آلومینیوم و مس

طرح توسعه مس آذربایجان عملیاتی می‌شود/ درآمدزایی ۱۳۰ میلیون دلاری فاز توسعه مس آذربایجان در سال/ پالایشگاه مس آذربایجان چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد

طرح توسعه مس آذربایجان عملیاتی می‌شود/ درآمدزایی ۱۳۰ میلیون دلاری فاز توسعه مس آذربایجان در سال/ پالایشگاه مس آذربایجان چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد
پایگاه خبری معدن نیوز- اردشیر سعد محمدی در همایش رونق تولید، اشتغال زایی و توسعه پایدار در شهرستان ورزقان با اشاره به اینکه عنصر مس در اتحادیه اروپا جزو ۲۰ عنصری است که برنامه سرمایه‌گذاری آن برای ۱۰ سال آینده تدوین شده است، اعلام کرد: ۲/۵ میلیون تن به تقاضای جهانی مس در دنیا اضافه می‌شود و از این‌رو یک فرصت کوتاهی داریم تا قسمتی از بازار جهانی را از آنِ کشور کنیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وی گفت: در این فرصت کوتاه باید تدبیر و برنامه‌ریزی و عقلانیت و سرعت در انجام پروژه ها مد نظر قرار گیرد.

سعدمحمدی اعلام کرد: فاز توسعه مس آذربایجان حداقل 130 میلیون دلار درآمد در سال ایجاد می‌کند که این رقم یک چیزی در حدود 1500 میلیارد تومان است.

وی افزود: پالایشگاه این مجموعه در چند ماه آینده روی مدار خواهد آمد و در فاصله کوتاه کارخانه ذوب نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای 100 سال ذخیره در این معدن وجود دارد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: طرح‌های توسعه مس سونگون شامل فازهای کنسانتره، اسید، ذوب، اکسیژن و صنایع پایین دستی است که نیاز به سرمایه‌گذاری افزون بر 20 هزار میلیارد تومان دارد.

رضا علیزاده با اشاره به اینکه طرح های توسعه این مجتمع معدنی در سال 89 آغاز شده است، گفت: تکمیل طرح‌های توسعه و تسهیل در اجرای آنها از جمله مطالبات فعلی است.

وی با بیان اینکه قرارداد کارخانه ذوب با یک شرکت خارجی منعقد شده بود و تحریم ها در اجرای ان خلل وارد کرد، گفت: مدیران مجموعه با تیکه بر توان داخلی درصدد اجرای این طرح هستند.

امام جمعه شهرستان ورزقان با اشاره به توسعه معدن مس سونگون گفت: انتظار بر این است که خام فروشی از منطقه به طور کلی ممنوع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورمحمد با بیان اینکه تا به حال آنچه که در معدن ورزقان اتفاق افتاده است خواسته مردم نبود و آنچه که مردم می‌خواستند نیز هنوز اتفاق نیفتاده است، افزود: خواسته مردم این است که دسترنج مردم در منطقه به نتیجه برسد زیراکه این به نفع مردم استان و به خصوص منطقه ورزقان است.

امام جمعه ورزقان با استناد به تاکیدات رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، اظهار کرد: تعداد زیادی خودرو برای انتقال کنسانتره از مس آذربایجان به مس کرمان می رود در حالی که تبعات آن زیاد است و اشتغال بیش از 50 راننده ندارد.

حسن یحیوی فرماندار شهرشستان ورزقان هم با اشاره به دستور رئیس جمهور برای احیای مجدد بخش ذوب مس سونگون، گفت: یکی از خواسته های مردم این شهرستان ایجاد بخش صنایع مس معدن مس سونگون بود که امروز این خواسته عملی شد.

امروز بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز 3 مجتمع مس آذربایجان(مس سونگون) وارد این مجموعه شد.

معدن مس سونگون در 100 کیلومتری شمال شرق تبریز و 25 کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است.

در شرایط کنونی و با فعالیت دو کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون، 14میلیون تن ماده معدنی (به عنوان خوراک) استخراج و در مجموع حدود 300 هزار تن کنسانتره تولید می شود.

طرح توسعه مس سونگون به شکل یک بسته طراحی‌شده و شامل کارخانه ذوب و پالایش و اسید سولفوریک است که بدون هیچ‌گونه آلایندگی اجرا می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد