فولاد و آهن

استفاده از پساب ها در بخش کک سازی ذوب آهن

استفاده از پساب ها در بخش کک سازی ذوب آهن
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: امروز بخشی از پساب ها در قسمت کک سازی استفاده می‌شود و برنامه داریم برای سرباره های بخش فولادسازی با استفاده از روش های استحصال مواد ارزشمند را از آن جدا سازی کنیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه تمام آزمون های تایید کیفیت روی ریل های تولید شرکت ذوب آهن انجام می شود و آن را با موفقیت پشت سر گذ‌اشته اند، گفت: هر یک از انواع ریل بر اساس ویژگی خط راه آهن دارای قابلیت های خاص خود هستند که متناسب با میزان سرعت و بار محوری ریل طراحی می شوند، برای نمونه ریل «اس 49» بیشتر برای مسیرهای فرعی استفاده می شود و واحد وزن آن 49 کیلوگرم در هر متر است.
وی با نگاهی به تفاوت ویژگی ریل ها و کاربرد استفاده از آن ها در خطوط حمل و نقلی، اظهار کرد: ریل «60 یی1» به ازای هر متر 60 کیلو گروم وزن دارد و در خطوط اصلی راه آهن استفاده می شوند، از این رو می توان گفت انواع ریل که از سوی شرکت راه آهن برای خطوط مختلف طراحی می شود در شرکت ذوب آهن قابل تولید است و قطارها می توانند تا سرعت 350 کیلومتر روی آن به حرکت دربیایند.
مرتضی شیرین پرور با بیان اینکه گرید تمام فولادهای مورد استفاده در ریل ها آر 260 است، افزود: این گریدها براساس استاندارد «یی ان 13674» تولید می شود. براساس ظرفیت تولیدی ایجاد شده اگر سفارش ریل وجود داشته باشد آماده تحویل سالانه 400 هزار تن ریل در سال داریم.
او با بیان اینکه در حال حاضر توان صادرات به کشورهای همسایه نیز داریم، اظهار کرد: در حال حاضر نتیجه آزمون های نشان می دهد که ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان با حداقل استانداردها فاصله بسیار زیادی دارد.
شیرین پرور با بیان اینکه براساس استراتژی های شرکت ذوب آهن تمام نیازهای بومی سازی را در دستور کار قرار داده ایم، گفت: با توجه به شرایطی که تحریم ها ایجاد کرده به دنبال استفاده از توانمندی دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان برای بومی سازی هستیم، البته در حال حاضر همکاری های نیز با این بخش ها در حال انجام است، اما به طور قطع در شرایط کنونی از شرایط تحریم به عنوان فرصتی برای تقویت رویکرد بومی سازی استفاده می‌کنیم.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه امروز نیز در زمینه های مختلف تحقیقاتی از شرکت های دانش بنیان استفاده می کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر از این شرکت های دانش بنیان در بخش پژوهشی برای چگونگی استفاده از پسماندها در کارخانه استفاده کنیم، چراکه به دنبال استحصال پسماندها هستیم مسیری که همسو با صنعت پایدار فولاد است.
او با نگاهی به اقداماتی که در حال حاضر در زمینه استفاده از پسماندها در شرکت ذوب‌آهن اصفهان انجام می‌شود، تصریح کرد: امروز بخشی از پساب ها در قسمت کک سازی استفاده می شود و برنامه داریم برای سرباره های بخش فولادسازی با استفاده از روش های استحصال مواد ارزشمند را از آن جداسازی کنیم.
او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بخش پژوهش در شرکت ذوب آهن استفاده از پسماندها است، تصریح کرد: استفاده از این پسماندها علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی محیطی موثر هستند، می تواند به استحصال مواد ارزشمند ختم شود.
در حال حاضر این شرکت قصد دارد با سیستم تصفیه پساب و بازچرخانی آب، نیاز خود را تامین می کند، به طوری که برداشت آب از زاینده رود را طبق برنامه ریزی ها که هم اکنون در حال انجام است کاهش دهد و از سال 1400 برداشت از آب این رودخانه را به کمترین مقدار ممکن برساند.
این کارخانه امروز با استفاده از روش کوره بلند علاوه بر اینکه در زمینه تولید انواع فولاد و کک مشغول به فعالیت است صادرات قابل توجهی به کشورهای همسایه نیز دارد و پیش بینی می‌شود با ورود این شرکت به تولید انواع محصولات ریلی ضمن اینکه به تامین نیاز داخل کمک کند، در سال های آینده با توجه به نیاز کشورهای همسایه در مسیر صادرات نیز قدم بردارد. این مسئله از آن جهت دارای اهمیت است که پیش از این نیاز ریلی کشور از طریق کشورهای همسایه همچون هند تامین می شد و ایران در قبال صادرات محصولات با ارزش افزوده پایین ریل دریافت می کرد. بنابراین توسعه صنایع پایین دستی فولادی نه تنها گامی در جهت توسعه صنعت و اشتغال‌زایی است، به خودکفایی صنعت نیز کمک می کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد