آلومینیوم و مس

احتمال مصادره پروژه عظیم مس و طلای Oyu Tolgoi توسط دولت مغولستان/ ضرر چند میلیارد دلاری در کمین ریوتینتو

احتمال مصادره پروژه عظیم مس و طلای  Oyu Tolgoi توسط دولت مغولستان/ ضرر چند میلیارد دلاری در کمین ریوتینتو
پایگاه خبری معدن نیوز - پروژه عظیم مس و طلای «اویو تولگوی/ Oyu Tolgoi» بیش از یک سالِ دیگر تأخیر خواهد داشت و بهره‌برداری از آن به ماه می سال ۲۰۲۲ تا جون ۲۰۲۳ موکول می‌شود. این تأخیر موجب افزایش ۱،۹ میلیارد دلاری هزینه‌های این پروژه شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از متال‌بولتن، هزینه سرمایه این پروژه در حال حاضر بین 6،5 الی 7،2 میلیارد دلار تخمین زده شده که از پیش‌بینی اولیه 5،3 میلیارد دلاری بیشتر است.

کمپانی ریوتینتو و کمپانی تابعه آن (Turquoise Hill Resources)، 66 درصد از سهام معدن «اویو تولگوی» را در اختیار دارند. این معدن با توجه به طرح توسعه فعلی تا سال 2025 به‌عنوان سومین معدن بزرگ مس در جهان شناخته خواهد شد.

بر اساس گزارش متال‌بولتن دو موضوع نگرانی‌هایی در خصوص این پروژه به‌وجود آورده است. نخست این‌‌که دولت مغولستان 34 درصد از سهام این معدن را در اختیار دارد و به نظر می‌رسد که منطقۀ Ulaanbaatar با ناآرامی‌هایی روبرو است که خطری برای این کشورِ محصور بین کشورهای چین و روسیه محسوب می‌شود. علاوه بر این زمان سود دهی این پروژه به دولت مغولستان به موضوعی مورد بحث در پارلمان این کشور تبدیل شده است. به همین منظور پارلمان مغولستان در حال تصویب مقرراتی است تا زمان رسیدن به بهره‌برداری و سود دهی را افزایش دهد.

در این راستا پارلمان خواهان شفافیت بیشتر است و درعین‌حال بر ساخت یک نیروگاه توسط کمپانی ریو تینتو اصرار دارد، که این فشارها ممکن است به مشکلات پیش‌آمده در توافق سال 2015 بین دولت مغولستان و کمپانی ریو تینتو برای توسعه معدن زیرزمینی «اویو تولگوی» پایان دهد.

طبق قرارداد حال حاضر، مغولستان پس از سال 2041 سود سهام دریافت خواهد کرد و تا قبل از این تاریخ، سود سهام بابت بدهی پروژه برداشت خواهد شد.

از پروژه «اویو تولگوی» به‌عنوان طرح تغییردهنده کشور مغولستان یاد می‌شود که از لحاظ بودجه سرمایه‌گذاری شده، بزرگ‌ترین پروژه این کشور محسوب می‌شود و بیش از 13 میلیارد دلار برای این کشور هزینه در برخواهد داشت.

کشوری مانند مغولستان توانایی پرداخت هزینه‌های اولیه سهم خود در پروژه ای به ابعاد «اویو تولگوی» را ندارد، بنابراین برای پرداخت سهم دولت می‌بایست از سود سهام در سال‌های اولیه بهره‌برداری از پروژه برداشت شود. درحالی‌که به نظر می‌رسد این روش یک ‌راه حل خوب از لحاظ نظری باشد اما همچنین به این معنی است که دولت و مردم شاهد بهره‌برداری از معادن ساخته شده هستند، در حالی که لزوماً مزایا و سودی از این بابت دریافت نمی‌کنند.

کمپانی Rio Tinto در وب‌سایت خود اعلام کرد که از سال 2010 تا سه‌ماهه سوم سال 2018، این کمپانی 8،3 میلیارد دلار در قالب پرداخت حقوق، خرید از تأمین‌کنندگان مغولی، مالیات و پرداخت‌های دیگر به دولت، در این کشور هزینه کرده است.

خطر آشکار برای Rio Tinto این است که میلیاردها دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و اکنون باید زمان بیشتری برای دریافت سود تلاش کند و یا در بدترین حالت، دولت ممکن است این پروژه را مصادره کند.

در حال حاضر این‌گونه وضعیت‌ها در کشورهای دارای پتانسیل معدنی به‌طور فزاینده‌ای موجب نگرانی کمپانی‌های معدنی در سراسر جهان شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد