارناپذیر در توسعه معادن استان کردستان/ ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه طلا عامل اشتغال پایدار منطقه

انتقال تکنولوژی ضرورتی انکارناپذیر در توسعه معادن استان کردستان/ ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه طلا عامل اشتغال پایدار منطقه
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت طلایه‌داران معدن کردستان گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر کارهای اکتشافی و تحقیقاتی خوبی در حوزه معادن استان انجام شده است مطمئنا در سال‌های آینده معادن بیشتری در کردستان به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و آینده روشنی در انتظار معادن استان است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، استان کردستان علاوه بر داشتن منابع طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، در زمینه معادن نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و ذخایر معدنی منحصر به فردی را در دل خود جای داده است که می‌توان به سنگ‌های تزئینی مانند مرمریت، مرمریت قرمز، گرانیت و تراورتن و عناصر فلزی مانند سنگ‌آهن، منگنز آنتیموان، مس، طلا و باریت اشاره کرد.

در حالی که وجود این معادن در هر کجا می‌توانست ثروت بسیاری را برای مردم آن منطقه به ارمغان بیاورد، اما در کردستان خلاف این امر انجام شده، به طوری که بی‌توجهی به ارتقای صنعت، به روز نشدن تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش، غفلت از فرآوری معادن و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده که رونق صنعت و معدن در این استان با مشکلات زیادی روبه‌رو شود.

معادن کردستان یکی از پتانسیل‌های مناسب و بالقوه برای نقش بازی‌کردن در توسعه و رشد استان به شمار می‌آید و در طول سالیان متمادی، مدام بر ظرفیت معادن استان کردستان تاکید شده است، بارها مقامات استانی و حتی مسئولین در سطح ملی بر ضرورت استفاده از معادن استان در جهت رونق اقتصادی تاکید کرده‌اند اما نبود برنامه کلان توسعه‌ای برای استفاده از این ظرفیت مهم باعث شده، کردستان سهم چندانی از این منابع خدادادی نصیبش نشود.

به منظور بررسی مشکلات حوزه معدن استان با ادریس اسدی مدیرعامل شرکت طلایه‌داران معدن کردستان گفت‌وگویی انجام شده است که در زیر می‌خوانید.

استان کردستان چه وضعیتی از نظر ظرفیت معادن در کشور دارد؟

باید پذیرفت که ظرفیت معادن در استان بالا است و اگر اصولی و علمی از این ظرفیت استفاده شود قطعا به رشد اقتصادی استان کمک خواهد شد.

اگر به ظرفیت‌ معادن استان کردستان توجه کنیم متوجه می‌شویم که یکی از استان‌هایی که بیشترین پروانه بهره‌برداری و اکتشافی را در حوزه معادن دارد استان کردستان است.

طبق آماری که سال‌های گذشته اعلام شده است ذخایر معادن استان بیشتر از 600 میلیون تن تخمین زده شده است و درصدی از اشتغال استان به حوزه معادن اختصاص یافته است.

در بخش معدن استان چه مشکلاتی وجود دارد؟

مشکلات حوزه معدن نه تنها در استان بلکه در کل کشور متاثر از شرایط امروز کشور است و بهره‌برداران معادن نیازمند کمک‌ها و حمایت‌های دولتی می باشند البته نه صرفا امتیازات مالی بلکه آموزش اصلی‌ترین نیاز این حوزه است.

عدم فرآوری محصولات معدنی رویه نادرست معادن استان

عدم فرآوری محصولات معدنی یکی از رویه‌های نادرست در بحث معادن کردستان است که سال‌های سال است در این منطقه باب شده است در واقع بیشتر معادن استان مواد استخراجی خود را به صورت فراوری نشده و با حداقل قیمت از استان خارج می‌کنند و همین موضوع هم موجب انتقال ارزش‌افزوده این صنعت به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور شده است و هم فرصت اشتغال‌زایی که جامعه نیاز مبرمی به آن دارد، از بین می‌رود این درحالی است که تنوع موجود در معادن کردستان این قابلیت را می‌دهد که در کنار هر معدن، صنایع فرآوری متناسب با آن ایجاد شود و با توجه ویژه به فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی باعث افزایش اشتغال و ارزش‌افزوده برای استان شد.

موضوع صادرات و بازاریابی نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است، بی‌برنامگی در مجموعه مدیریت برای کمک به برقراری ارتباط با بازارهای هدف باعث شده است که بازار را از دست بدهیم درحالیکه برگزاری دوره‌های بازاریابی و آشنایی و ارتباط معدن‌داران با بازارهای هدف می‌تواند این مشکل را حل کند.

عدم برپایی نمایشگاه‌های تخصصی معدن در استان

هرچند استان کردستان توانمندی و ظرفیت بالایی در حوزه معادن دارد اما متاسفانه تا امروز نمایشگاه تخصصی خاصی بصورت پایدار در حوزه معدن در استان برگزار نشده است و همچنین شهرستان قروه را که به شهر معدنی استان می‌شناسیم اما تا امروز نمایشگاه دائمی معدن در آن راه اندازی نشده است که معروف محصولات معدنی این شهرستان باشد.

با توجه به اینکه یکی از معادن مهم در استان معدن طلای داشکسن قروه است به نظر شما این معدن چه نقشی در توسعه استان ایفا کرده است؟

این معدن که بیش از نیمی از طلای کشور را با تولید سالانه بیش از سه تن تامین می‌کند، توسط یک شرکت خارجی در حال بهره‌برداری است اما یکسری مشکلات در آن وجود دارد.

این معدن طلا که ظرفیت نیروی انسانی خوبی دارد چند صد نفر بصورت نیروی کار در آن فعالیت می‌کنند که اکثرا هم بومی استان هستند اما متاسفانه اکثر پست‌های مدیریتی آن و حتی پیمانکاران این معدن غیربومی هستند.

حتی در این معدن در حوزه ماشین‌آلات از ظرفیت داخل استان استفاده نشده است و با شرکت‌های غیربومی قرارداد بسته شده است بطوریکه ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی معدنی را از سایر استان‌ها آورده‌اند درحالیکه به راحتی می‌شد از ظرفیت استان کردستان استفاده کرد.

بحث دوم در مورد این معدن به نبود صنایع پایین دستی برمی‌گردد مطمئنا با ایجاد واحدهای پایین دستی صنایع معدنی، اشتغال پایدار در منطقه رونق خواهد گرفت این درحالی است که با وجود منابع غنی طلا در استان باید در این سا‌ل‌ها شاهد راه‌اندازی حداقل یک کارخانه پیشرفته فرآوری می‌بودیم که متاسفانه ایجاد نشده است.

بحث مهم دیگر در مورد این معدن، عدم انتقال تکنولوژی است یعنی درست است که بهره‌برداری از این معدن به شرکت‌های ‌خارجی واگذار شده است اما مطمئنا این شرکت‌ها بعد از چندین سال کارشان در اینجا به اتمام می‌رسد.

در بحث طلا و دیگر معادن فلزی مانند آهن چندین سال است که اکتشافات خوبی در استان انجام شده است و مطمئنا در آینده معادن بیشتری به مرحله بهره‌برداری می‌رسد پس انتقال این فناوری یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر است.

به نظر شما راهکارهای برون‌رفت از مشکلات موجود چیست؟

توسعه معادن در منطقه‌ای مثل استان کردستان یکی از راهکارهای مهم ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است در این ارتباط باید کارگروهی تخصصی در حوزه معدن با حضور بهره‌‌برداران، مهندسان و مسئولان سازمان صمت در استان تشکیل شود که با برگزاری جلسات مستمر تخصصی در پی رفع موانع حوزه معدن استان برایند.

با توجه به اینکه استان کردستان در حوزه معادن پتانسیل مناسبی دارد لازم است تیم‌های تخصصی به کشورهای پیشرو در حوزه معدن اعزام کنیم که آموزش ببیند و الگوبرداری کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد