اقتصاد و صنعت

تنوع بخشی به سبد صادرات غیر نفتی

تنوع بخشی به سبد صادرات غیر نفتی
پایگاه خبری معدن نیوز- تفاهم نامه تنوع بخشی به ترکیب سبد صادرات غیرنفتی میان سازمان توسعه تجارت و سازمان امور سینمایی امضا شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، موضوع این تفاهم نامه که به امضاء محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت و حسین انتظامی رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری رسید، همکاری مشترک به منظور تجاری سازی محصولات سمعی و بصری تولید داخل، گسترش ارتباطات و عرضه محصولات فرهنگی و تجاری خدمات و آثار سینمایی و تصویری ایران در بازار‌های صادراتی، همچنین تشویق به حمایت از اینگونه صادرات در قالب بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی است.

براساس این تفاهم نامه، سازمان توسعه تجارت در تقویت نشان تجاری ایران با کمک محصولات فرهنگی و تصویری شرکت‌های ایرانی، توانمند سازی شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات تصویری و سینمایی و کمک به ایجاد بازار بین المللی فیلم در داخل کشور و یا حضور در بازار‌های بین المللی آثار سینمایی و تصویری، کمک خواهد کرد.

همچنین سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری نیز در صدور مجوز و حمایت از موسسات عرضه بین المللی فیلم، حمایت از عرضه خدمات محصولات سینمایی و تصویری در دیگر کشور، حمایت از برگزاری نمایشگاه ابزار و تجهیزات سینمایی ساخت ایران و مشارکت و همکاری در تشکیل اتاق فکر صادرات صنایع خلاق در سازمان توسعه تجارت همکاری خواهد کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: پیش بینی ما این است که در 10 سال آینده بتوانیم در بخش صنایع خلاق و صادرات آن، ارزآوری و تولید ثروت کنیم.

محمد رضا مودودی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه سازمان توسعه تجارت با سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در جمع خبرنگاران افزود: تا 15 سال پیش، صادرات غیر نفتی ما کمتر از 3 میلیارد دلار بود اما این میزان امروز به بیش از 50 میلیارد دلار افزایش یافته است که پیش بینی می کنیم در بخش هنری و فرهنگی ظرفیت های لازم وجود دارد تا بتوانیم این زمان را به نصف کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: برای نیل به این هدف، همه نهادها و دستگاه های مربوط باید کمک کنند، ما هم توسط رایزنان بازرگانی کمک می کنیم تا برای فیلم های تولیدی، بازار پیدا کنیم ضمن اینکه می توانیم برای فیلم های ایرانی نیز سرمایه گذار جذب کنیم؛ بنابراین با این تفاهم نامه از ظرفیت همه بخش های مان در خارج از کشور استفاده می کنیم تا محصولات بین المللی تجاری تولید کنیم.

مودودی گفت: فکر می کنم صنایع خلاق این ظرفیت را دارد که هم بتواند نماینده فرهنگ کشور باشد و هم بتواند درآمدهای ارزی و اقتصاد صادراتی کشور را توسعه دهد.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان آثار هنری که برنامه های صنایع خلاق خود را اعم از هنری یا فرهنگی در خارج از کشور برگزار می کنند ممکن است مشمول مالیات شوند اما اگر در راستای صادرات فعالیت کنند قطعا از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرکنندگان آثار فرهنگی و هنری می توانند از مشوق های صادراتی نیز استفاده کنند گفت: اگر چه مشوق های صادراتی تاکنون به صادرات اقلام کالایی و خدمات فنی و مهندسی محدود می شد اما امروز می تواند به صادرات آثار فرهنگی و هنری نیز تعلق گیرد بنابراین برای حضور بیشتر در بازارهای بین المللی، بخشی از مشوق های صادراتی را به صادرات آثار فرهنگی و هنری اختصاص خواهیم داد.

مودودی ادامه داد: امیدواریم با تفاهم نامه ای که امروز میان سازمان توسعه تجارت و سازمان امور سینمایی امضاء شد بتوانیم همگرایی را میان دو سازمان برقرار کنیم و بتوانیم نشان تجاری ایران را در عرصه بین المللی به یک اقتصاد پویا پیوند بزنیم تا هم باعث کیفیت بهتر محصولات ایرانی و رقابت پذیری آن شود و هم در عین حال بتواند درآمدهای ارزی کشور را ارتقاء دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد