اقتصاد و صنعت

عراق یک گذرگاه مرزی با ایران را بست

عراق یک گذرگاه مرزی با ایران را بست
پایگاه خبری معدن نیوز- پس از اینکه گزارشاتی از فساد و سوء مدیریت به دفتر نخست وزیری عراق رسید، مرز مندلی بین ایران و عراق طی یک دستور رسمی از طرف عادل عبدالمهدی بسته شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مرز مندلی بین ایران و عراق طی یک دستور رسمی از طرف نخست وزیر عادل عبدالمهدی بسته شده است.

پس از اینکه گزارشاتی از فساد و سوء مدیریت به دفتر نخست وزیری رسید، این مرز که از استان دیاله در عراق می گذرد در روز چهارشنبه بسته شد.

طبق این دستور از تمام کارکنانی که در این مرز مشغول به کار هستند خواسته شده به سایر مرزهای عراق منتقل شوند.

قاسم المأموری، یک عضو شورای استانی دیاله ضمن تایید مشکلات موجود در این مرز، گفت نخست وزیر باید قبل از صدور این دستور با مقامات محلی مشورت می کرد. این گذرگاه مرزی برای مردم دیاله سود دهی دارد.

وی گفت: «نخست وزیر باید تمام گروه های حاکم بر مرز را بردارد و در عوض حضور مقامات دولتی را در این منطقه تقویت کند». در حال حاضر سازمان بدر امنیت استان دیاله را بر عهده دارد.

وی هم چنین این مرز را یک قطب اقتصادی برای منطقه نامید.

مرز مندلی یکی از 10 گذرگاه مرزی بین ایران و عراق است. ایران یک شریک تجاری مهم برای عراق است که میلیاردها دلار کالا به بازارهای عراق صادر می کند. عراق سعی دارد پس از سالها بی ثباتی و جنگ اقتصاد خود را بهبود بخشد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران طی سفرش به بغداد گفت که هدف تهران افزایش تجارت با عراق تا 20 میلیارد دلار است. در حال حاضر تجارت بین ایران و عراق 12 میلیارد دلار است.

واشنگتن پس از خروج از معاهده برجام، تحریم های علیه ایران را دوباره وضع کرد و عراق را تحت فشار گذاشت تا روابط خود با ایران را قطع کند ولی از 2018 تا حالا 4 معافیت انرژی به بغداد داده شده تا گاز طبیعی و برق از ایران وارد کند.

آخرین معافیتی که آمریکا به عراق داد در ماه ژوئن بود که 90 روز اعتبار دارد. ولی عراق به طور واضح سعی دارد وابستگی خود به ایران را کاهش دهد و جایگزین های بیشتری برای تامین انرژی خود داشته باشد تا تاثیر تحریم های آمریکا در صورت عدم اعطای معافیت های بعدی را پایین بیاورد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد